Senaste nytt

Addis - Zanzibar tor med Ethiopian Airlines

Ystad

Medlem
Som tack för många flygrecensioner jag läst här hade jag tänkt dela med mig av mina nyvunna erfarenheter efter att ha flugit med Ethiopian Airlines A350 Addis-Zanzibar tor. Dock finns inte denna flygplansmodell definierad i databasen för flygrecensioner så jag skriver om resan lite kortfattat här:

Flygplanstyp: A350-900
När: mars 2019
Flygrutt: ADD - (mellanlandning JRO) - ZNZ tor
Bakgrund: kortsemester på Zanzibar

Ditresan:

På flygplatsen:
Vi kom till ADD kl 6.30. Tillbringade 4 timmar där - den mesta tiden i Cloud 9 loungen. Innan planet skulle bordas fanns det en security kontroll med långa köer. Som tur var fanns det en fast track för business. Jag fick ta av både skor och livrem samt blev kroppsvisiterad - att jag däremot hade ett par flaskor vatten och 4 burkar ginger ale (från loungen) i handbagaget brydde dom sig inte om.
På det hela taget verkar flygplatsen lite rörig och ostrukturerad.
20190307_093120.jpg


Ombordstigning o första intryck:
Vi steg ombord som några av de första. Planet kändes nytt och modernt. Direkt serverades champagne och god apelsinjuice av de trevliga flygvärdinnorna. Business avdelningen (30 platser) fylldes till ca 30% för resan till JRO. Där steg alla utom 3 av oss av.
Lite förvånande, för mig, steg det sedan inte ombord en enda ny business class passagerare, och endast ett fåtal i economy som också var mycket glest besatt.
20190307_094513.jpg


Stolen o underhållnings-systemet:
Stolen kändes utmärkt - ny och fräsch. Det enda som man kan anmärka på är väl att fotutrymmet kändes väl trångt om man konfigurerade stolen i sovläge. Detta beroende på stolarnas lite ”sneda” placering för att på så sätt ha mindre avstånd mellan raderna och därmed spara plats.
IFE systemet var utmärkt tyckte jag. En stor skärm med fylligt och lättnavigerat innehåll.
20190307_093707.jpg

20190311_170020.jpg


Internet ombord:
Nej

Måltider och service:
Det serverades en rejäl lunch nästan direkt efter start (lite väl tidigt kan man tycka då planet lyfte 10.30 lokal tid - för att inte tala om svensk tid, 8.30, som jag fortfarande delvis hade i kroppen). Valmöjligheterna var inte så stora; till förrätt några rejäla köttskivor med grönsaker (som jag inte orkade prova). Som huvudrätt kunde man välja fisk eller kyckling utan närmare specificering, jag valde kyckling som serverades med ris och en god och kryddig sås. Även fisken såg god ut. Jag tog lite champagne till trots den tidiga timmen. Till efterrätt en god kaka och en kopp gott etiopiskt kaffe.
På sista benet, JRO-ZNZ, serverades bara något att dricka med lite snacks.
20190307_110542.jpg


Ankomst:
Vi ankom i god tid till ZNZ (ca 30 minuter före beräknad tid). Kort promenad över plattan in till pass o tullkontroll. Detta var på normalt afrikanskt vis lite rörigt och förvirrat. Det krävdes noggrant ifyllande av 2 dokument som sedan inte ägnades något som helst intresse av pass- o tullpersonalen. Desto större intresse var det däremot för att vi betalade våra 50 USD/person i visumavgift. 50 dollar som försvann snabbt från bordet utan att jag för den delen fick något kvitto på dom ... nåja - det hela avlöpte snabbt, så inga problem från min sida.

Återresan:

På flygplatsen:
En riktigt liten flygplats. Säkerhetskontroll för att komma in i byggnaden med röntgen av allt bagage. Incheckning och sedan lite ”afrikanskt blankettifyllande”. Snabbt genom passkontrollen och 2’a säkerhetskontrollen. 2 minuter för att gå genom den trista tax-free shoppen. Sedan till loungen.
20190311_142707.jpg

Ombordstigning o första intryck:
Ingen speciell kö för business bordning. Men det var inte särskilt många passagerare så när vi gått de 25 metrarna från loungen till gaten så var det inte någon kö. Över plattan och så in i planet. Det var samma plan, och samma besättning, som när är vi flög till Zanzibar 5 dagar tidigare. Business class kabinen blev, nu som då, fylld till ca 25-30%. Vid mellanlandningen i JRO kom det på några till - och kabinen blev full till ca 50%.
20190311_152358.jpg

Måltider och service:
Direkt efter ombordstigning serverades champagne och juice. Mellan ZNZ och JRO serverades sedan ingenting - lite förvånande kanske då det på ditresan mellan JRO och ZNZ serverades både dricka och snacks. Efter JRO så serverades måltiden. Ungefär samma som på ditresan - inte exakt samma, men fisk eller kyckling för huvudrätt. Till förrätt lite rökt kött. Jag drack till både det röda (förrätten) och det vita (fisken) Etiopiska vinet - helt ok. Servicen var vänlig och snabb utan att vara utöver det ”vanliga”.
20190311_181412.jpg

Ankomst:
Vi ankom Addis en hel timme före utsatt tid. Delvis p s s som vi ankom drygt en halv timme för tidigt när vi kom till ZNZ. Kanske Ethiopian tar höjd för ”afrikansk tidhållning” och ser till att ha ordentligt med ”luft” i sina tidtabeller. (Om jag låter fördomsfull beror det på mina tidigare afrikanska erfarenheter, där ett par timmar försent, eller rentav hela dagar, inte betyder så mycket - kanske tiderna har förändrats.)
Hur som ankomst till ADD utan problem - sedan direkt till Cloud 9 loungen för en drygt 3 timmars väntan på nästa flight.

Slutsats för både dit och återresa:
Ethiopian Airlaines - jag flyger gärna med er igen.
 

Tonton

Medlem
Tack för en bra rapport! Jag gillar verkligen Ethiopian i business!

För övrigt har jag precis släppt av mina föräldrar på ARN som ska flyga ARN-ADD-(JRO)-ZNZ i Business med Ethiopian nu. De ska nog ha det bra dem också :)
 

anders.w

Medlem
Bra rapport!

Jag flög själv Cph-Wien-Addis-Zanzibar för ett par veckor sedan. Första gången i business för mig och frugan och vi var båda väldigt nöjda med Ethiopian!
 
Toppen