Senaste nytt

4th of July extra bra pris med SAS till USA

palmen

Moderator
@palmen som sagt deras val och de slipper nu många kunder. :) Jag tycker dessutom t ex Lufthansa erbjuder en bättre economy produkt samtidigt som de alltid ger mer EB poäng.

Håller med, Lufthansa economy är bättre än SAS economy på nästan alla punkter. Två val av mat och båda serveringarna var varma måltider. Gratis dryck och snacks under flygningen även om SAS har betydlgit bättre öl. Utrymmet i stolen och storleken på skärmen är dock inte det bästa och var rejält trångt för mig.

Nja, de slipper inte så många. De som de har lyckats bli av med är de som inte ger så mycket tillbaka till bolaget utan bara jagar poäng.

De fångar nu de prismedvetna resenärerna som de kan sälja på extratjänster till, för de är mest intresserade av att komma fram till sin destination. Ja, jag vet, folk som inte flyger för flygandets skulle helt otänkbart.

Och så har de kvar sina högst betalande resenärer som kan välja vilket flyg de vill beroende på tidtabell och behov. De belönas också därefter och lockad med förmåner.

Kvar står poängjägarna eller min/maxarna och gnäller över poängintjäningen istället för att lägga till någon hundralapp för bagage och den där 25%-intjäningen man letar efter. Men de vill ändå inget flygbolag ha. Och de är ju inte så många.
Jag är ju en av dom som de nu slipper, även om de inte tjänar så stora summor pengar på mig direkt så gör de det indirekt. Nu drar jag in poängen på andra bolag, lägger majoriteten av mina resor till andra än SAS. SAS är inte längre förstaalternativet utan jag tittar andra bolag istället som ger mig mer.
De slipper att jag pratar gott om SAS och försöker få min umgängeskrets att åka SAS i första hand istället för andra bolag. Och majoriteten av dessa personer är just de du beskriver som de prismedvetna resenärerna som de säljer på extratjänster. På min inrådan så åke rnu många av dom med andra än SAS då det just är billigare och man får mer valuta för pengarna.
 
De fångar nu de prismedvetna resenärerna som de kan sälja på extratjänster till, för de är mest intresserade av att komma fram till sin destination. Ja, jag vet, folk som inte flyger för flygandets skulle helt otänkbart.

De slipper att jag pratar gott om SAS och försöker få min umgängeskrets att åka SAS i första hand istället för andra bolag. Och majoriteten av dessa personer är just de du beskriver som de prismedvetna resenärerna som de säljer på extratjänster. På min inrådan så åker nu många av dom med andra än SAS då det just är billigare och man får mer valuta för pengarna.

@Hachans argumenterar att SAS gjort rätt, då de nu slipper poängjägare men får fortfarande de kunder som struntar i poäng och bara vill ha en billig biljett (underförstått att med i stort sett obefintlig poängutdelning så kan SAS istället erbjuda konkurrenskraftigt biljettpris).
@palmen argumenterar att SAS gjort fel, då de nu inte får gratisreklam av poängjägare/frequent fliers och därför tappar kunder då andra alternativ är billigare.

Oavsett vem som har rätt i sak - alltså om det här var ett klokt drag av SAS eller inte - så kan ju bara en av påståendena "SAS fångar prismedvetna resenärer" och "andra är billigare än SAS" vara sanna. Which is it? :p
 

palmen

Moderator
@Hachans argumenterar att SAS gjort rätt, då de nu slipper poängjägare men får fortfarande de kunder som struntar i poäng och bara vill ha en billig biljett (underförstått att med i stort sett obefintlig poängutdelning så kan SAS istället erbjuda konkurrenskraftigt biljettpris).
@palmen argumenterar att SAS gjort fel, då de nu inte får gratisreklam av poängjägare/frequent fliers och därför tappar kunder då andra alternativ är billigare.

Oavsett vem som har rätt i sak - alltså om det här var ett klokt drag av SAS eller inte - så kan ju bara en av påståendena "SAS fångar prismedvetna resenärer" och "andra är billigare än SAS" vara sanna. Which is it? :p
SAS är ju inte billigast i klassen i alla fall, men lever ju på direktflighter då många verkar livrädda för att göra en mellanlandning utanför hemlandet.

SAS största konkurrensfördel är eurobonus och när man tar bort det ur ekvationen så är ju Norwegian ofta ett billigare val, likväl som andra europeiska bolag som även levererar en bättre produkt.
 

M.K

Medlem
@Hachans Lite värde med Plus på korta 40 minuters flighter nästan utan servering. Tidigare blev det ofta GO på dessa då incitamentet ändå var lite statuspoäng. Utan dem kollar jag in bättre alternativ.

Jag är säker på att det är en märkbar kundgrupp som vill vårda sin status och nu väljer t ex Lufthansa istället vid economy bokningar.

Edit. Jag står fast vi min åsikt jag uttryckt såväl här på BC som till EB chefer att de kan satsa på att göra light produkten ännu sämre med noll poängintjäning, bara legs. Samtidigt ska målet vara Europas bästa economy produkt med 100% intjäning och andra förbättringar. De har lyckats med C på long haul med detta. En produkt jag verkligen gillar och som alltid är mitt förstaval.

Genom detta diversieras produkten med tre tydliga val.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Du behöver inte ens köpa plus. Det räcker du inte kör på light så blir poängintjäningen bättre och ligger i runda slängar på de där 25% som du efterfrågar.

SAS är medvetna om hur svårt det är att flyga in en rimlig status som boende i Sverige och ovillig att betala något. Varför skulle de då gödsla med poäng? Helt onödigt.

Dessutom är det väldigt få, om inte prisskillnaden är abnorm vilket den inte är på sträckor där det finns konkurrens, skulle vilja flyga med mellanlandning om det kan undvikas. Tar du bort allt annat som bonusprogram, bagage och kabinservice så konkurrerar du med priset och tiden. Med en mellanlandning så blir priset lägre, men det kan inte gå hur lågt som helst. Och så finns det de som är villiga att betala någon hundring mer för att slippa mellanlandningen. Så vilket väljer pensionärerna som ska på weekend i London? LUfthansa med fyra timmar i Frankfurt utan lounge, eller en två timmars flygning med SAS från Arlanda på en bekväm tid för någon hundralapp extra?

Nej, jag förstår inte varför SAS skulle tappa miljoner kunder bara för att de försämrar intjäningen. Det är ju inte så att de andra programmen är så himla bra och försämringar på Miles and More etc har ju inte orsakat massflykt från Lufthansa. Och deras program är fortfarande bra mycket tuffare att få status i än Eurobonus. Senator kräver nästan att du flyger LH metall i dyr business interkontinentalt. För att inte prata om HON.

SAS följer industristandard och det kommer inte skada dem minsta lilla.

Och de där resenärerna som avråds från att åka SAS av någon ovan? Jo, de kommer tillbaka så fort SAS hamnar överst på Expedia nästa gång de söker flygbiljetter till weekenden i Köpenhamn.
 

Hafermann

Medlem
Du behöver inte ens köpa plus. Det räcker du inte kör på light så blir poängintjäningen bättre och ligger i runda slängar på de där 25% som du efterfrågar.

SAS är medvetna om hur svårt det är att flyga in en rimlig status som boende i Sverige och ovillig att betala något. Varför skulle de då gödsla med poäng? Helt onödigt.

Dessutom är det väldigt få, om inte prisskillnaden är abnorm vilket den inte är på sträckor där det finns konkurrens, skulle vilja flyga med mellanlandning om det kan undvikas. Tar du bort allt annat som bonusprogram, bagage och kabinservice så konkurrerar du med priset och tiden. Med en mellanlandning så blir priset lägre, men det kan inte gå hur lågt som helst. Och så finns det de som är villiga att betala någon hundring mer för att slippa mellanlandningen. Så vilket väljer pensionärerna som ska på weekend i London? LUfthansa med fyra timmar i Frankfurt utan lounge, eller en två timmars flygning med SAS från Arlanda på en bekväm tid för någon hundralapp extra?

Nej, jag förstår inte varför SAS skulle tappa miljoner kunder bara för att de försämrar intjäningen. Det är ju inte så att de andra programmen är så himla bra och försämringar på Miles and More etc har ju inte orsakat massflykt från Lufthansa. Och deras program är fortfarande bra mycket tuffare att få status i än Eurobonus. Senator kräver nästan att du flyger LH metall i dyr business interkontinentalt. För att inte prata om HON.

SAS följer industristandard och det kommer inte skada dem minsta lilla.

Och de där resenärerna som avråds från att åka SAS av någon ovan? Jo, de kommer tillbaka så fort SAS hamnar överst på Expedia nästa gång de söker flygbiljetter till weekenden i Köpenhamn.
Helt enig, förutom att det är Öresundståget som gäller vid weekend iKöpenhamn ;)
 

M.K

Medlem
Ser vi på siffrorna är loadfaktorn marginellt svagare samtidigt som intjäningen är högre i både Q1 och Q2. Lite tidigt att se en trend och givetvis många faktorer som bidrar. Loadfaktorn hade paradoxalt nog också varit ännu svagare utan fem dagar med pilotstrejk så tidiga trenden är ned och har fortsatt i maj med -2,7% men högre intäkter. Sommaren blir intressant.

Denna trend sammanfaller också med mitt eget köpmönster. Aningen färre resor med SAS, men på dyrare biljetter.

Möjligt de tjänar på detta med ökad yield, men just otydligheten med usel intjäning på vissa icke light biljetter är inte optimalt. Inte heller bättre intjäning till EB med konkurrenters bättre produkter i mitt tycke.

31BC3E7C-C60A-4A25-BA6A-58116B8A640A.png
 

Myllys35

Medlem
Du behöver inte ens köpa plus. Det räcker du inte kör på light så blir poängintjäningen bättre och ligger i runda slängar på de där 25% som du efterfrågar.

SAS är medvetna om hur svårt det är att flyga in en rimlig status som boende i Sverige och ovillig att betala något. Varför skulle de då gödsla med poäng? Helt onödigt.

Dessutom är det väldigt få, om inte prisskillnaden är abnorm vilket den inte är på sträckor där det finns konkurrens, skulle vilja flyga med mellanlandning om det kan undvikas. Tar du bort allt annat som bonusprogram, bagage och kabinservice så konkurrerar du med priset och tiden. Med en mellanlandning så blir priset lägre, men det kan inte gå hur lågt som helst. Och så finns det de som är villiga att betala någon hundring mer för att slippa mellanlandningen. Så vilket väljer pensionärerna som ska på weekend i London? LUfthansa med fyra timmar i Frankfurt utan lounge, eller en två timmars flygning med SAS från Arlanda på en bekväm tid för någon hundralapp extra?

Nej, jag förstår inte varför SAS skulle tappa miljoner kunder bara för att de försämrar intjäningen. Det är ju inte så att de andra programmen är så himla bra och försämringar på Miles and More etc har ju inte orsakat massflykt från Lufthansa. Och deras program är fortfarande bra mycket tuffare att få status i än Eurobonus. Senator kräver nästan att du flyger LH metall i dyr business interkontinentalt. För att inte prata om HON.

SAS följer industristandard och det kommer inte skada dem minsta lilla.

Och de där resenärerna som avråds från att åka SAS av någon ovan? Jo, de kommer tillbaka så fort SAS hamnar överst på Expedia nästa gång de söker flygbiljetter till weekenden i Köpenhamn.

Fast det där är en väldigt grov förenkling - verkligheten är inte så svart eller vit. För ytterligheterna, säg övre och nedre kvartilen, där har det säkerligen ingen större påverkan. Det finns dock andra resenärer än ”prisjägaren” som åker med SAS.

Nu är min gissning att de mest resgalna SAS-kunderna, kanske urtypen av en bc-medlem, inte utgör något större kundunderlag, men de finns ändå där i mixen. Jag tänker att några av dessa gärna betalar mer än Go light-priset, vill utnyttja sina statusförmåner och gärna tjänar en del poäng. Den biljetten finns inte riktigt längre i Go - hade det ena verkligen behövt utesluta det andra? Titta på den här kampanjen som ett exempel: (i) billigaste möjliga 3k till USA inget ingår, (ii) lägg till väska för ett par hundra och (iii) för hela 11k kan du få en flexibel biljett som också ger dig både väska och poäng.

Kommer den utökade intjäningen (om det nu ens ger ett plus på sista raden) på alla rödnosälskare som nu styr om till SAS att väga upp för alla förlorade MRs? Det kanske den gör och en eventuell utvärdering av resultatet kanske visar att det var rätt beslut, men jag har inte sett några siffror.

För egen del egen del kommer förändringen att innebära färre okynnesresor och jag tar möjligheten att prova andra bolag istället. Det är faktiskt inte så dumt det heller :)

Edit: innan jag hann posta detta dök det ju upp några siffror också :cool:
 

palmen

Moderator
Du behöver inte ens köpa plus. Det räcker du inte kör på light så blir poängintjäningen bättre och ligger i runda slängar på de där 25% som du efterfrågar.
Njae, det är inte helt sant då det finns många GO Smart som ger nästan lika lite som GO Light.
Att få 300 poäng för 5500 miles är typ 5,5%.
upload_2019-7-3_1-3-8.png


Ska man upp i GO Pro så är det ju billigare att boka Plus från första början med samma antal poäng.
 

Robert flysas

Moderator
Med mycket poäng intjäning med Kreditkorten, shopping portalen, och annat som Hyrbil kommer poängen snabbt upp i bra summor. Spelar ingen roll om det blir mindre på flyget. Får bra poäng i Plus o BC, skull inte flyga ekonomi på längre resor än inrikes.
 
Toppen