Senaste nytt

Har du hört talas om A-CDM?

BusinessClass

Redaktör
Flygtrafiken växer över det europeiska luftrummet, och oftare och oftare tvingas flygledare hålla flyg i cirklar över flygplatsen eftersom det helt enkelt inte finns plats på jorden, eller så sitter man i kabinen och väntar på att få lyfta. A-CDM heter det projekt, som ska råda bot på detta - och dessutom spara både pengar…
 
Fast CDM råder inte bot på gate hold eller airborne hold, även om behovet för framförallt airborne holding i teorin borde minska med mer precis flödeskontroll. Däremot borde det göra taxitid mer konsekvent (även om metodiken till viss del inkluderar ökad gate holding).

A-CDM handlar i min mening mer om att skapa ett system som involverar samtliga stakeholders (flygbolag, ground handling, airport operator, ATC, etc) och får alla att jobba samordnat, samt att skapa mer precis flödeskontroll och kapacitetskontroll.
A-CDM i sig ökar inte kapaciteten i systemet alls, minskningen av airborne holding t.ex. uppstår inte för att kapaciteten ökar utan för att holdet flyttas ifrån luften till marken innan start. Det är värt att komma ihåg att dom gånger man står på gate och väntar 20 minuter så är det för att man inte ska skickas in i ett system som inte har kapacitet och behöva cirkla i luften 20 minuter istället, eller stå 20 minuter i kö vid väntplats till banan.

Sen å andra sidan, för mig är detta intressant från en arbetssynvinkel. För resenären (även den medvetna) är antagligen A-CDM inte något man bryr sig om alls, man vill bara komma fram så fort som möjligt och så effektivt som möjligt, hur flygsystemet uppnår det är väl kanske en sidosak?
 
"flygbolagens representanter på jorden"

Jag tänkte på denna meningen och funderar på hur många flygbolag som har representanter på andra ställen förutom jorden (dvs i rymden osv).
 

Nemo

Medlem
"flygbolagens representanter på jorden"

Jag tänkte på denna meningen och funderar på hur många flygbolag som har representanter på andra ställen förutom jorden (dvs i rymden osv).
Flygbolagens representanter (som är) på Jorden, till skillnad från piloterna (som är) i luften.
"Dom aktörer det gäller är förstås flygledare och piloterna, men också i stor grad handlingbolagen, polis, tull, flygbolagens representanter på jorden och andra"
 
Toppen