Senaste nytt

Braathens Aviation beställer fem nya ATR-flygplan, med option på ytterligare tio

BusinessClass

Redaktör
I samband med Paris Air Show har Braathens Aviation lagt beställning på fem nya propellerflygplan av typen ATR 72-600. De första flygplanen kommer levereras redan vid årsskiftet 2015-2016. Dessutom har man option på ytterligare tio flygplan. De nya flygplanen kommer stationeras på Bromma flygplats och bli en del av nya flygbolaget BRA som är en…
 

Moco

Medlem
Varför är det så svårt för operatörer i Norden att välja t.ex. Embraer? När tom bolag i tredje världen väljer jet så går man, och framförallt i Norden, bakåt och väljer propellerplan. Trist utveckling, inte minst för passagerarna.
 
A

Aurora

Guest
Varför är det så svårt för operatörer i Norden att välja t.ex. Embraer? När tom bolag i tredje världen väljer jet så går man, och framförallt i Norden, bakåt och väljer propellerplan. Trist utveckling, inte minst för passagerarna.

På linjer med lavt pax-antall og medium-distanse (classic scandinavia), så er ATR'en overlegen i driftskostnad. Folk flest skal ha sykt-billige-billetter, dessverre blir valget av flygplan fra operatørene dertil det billigste og mest driftsøkonomiske :/
 
A

Aurora

Guest
Någon som vet skillnaden i bränsleförbrukningen på en ATR vs Embraer?

Battle between Speed & Economy: Regional Jets Vs Turboprops - SP's AirBuz
Vet ikke hvorvidt artikkelen er 100% korrekt, men interessant lesning som sammenlikner ATR og Embraer...

"The ATR 72 is the lesser of the two turboprops in performance, but displays better fuel economy. For a typical Bengaluru-Hyderabad sector, which is 250 nm, the aircraft consumes approximately 770 kg of fuel. The Q-400 consumes close to 1,000 kg, the CRJ-700 consumes close to 1,200 kg, and the Embraer E-170 1,300 kg; all three aircraft carrying 78 passengers. Fuel consumption for the regional jets will operationally be lower, as even with a full passenger load, the fuel burnt for a 250 nm trip is just 10-13 per cent of the tank capacity, keeping the aircraft close to 4,000 kg lighter than the maximum take-off weight and thus burning lesser fuel.

Fuel is the largest cost differentiator between turboprops and regional jets. Being in similar weight categories, operating similar sectors, landing and parking fees are similar. Considering that the faster turboprop and the much faster jets can squeeze in extra flights per day, the maintenance costs go up, but so does revenue generation.

Geared turbofan engines (GTF), which will power the Bombardier CSeries, the second generation Embraer EJets and the Airbus neo, offer greater fuel economies. However, no GTF airplane in the 70-90 seat segment is expected in the coming few years and even a GTF powered aircraft cannot outperform the turboprop’s economics."
 

Hawkster

Ny medlem
Om inte jag missminner mig så har Malmö Aviation beställt ett antal Embraer av en modell som inte är tagen i bruk än, så visst beställs det såna kärror.
Man får väl anta att inköp av plan även baseras på hur lätt det är att fylla planen, inte bara om det är jet-motor eller inte. Men visst, jag åker hellre en jet än turbopropp.
 

NotRyan

Medlem
Om inte jag missminner mig så har Malmö Aviation beställt ett antal Embraer av en modell som inte är tagen i bruk än, så visst beställs det såna kärror.
Man får väl anta att inköp av plan även baseras på hur lätt det är att fylla planen, inte bara om det är jet-motor eller inte. Men visst, jag åker hellre en jet än turbopropp.

Malmö har beställt Bombardiers C-series, C100 och C300 vilka ligger i klassen över...
 
Toppen