Senaste nytt

KLM startar direktflyg till Taipei

Jacob

Medlem
Den 25 mars startar KLM direktflyg från Amsterdam till Taipei. Linjen har trafikerats i många år men alltid med mellanlandning i Bangkok på vägen pga den politiska situationen som inneburit att det varit "politiskt inkorrekt" för ett europeiskt flygbolag att flyga direkt till Taiwan. Linjen kommer trafikeras samtliga dagar i veckan med en Boeing 777-200.…
 

Jacob

Medlem
Den 25 mars startar KLM direktflyg från Amsterdam till Taipei. Linjen har trafikerats i många år men alltid med mellanlandning i Bangkok på vägen pga den politiska situationen som inneburit att det varit "politiskt inkorrekt" för ett europeiskt flygbolag att flyga direkt till Taiwan.

Linjen kommer trafikeras samtliga dagar i veckan med en Boeing 777-200. I nuläget flygs linjen med en Boeing 747.

Att flyget inte behöver mellanlanda i Bangkok innebär en förkortad restid med drygt tre timmar.

KL 807 AMS 20:40 TPE 14:45 +1 772 0 1234567 12:05

KL 808 TPE 23:10 AMS 06:10 +1 772 0 1234567 13:00

Den nya linjen medför dock en annan förändring. Linjen Amsterdam-Manila, som i nuläget trafikeras med direktflyg, kommer istället mellanlanda i Taipei.

Med lite tur går det kanske att kunna flyga Taipei-Manila med KLM i business class till en billig penning. Något som har varit möjligt att göra på sträckan Bangkok-Taipei.
 

Dr. Miles

Expert
Förr i tiden flög Swissair(SR) som Swissair Asia mellan Zurich-Bangkok-Taipei och British Airways(BA) flög som British Asia Airways mellan London-Hong Kong-Taipei.

Det är bra att det blir mer direktflyg tillgängliga för Taiwan, men o andra sidan är det lite trist att det blir mindre fifth freedom right flygningar...
 

Gnopps

Medlem
Samma för KLM, de hade väl KLM Asia fram tills bara ett par år sedan? Bara för att det på pappret såg bättre ut om samma flygbolag inte flög till Kina och Taiwan.
 

Dr. Miles

Expert
Varför köpte kineserna dessa lösningar?

Flygbolaget som hade linje till Taiwan fick inte flyga till Folkrepubliken Kina den tiden förutom amerikanska flygbolag(United och Northwest Airlines flög både till Taiwan och till Folkrepubliken Kina).
Så det var på olika flygbolag på pappret och kinerser nöjde sig att flygbolaget följde ett Kina principel.

Hur jänkarna klarade sig ifrån politiska utspel vet jag inte.
 

Jacob

Medlem
Lite kul att det faktiskt finns en annan anledning till omläggningen.

Tydligen har de rätt mastiga flygbolagsskatter/passagerarskatter i Filippinerna. Genom mellanlandningen i Taipei kommer man ifrån en del av vad som tydligen ska vara en ganska påtaglig summa som flygbolaget tvingas betala för varje flygning från Manila.

Julia Godet, Air France-KLM commercial director for South China Sea, said the adjustment would lessen the tax imposed on the airline.


“By doing this, we will have to pay less taxes for the Common Carrier Tax (CCT) and Gross Philippine Billing (GPB) tax, which is a huge burden for the foreign airlines operating from and to the Philippines,” Ms. Godet said in an e-mail to BusinessWorld yesterday.

KLM adds Taipei stopover to ease burden from local tax | BusinessWorld Online Edition
 
Toppen