Senaste nytt

SAS ändrar struktur och poängintjäning i EuroBonus

Jacob

Medlem
Den 1 januari 2015 gör SAS ett antal större förändring i bonusprogrammet EuroBonus. De huvudsakliga förändringarna innebär färre intjänade poäng på billiga biljetter, att kontinentala Europa börjar räknas som en region vid poängintjäning, samt lägre kvalificeringsnivåer för EuroBonus Gold och Diamond. Vi har mött EuroBonuschefen Nils Lindhe som berättar om de förändringar som görs och varför de görs...
 

Hughes

Medlem
Nu vill jag inte vara oförskämd. Men jag har svårt att se var lojaliteten kommer in i det här. Som om jag investerar i femton tjejer, men bara får respons av min flickvän.

"Europa kommer dock fortsatt vara uppdelat i zoner när det gäller poänguttag för bonusresor, fortsatt kommer fler antal poäng krävas för en resa från Skandinavien till södra Europa än till norra Europa. Anledningen enligt Nils är att det idag finns så många andra sätt att tjäna poäng, allt från kreditkort till matinköp och tidningsprenumerationer. EuroBonus går allt mer från att vara ett frequent flyer-program till att bli ett lojalitetsprogram med många partners inom andra områden."
 

Jacob

Medlem
Nu vill jag inte vara oförskämd. Men jag har svårt att se var lojaliteten kommer in i det här. Som om jag investerar i femton tjejer, men bara får respons av min flickvän.
Man brukar prata om lojalitetsprogram (på engelska loyalty program, eller ännu hellre coalition program) i motsats till frequent flyer program. Det sistnämnda handlar i princip enbart om att tjäna poäng på flygresor och hos reserelaterade partners (det EuroBonus var från början, ett resebonusprogram med andra ord), det förstnämnda om ett betydligt bredare program som kan täcka in många andra saker som inte alls behöver vara kopplade till resor.
 

Jacob

Medlem
Bra och detaljerad information men var är den kritiska journalistisken? Hade uppskattat lite tuffare frågor som svarar på BC.se frågor nu blir den här artikeln tyvärr mer som något som är hämtat direkt från SAS eget intranät.
Vad är det du hade velat veta? Målsättningen var inte att ställa SAS mot väggen utan att få de svar och förklaringar som inte framgår exempelvis på EuroBonussidorna och som diskuterats i forumet. Sedan får var och en bilda sin egen uppfattning.
 

Storsteffe

Medlem
Åtstramningen var väl ganska väntat, trots allt är inte det inte gratis för något bolag att dela ut poäng. Speciellt när man bjuder på skatter...
 

Ricci

Medlem
Helt plötsligt har AMEX elit blivit mer intressant med deras 20,000 baspoäng. När jag ser den nya Point Charts så liknar den väldigt mycket Lufthansas. Vilket gör det frågande om man nästa år skall satsa på Senator eller köra på som Diamant (är Diamant till apr 2016)...:confused:
 
Last edited:

mha321

Medlem
Åtstramningen var väl ganska väntat, trots allt är inte det inte gratis för något bolag att dela ut poäng. Speciellt när man bjuder på skatter...
Mja, skatterna bjuder man inte på, de får du fortfarande betala. Så det är inte en ren minuspost.

Däremot tar de inte ut bränsletillägg - vilket är väldigt generöst jämfört med de flesta andra bolag.
 

Mikeswede

Medlem
Vad är det du hade velat veta? Målsättningen var inte att ställa SAS mot väggen utan att få de svar och förklaringar som inte framgår exempelvis på EuroBonussidorna och som diskuterats i forumet. Sedan får var och en bilda sin egen uppfattning.
Hatten av för att du snabbt fixat till intervjun och fått fram ny info. Dock anser jag att det också ingår i uppdraget att företräda forumets medlemmar. Hade varit på sin plats att ställa ett par frågor om den kritik som framkommit och gett Nils en chans att kommentera den.
 

Moco

Medlem
En i raden av försämringar från SAS som nu alltså flyttar oss ca 10 år tillbaka i tiden då intjäningen såg liknande ut. En enkel man får be om ursäkt, men jag har svårt att hålla mig positiv till något som bara blir sämre hela tiden. Fler borde rösta med plånboken. Att Silver skulle vara attraktivt är ju ren och skär smörja. Jämfört med konkurrenterna på den europeiska marknaden är man helt klart sämst och det finns nu ännu mindre som talar för att man ska välja SAS över t.ex. Norwegian. Var är strategi, ambition och vision?

I mitt eget fall och med den biljettyp jag alltsom oftast reser med tvingas jag ju nu att välja en konkurrent och ta omvägen ut i Europa om jag vill upprätthålla min alliansstatus. Resultatet blir att det blir en längre resväg för mig, men, lustigt nog, lägre biljettkostnad för min arbetsgivare, jag får fika, och SAS förlorar ännu mer pengar. Alternativt struntar jag, och säkert många fler, att bry sig och väljer istället t.ex. Norwegian.

Förstår att man vill dra in pengar på premiumpassagerare och belöna dessa, men eftersom de nu inte spelar i det segmentet och dessutom väljer att försämra även detta, plus att snart inga arbetsgivare/kunder/uppdragsgivare tillåter detta, blir det ju ännu mer fel och ännu större förluster.
 
Last edited:
Toppen