Senaste nytt

60-årsresa hösten 2021?

Mikado

Medlem
Min mamma fyller 60 i vår och min plan har länge varit att ge henne och hennes partner en resa i business. Hon har aldrig flugit business, och det viktigaste är att det är "en säng och gratis champagne". Men jag skulle ändå vilja att hon får en riktigt härlig flygupplevelse.

Jag tänkte att hon skulle få åka någonstans för max 105 000 eurobonuspoäng inkl. voucher. Vouchern är giltig till 31 mars 2021 så det börjar bli dags att i alla fall fundera på vart hon ska åka.

Har ni tips på bra resmål?

Hennes dröm är San Fransisco men jag har gett upp att hitta business tur och retur med SAS dit, känns helt omöjligt. Funderade på Seychellerna där jag själv var i våras, men jag tycker inte att en 7-timmars flygning med Ethiopian riktigt ger den lyxkänsla som jag vill att hon ska få uppleva och jag har inte hittat några bra avgångar med Turkish. Dessutom spelar ju coronaaspekten in, även om ingen av oss vet vart vi kan resa nästa höst känns det kanske som att USA är ett av de svårare länderna att komma in i.

Känns nästan som att alternativet nu är att höja poängbudgeten till åtminstone 130 000 så att hon kan åka typ Swiss till SFO... Hon vill åka på solsemester eller till San Fransisco så Peking, Shanghai etc. går bort. Kanske om vi kompletterar med revenue också men föredrar genomgående bokning direkt till rätt resmål.

TLDR; Mamma fyller 60 och ska få åka på en lyxig businessresa till San Fransisco eller solen. Var får man mest bang for the bucks (flygmässigt) för 105 000 eurobonuspoäng + Amex 2-4-1?
 

Alf

Medlem
Jag tycker du resonerar rätt, välj San Fransisco. Går det inte med SAS, vilket verkar svårt, jag får inte heller upp platser som jag skulle villa ha under nästa höst. Det finns så mycket trevligt att göra i SFO samt i närområdet med utflykter till Napa Valley, Monterey/ Carmel, mm. Eller varför inte en biltur mellan SFO och LAX på kustvägen, då har du ju även LAX att välja på åt något håll.
Låt din mamma slippa bolag såsom Turkish och Ethiopian där du måste ha byte i Istanbul eller Addis Abeba. Din mamma är värd att flyga med ett tryggt och säkert bolag som SAS eller Swiss.
 

Mikado

Medlem
Jag tycker du resonerar rätt, välj San Fransisco. Går det inte med SAS, vilket verkar svårt, jag får inte heller upp platser som jag skulle villa ha under nästa höst. Det finns så mycket trevligt att göra i SFO samt i närområdet med utflykter till Napa Valley, Monterey/ Carmel, mm. Eller varför inte en biltur mellan SFO och LAX på kustvägen, då har du ju även LAX att välja på åt något håll.
Låt din mamma slippa bolag såsom Turkish och Ethiopian där du måste ha byte i Istanbul eller Addis Abeba. Din mamma är värd att flyga med ett tryggt och säkert bolag som SAS eller Swiss.

Tack för svar! Hon vill gärna uppleva en bra lounge också, där är ju Istanbul faktiskt i topp och jag tyckte Turkish var kanon när jag testade deras Dreamliner till Bali förra året. Men Addis är ingen höjdare och Ethiopian är ju okej men verkligen inte samma upplevelse som annat... Kanske får försöka skramla ihop ytterligare 25 000 poäng så att hon kan få åka till sitt San Fransisco. Synd att det är så svårt med SAS, bättre än Swiss tycker jag över Atlanten.
 

palmen

Moderator
Tack för svar! Hon vill gärna uppleva en bra lounge också, där är ju Istanbul faktiskt i topp och jag tyckte Turkish var kanon när jag testade deras Dreamliner till Bali förra året. Men Addis är ingen höjdare och Ethiopian är ju okej men verkligen inte samma upplevelse som annat... Kanske får försöka skramla ihop ytterligare 25 000 poäng så att hon kan få åka till sitt San Fransisco. Synd att det är så svårt med SAS, bättre än Swiss tycker jag över Atlanten.
Om det ska vara bra lounge så är ju Business loungen i E-piren i Zurich också bra.
På hemresan från SFO/LAX så kommer hon ha tillgång till Polaris om det flygs business och det är inte många lounger som slår den. Star Alliance loungen i LAX är ju också bra om man inte vill hålla på och byta terminaler.
 

Mikado

Medlem
Om det ska vara bra lounge så är ju Business loungen i E-piren i Zurich också bra.
På hemresan från SFO/LAX så kommer hon ha tillgång till Polaris om det flygs business och det är inte många lounger som slår den. Star Alliance loungen i LAX är ju också bra om man inte vill hålla på och byta terminaler.
Mycket bra input! Nu blir jag ännu mer sugen på att ge bort lite mer poäng och kanske ändå skicka henne till SFO/LAX, vore verkligen kul om hon fick testa något rejält bättre än SAS-loungen terminal 5 på Arlanda som är den enda lounge hon satt sin fot i :)
 
Toppen