Senaste nytt

Stockholm - Singapore i Premium Economy på Singapore Airlines

H

Holmion

Guest
Tisdag 30 maj var en speciell dag för Singapore Airlines som här hade premiär på sin nya rutt mellan Stockholm och Singapore via Moskva. Det var också en speciell dag för Arlanda som fick en spännande ny rutt bland långdistansrutterna - och den första rutt från flygplatsen där en Airbus A350 står för transporten. Singapore Airlines låter…
 

Biggles

Medlem
Tack för ett trevligt reportage! Hur lång tid tog hela resan ARN till Singapore ? Jag är 186 och håller helt med dig om synpunkterna på vad det gäller placering av fötterna i Premium Economy . Refererar då till erfarenheter från BA o SK. Jag finner som du att fotstödet är för lågt o första raden och marginellt bättre om man sitter bakom. Bäst att sitta på första raden och ta ner kaninväskan samt placera fötterna på denna.
 

C_blue66

Ny medlem
Hej! Trevligt reportage men tyvärr så har det smugit sig in ett faktafel. Ni skriver:

"Desto viktigare är hur man arbetar med trycket i kabinen. Det är lägre än på många andra flyg där man sätter nivån på 8.000 fot eller precis under 2.500 m.ö.h. När du flyger med en Airbus A350 eller en Boeing 787 ligger det på 6.000 fot eller ungefär 1.800 m.ö.h."

Det är inte lägre tryck i t.ex. B787 eller A350 än äldre flygplan. Det är högre kabintryck! Ju högre man flyger desto lägre tryck är det på utsidan av kaninen. De äldre planen klarar inte av så stora tryckskillnader mellan ut och insidan av kabinen som de nya så de måste köra med ett ännu lägre kabintryck än de nya planen för att flygplanskroppen inte ska expandera för mycket och orsaka bland annat materialutmattning. Tacka de fina starka kolfiberarmerade kabinväggarna för det!
 
Bra reportage, jag gillar sådant här betydligt bättre än pressmeddelanden.
Hur är det med book the cook, antar att det inte lär finnas från Arlanda?
 

Abbs

Medlem
Hej! Trevligt reportage men tyvärr så har det smugit sig in ett faktafel. Ni skriver:

"Desto viktigare är hur man arbetar med trycket i kabinen. Det är lägre än på många andra flyg där man sätter nivån på 8.000 fot eller precis under 2.500 m.ö.h. När du flyger med en Airbus A350 eller en Boeing 787 ligger det på 6.000 fot eller ungefär 1.800 m.ö.h."

Det är inte lägre tryck i t.ex. B787 eller A350 än äldre flygplan. Det är högre kabintryck! Ju högre man flyger desto lägre tryck är det på utsidan av kaninen. De äldre planen klarar inte av så stora tryckskillnader mellan ut och insidan av kabinen som de nya så de måste köra med ett ännu lägre kabintryck än de nya planen för att flygplanskroppen inte ska expandera för mycket och orsaka bland annat materialutmattning. Tacka de fina starka kolfiberarmerade kabinväggarna för det!
Kan tilläggas att kolfiberkonstruktionen också tillåter högre luftfuktighet :)
 
H

Holmion

Guest
Hei, takk for tilbakemeldinger. Det er korrekt at kabintrykket ikke er lavere, men høyere, og jeg skal få rettet dette senere med vår oversetter. Jeg mente i det jeg skrev at den simulerte høyden i kabinen er lavere enn på andre fly:) Og ja, jeg glemte også nevne at luftfuktigheten er mer komfortabel.

Hva gjelder book the cook. Så var dette ikke tilgjengelig på reisen fra Arlanda idet catering kom fra Moskva så vidt jeg forstod. Men jeg fløy hjem i går fra Singapore i business, og da hadde jeg bestilt book the cook. Det kan du lese mer om noen dager i neste anmeldelse.
 

Åsa F M

Medlem
Så trevligt med ett reportage om Singapore Airlines Arlanda - Singapore i Premium economy när man precis gått med i gruppen och dessutom bokat det till Singapore - fast i september. Dessutom förbokat på den rekommenderade raden...
 

FDN

Medlem
Skillnad i vad som serveras mellan economy och economy plus verkar inte vara en sån stor skillnad. Flyger mellan Köpenhamn och Singapore rätt ofta och maten i economy är bra. Skillnaden verkar endast vara sätena och möjligheten att kunna "book the cook".
 
Toppen