Senaste nytt

Nextjet tar över trafiken mellan Arlanda och Sveg

BusinessClass

Redaktör
I början av mars beslöt Trafikverket att med omedelbar verkan säga upp det upphandlade avtalet på tre svenska flyglinjer. En av dessa var linjen Stockholm Arlanda-Sveg som efter tre veckors trafikstopp och en korttidsupphandling nu får en ny flygoperatör genom Nextjet. Linjen med Nextjet inleds omgående och innebär två avgångar per dag på vardagar - en…
 

olo

Medlem
Någon som vet hur beläggningen ser ut på denna sträcka?

Eftersom det råder trafikplikt på sträckan kan den knappast vara särskilt god, men funderar på hur glest det är.
 

Palazzi

Medlem
Bör nog vara rejält glest, men det är ju bara skönt för de enstaka som flyger. Flög en del till Funäsdalen förr, men då landade man i norska Röros, som låg närmre skidorterna.

Är det företag man siktar in sig på? Då jag minns att Sveg huserade två bensinmackar, en ICA o en Konsum.....blir jag nyfiken på vad man mer har :). Härjedalskök?
 

Agö

Medlem
Bör nog vara rejält glest, men det är ju bara skönt för de enstaka som flyger. Flög en del till Funäsdalen förr, men då landade man i norska Röros, som låg närmre skidorterna.

Är det företag man siktar in sig på? Då jag minns att Sveg huserade två bensinmackar, en ICA o en Konsum.....blir jag nyfiken på vad man mer har :). Härjedalskök?
För att vara en så liten ort har Sveg en ansenlig mängd kändisar.

Beatrice Ask, politiker (m)
Erik Ekstrand, programledare
Thomas Hedengran, skådespelare
Ida Ingemarsdotter, längdåkerska
Bosse "Bank" Johansson, bankman
Torgny Karlsson, rock- och jazzmusiker, skådespelare
Henning Mankell, författare
Anna Le Moine, curlingspelare
Ellinor Persson (f.d. Geete), programledare
Margaretha Sigfridsson, curlingspelare
Lars Widenfalk, skulptör.
Anna Carin Zidek (f.d. Olofsson), OS-guldmedaljör skidskytte
Kajsa Bergström, curlingspelare
Hank C. Burnette, rockabillyartist
Wilhelm Haquinius (1885-1958), skådespelare
Bertil Håkansson (1937-2014), arkitekt
Anders W. Jonsson, politiker (c)
André Larsson, längdskidåkare
Margaretha Lindahl, curlingspelare
Maria Prytz, curlingspelare
John Östling (1859-1940), politiker (liberal)
Marcus Högström, ishockeyspelare
 

Palazzi

Medlem
Är medveten om detta (då jag bott i Härjedalen) men fd curlingspelare genererar väl inte så mycket intäkter. Jag ifrågasätter inte om det finns företag i Sveg, men nyfiken på vilka företagare som fyller planen :)
 

Agö

Medlem
Är medveten om detta (då jag bott i Härjedalen) men fd curlingspelare genererar väl inte så mycket intäkter. Jag ifrågasätter inte om det finns företag i Sveg, men nyfiken på vilka företagare som fyller planen :)
Trafikverket skriver ju själva att syftet med upphandlingen är att "säkerställa den grundläggande tillgängligheten och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling i regionerna."

Trafikverket upphandlar flygtrafik för Norrlands inland och norra Värmland - Trafikverket

Så inte handlar det bara om företag utan det är ju en samhällsservice.
 

Palazzi

Medlem
Trafikverket skriver ju själva att syftet med upphandlingen är att "säkerställa den grundläggande tillgängligheten och därmed bidra till en positiv samhällsutveckling i regionerna."

Trafikverket upphandlar flygtrafik för Norrlands inland och norra Värmland - Trafikverket

Så inte handlar det bara om företag utan det är ju en samhällsservice.

Det vet jag också. Men min fråga är för att utreda det som frågades innan, om det är bra beläggning, inte varför linjen finns. Jag är av åsikten att man bör öka tillgängligheten på samhällsgrunder, så är bara glad....

Härjedalen är ju eftersatt när det gäller järnväg också. Många transporter sköts via Norge, men visste finns det busslaster o mindre transport på inlandsbanan.

Jag förstår dock att mitt ord "intäkter" gjorde att mitt budskap fick motsatt effekt. Menade att en curlingspelare inte fyller flygplan.. :)
 

Agö

Medlem
Det vet jag också. Men min fråga är för att utreda det som frågades innan, om det är bra beläggning, inte varför linjen finns. Jag är av åsikten att man bör öka tillgängligheten på samhällsgrunder, så är bara glad....

Härjedalen är ju eftersatt när det gäller järnväg också. Många transporter sköts via Norge, men visste finns det busslaster o mindre transport på inlandsbanan.

Jag förstår dock att mitt ord "intäkter" gjorde att mitt budskap fick motsatt effekt. Menade att en curlingspelare inte fyller flygplan.. :)
Då kan jag googla det för dig, sådan statistik finns självklart offentligt tillgänglig i ett land som Sverige!

852 pax 2014 (totalt).

http://www.swedavia.se/PageFiles/854139/flode2014.xlsx
 

Agö

Medlem
Så det är helt uppenbart att beläggningen är bedrövlig. Man kan nog på goda grunder argumentera för att detta inte ens ska upphandlas. Får väl se om Svegborna blir mer benägna att flyga nu när de fått Nextjet till skänks.
 
Toppen