Senaste nytt

50 minuters transfertid i Oslo. Lugnt?

TravelARN

Medlem
Har en liknande fråga fast om CPH flygplats.

Vi ska flyga ARN-CPH och vidare till Singapore med 2 tim transfer.

För att minimera risken för att bagaget inte kommer fram i tid i Singapore p g a transfer så bestämde vi oss för att checka-in bagaget till CPH för att sedan hämta det själva och checka-in det i CPH vidare till SIN.

Är det dumt att göra så? Räcker det med tiden (2 tim mellan flygen) för att hinna med allt?

Tack!
 

ekf

Medlem
Har en liknande fråga fast om CPH flygplats.

Vi ska flyga ARN-CPH och vidare till Singapore med 2 tim transfer.

För att minimera risken för att bagaget inte kommer fram i tid i Singapore p g a transfer så bestämde vi oss för att checka-in bagaget till CPH för att sedan hämta det själva och checka-in det i CPH vidare till SIN.

Är det dumt att göra så? Räcker det med tiden (2 tim mellan flygen) för att hinna med allt?

Tack!
Jag skulle lätt checka in väskan hela vägen i ditt scenario. 2h låter lugnt, pratar vi 1h på BRU eller FRA skulle jag vara lite mer nervös.
Då är jag nog mer orolig om ni kommer att hinna med att få ut väskan, kasta in den innan deadline och rusa upp till passkontroll+gate.. speciellt om planet från ARN är lite sent...
 

fcx

Medlem
Har en liknande fråga fast om CPH flygplats.

Vi ska flyga ARN-CPH och vidare till Singapore med 2 tim transfer.

För att minimera risken för att bagaget inte kommer fram i tid i Singapore p g a transfer så bestämde vi oss för att checka-in bagaget till CPH för att sedan hämta det själva och checka-in det i CPH vidare till SIN.

Är det dumt att göra så? Räcker det med tiden (2 tim mellan flygen) för att hinna med allt?

Tack!

Det låter som en onödig idé. Det räcker med runt en timmes transfer för att bagaget ska hänga med på CPH.

(Det finns givetvis undantag, men när det är bagagestrejk så går det inte heller att checka in på CPH)
 

Agö

Medlem
Har en liknande fråga fast om CPH flygplats.

Vi ska flyga ARN-CPH och vidare till Singapore med 2 tim transfer.

För att minimera risken för att bagaget inte kommer fram i tid i Singapore p g a transfer så bestämde vi oss för att checka-in bagaget till CPH för att sedan hämta det själva och checka-in det i CPH vidare till SIN.

Är det dumt att göra så? Räcker det med tiden (2 tim mellan flygen) för att hinna med allt?

Tack!
Det händer att det tar 40 minuter bara att få ut bagaget på Kastrup. Tänk om.
 

Berglund

Medlem
För att minimera risken för att bagaget inte kommer fram i tid i Singapore p g a transfer så bestämde vi oss för att checka-in bagaget till CPH för att sedan hämta det själva och checka-in det i CPH vidare till SIN.

Är det dumt att göra så? Räcker det med tiden (2 tim mellan flygen) för att hinna med allt?
Varför tror du att det skulle gå snabbare att gå ner, vänta vid bagagebanden, hämta väskorna, gå ut, checka in dem igen, därefter själv gå genom säkerhetskontrollen igen?

Det verkar vara oerhört mycket bök till ingen vinning alls. Det är dessutom inte alls ovanligt att man kan få stå vid bagagebanden i Köpenhamn 15-30 minuter, det har jag själv gjort flera gånger än jag har lust att erkänna. Blir det tight, så skall normalt väskor som ska vidare prioriteras och hanteras först. De väskor som har slutdestination och ska lämnas ut på den flygplatsen de just nu befinner sig på, kan ibland få vänta. Exempelvis om det är kort om personal, då prioriteras transferbagaget först.

Med ditt sätt ska du först hoppas att första flighten är i tid inkommandes till Köpenhamn, sedan att väskorna kommer snabbt och därefter skall du, tillsammans med ditt vanliga kabinbagage kånka ut i avgångshallen, ställa dig i kön, hoppas att incheckningen av bagage för din long haul flight inte har stängt ännu. Utan att orka kolla upp exakt så stänger väl bagageincheckningen minst 45-60 minuter före internationell long haul?!

Det känns som om att din idé är ett garanterat recept för kaos och problem. De allra flesta väskorna, på de allra flesta flygplatserna, klarar faktiskt sin anslutning. Det är gjort för att det, normalt, ska fungera. Ibland går det snett och visst, då blir det onekligen bökigt. Men jag ser verkligen inte hur det på något sätt skulle gå snabbare eller bättre med att hämta ut och checka in igen.

Det är dumt, onödigt och väldigt krångligt att göra så som du tänkt. Låt bli det.
 

chrisljo

Medlem
Flyger CPH-OSL-EWK med SAS. Är 40 min transfertid i Oslo fortfarande lugnt?

Ja, selve gangtiden er 15 min maks, sannsynligvis mindre. Passkontroll er eneste ukjent, men ikke hørt noe noe lengre ventetider der i det siste.

Blir du forsinket fra CPH så du vel snakke med SAS på CPH for rebooking.
 

klaluma

Medlem
Kan nog va en passande tråd för min fråga också!
Jag kommer in 15:25 med SAS från ARN utan incheckat bagage, bör det va lugnt att hinna med Vy-tåg till Lillehammer som avgår 15:59?

15:59
Oslo lufthavn stasjon
Tåg med Vy, Spår 1
 
Toppen