Senaste nytt

4x statuspoäng på SAS Oktober 2021 - Januari 2022

FFlash

Medlem
Jag har GOT-ARN-HEL t&r med vändande flyg på HEL om en och en halv vecka.
Som jag läser reglerna behöver jag antigen <48h innan avresa även om jag bara göra transit?
Ny uppdatering av finska regler 18/1 iofs, men det lär kininet bli lättnader.

Jag vet inte då jag bor här :) men hittar inget om transit i reglerna sp jag antar att antigen/pcr <48h gäller.
Var hittade du ”uppdatering 18/1?” Nuvarande regler är till 31:a Jan och jag är inte medveten om möten eller annat som skulle styra över
 

GOTBound

Medlem
Jag vet inte då jag bor här :) men hittar inget om transit i reglerna sp jag antar att antigen/pcr <48h gäller.
Var hittade du ”uppdatering 18/1?” Nuvarande regler är till 31:a Jan och jag är inte medveten om möten eller annat som skulle styra över
Jag läste något om ett sammanträde 13/1 och sen uppdatering 18/1 på någon av de finska sidorna [valtioneuvosto.fi eller raja.fi] när jag undersökte detta tidigare i månaden men det är som du säger, t.o.m 31/1 är vad jag kan läsa idag.
 

Tomas E

Medlem
Jag söker med ljus och lykta efter en resa där jag kan åka tillbaka samma dag men hittar inget, vändande flyga är inom en timme och går där av inte att boka ToR. Är det två enkel resor som gäller eller har någon nåt bra tips på destination där det går att boka ToR från ARN?
Hur menar du? Det finns ju åtskilliga avgångar per dag från ARN till bl.a. GOT, LLA, CPH. Det är väl inget problem att boka en t.o.r. samma dag från ARN till dessa destinationer, med ett returflyg några timmar senare? Eller är du ute efter endags-resor med fler segment/fler poäng än så? I så fall får du nog specificera hur mycket du behöver.
 

Gargamel

Medlem
Hur menar du? Det finns ju åtskilliga avgångar per dag från ARN till bl.a. GOT, LLA, CPH. Det är väl inget problem att boka en t.o.r. samma dag från ARN till dessa destinationer, med ett returflyg några timmar senare? Eller är du ute efter endags-resor med fler segment/fler poäng än så? I så fall får du nog specificera hur mycket du behöver.

Tänkte snabbare än jag skrev. Behöver 13k för guldet så behöver vara en resa utanför norden i plus.
 

Tevyn

Medlem
Jag behöver få till en ToR från ARN över fredagen den 29e, förslagsvis till Göteborg. Frågan är om det går att ta ett plan 17:50 ARN - GOT och sen vända tillbaka med det 19:20 från GOT (dvs. boka två enkelresor). Är det bara att kliva av planet, vänta på boarding och kliva på igen?
 

GOTBound

Medlem
Jag behöver få till en ToR från ARN över fredagen den 29e, förslagsvis till Göteborg. Frågan är om det går att ta ett plan 17:50 ARN - GOT och sen vända tillbaka med det 19:20 från GOT (dvs. boka två enkelresor). Är det bara att kliva av planet, vänta på boarding och kliva på igen?
Ja, det brukar aldrig vara något problem, i princip alltid även samma gate.
 

Tomas E

Medlem
Tänkte snabbare än jag skrev. Behöver 13k för guldet så behöver vara en resa utanför norden i plus.
Tja, du behöver alltså en Europadestination som trafikeras med minst två t.o.r. samma dag av SAS, som inte är codeshare.

Under det senaste året har jag undvikit att rekommendera Heathrow för mileage runs p.g.a. de brittiska resereglerna (och oförutsägbara förändringar av reglerna med kort eller ingen förvarning, oavsett vad som utlovats tidigare), men det kan vara dags att ändra på det efter lättnaderna för en dryg vecka sedan och att trenden i England just nu går mot mindre regler snarare än mer. Det går två-tre SAS-flighter per dag (söndag-fredag) i vardera riktningen ARN-LHR, så du kan åka ut med en tidigare och åka hem med en senare, och ägna dig åt några timmars loungehopping på T2 medan du väntar på returresan. Det finns två eller tre lounger som är öppna för *A Gold utan test, beroende på när på dagen du reser.

Storbritannien har strukit sitt krav på pre-departuretest sedan 1,5 vecka, men det trickiga är att en t.o.r.-resa inte räknas som airside transit, så du behöver fylla i en passenger locator form (PLF) och i princip boka ett "day 0-2"-antigen/lateral flow-test (kan gå att få för £ 15-£ 20, men du kan ha svårt att komma åt de allra billigaste skicka-hem-varianterna om du inte har en brittisk adress) för att släppas in. Vid incheckning kollar SAS pass, covid-bevis och att du har en PLF ifylld för din resa.

Om man är i airside transit slipper man day 0-2-testet och slipper fylla i PLF, men det kan man alltså inte räkna med på en returbiljett.

Vad jag dock funderat på är om inte t.o.r-resor samma dag skulle kunna klämmas in i reglerna för landside transit utan att använda önsketänkade-tolkning av regelverket, eftersom du genomför en hemresa inom 24 h. Reglerna för landside transit använder nämligen inte frasen "connecting journey", till skillnad mot reglerna för airside transit. För landside transit gäller att man ska fylla i PLF, och ange att man är i transit, men slipper boka ett antigentest. Då har du en PLF att visa upp för SAS vid incheckning. Här finns instruxerna: Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK

Landside transit bör möjliggöra för dig att gå ut på LHR och hämta bordingkortet för återresan, om det visar sig behövas. Från UK till Sverige (men inte åt andra hållet) ska du kunna använda SAS Travel Ready Center, så du bör kunna få ett boardingkort online. Men det är ju inte alltid sagda center fungerar felfritt.
 
Last edited:

Jimmie

Medlem
Tänkte snabbare än jag skrev. Behöver 13k för guldet så behöver vara en resa utanför norden i plus.
Kolla AMS, det går att resa ut via OSL/CPH och ta direktflyg hem om du bara behöver 13K.

Ingen lounge i AMS då star alliance-loungen är tillfälligt stängd. Finns Aspire-lounge om du har priority pass men du får tidigast komma in 3h före avgång i den loungen.
 
Toppen