Senaste nytt

55 minuter för byte i Hong Kong, funkar det?

DrGold

Medlem
Jag sitter och håller på att planera för en resa från Bangkok till Tokyo över höstlovet och hittar ett alternativ med Cathay Pacific som är billigt och passar bra tidsmässigt.

Utresa BKK-HKG-HND 27OCT med CX750 -> CX542
Hemresa HND-HKG-BKK 02NOV med CX543 -> CX701

Det innebär 55 min för byte på utresan, resp. 1h 05 min på hemresan. Korta frågan till alla erfarna resenärer på BC är: Hur pass säkert är ffa det korta bytet? Har aldrig provat transfer i Hong Kong förut. Vi är familj på 2 vuxna och 2 barn med bra löpkapacitet :)

Bonusfråga, det skrivs ju en del om pågående demonstrationer i Hong Kong och varningar om påverkan på lokaltrafik etc. Men finns det risk för påverkan även på flygtrafiken? Har det varit några sådana problem hittills?
 

AABack2ARN

Medlem
Det ska inte vara några problem - i synnerhet om ni flyger Cathay bägge sträckorna och det är på samma biljett. De har bra connection service och är det ont om tid står det personal vid det ankommande flyget som guidar er till det avgående via fast track i säkerhetskontrollen.

Fixade anslutning från Finnair till Cathay på tio minuter senast det begav sig (men då hade vi lite tur i och med att planen stod i princip bredvid varandra och dessutom i anslutning till en av säkerhetskontrollerna).
 

Tonton

Medlem
På genomgående biljett? Inga problem!
På separat biljett utan in-checkat bagage och online check-in möjligt i förväg? Inga problem så länge ankommande flight är i tid!
På separat biljett utan in-checkat bagage och online check-in inte är möjligt i förväg? Nja, det skulle jag skippa.
På separat biljett med in-checkat bagage? Nja, det skulle jag skippa.

Som @AABack2ARN skriver - HKG är en väldigt smidig flygplats för anslutningar.

Värt att flika in dock - är det separata biljetter så skulle jag personligen inte chansat med så kort anslutning. Risken finns alltid att man står där och måste köpa nya flygbiljetter :)
 

NotRyan

Medlem
Jag sitter och håller på att planera för en resa från Bangkok till Tokyo över höstlovet och hittar ett alternativ med Cathay Pacific som är billigt och passar bra tidsmässigt.

Utresa BKK-HKG-HND 27OCT med CX750 -> CX542
Hemresa HND-HKG-BKK 02NOV med CX543 -> CX701

Det innebär 55 min för byte på utresan, resp. 1h 05 min på hemresan. Korta frågan till alla erfarna resenärer på BC är: Hur pass säkert är ffa det korta bytet? Har aldrig provat transfer i Hong Kong förut. Vi är familj på 2 vuxna och 2 barn med bra löpkapacitet :)

Bonusfråga, det skrivs ju en del om pågående demonstrationer i Hong Kong och varningar om påverkan på lokaltrafik etc. Men finns det risk för påverkan även på flygtrafiken? Har det varit några sådana problem hittills?

Vad gäller anslutningarna så håller jag med @Tonton och @AABack2ARN till fullo. Vad gäller oroligheterna så har det varit problem med inställda plan och förseningar. Myndigheterna har efter det implementerat en särskild biljettkontroll så att man inte kommer in på flygplatsen utan biljett, men man kan nog inte helt utesluta problem så länge oroligheterna pågår.
 

DrGold

Medlem
Stort tack för alla svar!

På genomgående biljett? Inga problem!
På separat biljett utan in-checkat bagage och online check-in möjligt i förväg? Inga problem så länge ankommande flight är i tid!
På separat biljett utan in-checkat bagage och online check-in inte är möjligt i förväg? Nja, det skulle jag skippa.
På separat biljett med in-checkat bagage? Nja, det skulle jag skippa.

Inser att jag borde skrivit mer information. Det är genomgående biljetter, och vi hade tänkt checka in åtminstone någon väska.

Lutar åt att vi bokar detta alternativ efter er huvudsakligen positiva feedback. Återigen tack för hjälpen!
 

DrGold

Medlem
Kan återkoppla: Hela utresan gick som på räls, och inte med SJ då. Passage genom transfer security tog bara några minuter och gaterna låg hyfsat nära varandra så det var gott om tid för bytet. Incheckade väskan hängde också med. Dessutom var Cathays kabinservice (första gången jag flyger med dem) en trevlig upplevelse!
 
Toppen