Senaste nytt

25 år sedan Berlinmurens fall - live från firandet i Berlin

Jacob

Medlem
Få händelser i modern tid har haft så stor påverkan på Europa som den dag då Berlinmuren föll. Inte minst för turism, resande och handel fick det en stor påverkan då en tidigare ganska otillgänglig del av Europa öppnades upp för omvärlden. Denna helg är det 25 år sedan muren föll och vi är på…
 
  • Gilla
Reactions: KNA

011430121

Medlem
Japp, var där av slump 1 maj 1989, ( inte av politiska orsaker)
Bodde på det hotell vid Alexanderplatz som i dag är Park In.
 

johhenrik

Medlem
Jag var där och knackade loss sten från muren strax efter de öppnat. Kom lite vakter och skällde men sen gick dem och brydde sig inte mer. :)
 

sembl

Medlem
Jag har varit förbi där i omgångar från -81och frammåt vad jag minns då vi bilade söderut genom europa. Ska be mamma plocka fram lite bilder från hela Östeuropa på den tiden. Specifikt minns jag gränsövergången till Tjeckoslovaken och Teplice men också Berlin och en amerikansk bas som fanns där. Det var lite smått exotiskt att få vandra genom Berlin då kan jag lova.
 

Resenären

Medlem
Var det någon som besökte Östtyskland/Östberlin när det begav sig?
Jo, jag besökte DDR och Berlin tillsammans med min föräldrar, någon gång tidigt 70-tal. Minns att flera östtyskar gärna ville växla till sig D-Mark.
Igår följde jag firandet genom tysk TV:
Die Nacht des Mauerfalls
Bornholmer Straße - Die Dokumentation
 

rvarttinen

Medlem
Besökte Berlin för någon dryg månad sedan. Första gången jag var där ... bodde på Westin Grand Berlin. De har en bit mur i sin ägo och en av deras "offers" ingår det en hammare och mejsel där du får hacka loss en bit och behålla.
 

jsm

Medlem
Jag tycker Tyskar är bra på denna typ av storslaget men ändå lågmält firande (?). Jag och min 9-åriga dotter begav oss till Fanmeile igår (Strasse des 17e Juni) som var avstängd. Kom ganska nära, men blev lite trångt för en 9-åring :) Mäktigt när trummorna började och sedan körde Peter Gabriel igång en lågmäld version av "We Could be Heroes"

Om man vill uppleva muren vid andra tillfällen tycker jag Mauer Memorial vid Nordbahnhof är bäst eftersom det inte är turistigt, och eftersom en zon av muren inklusive ingenmandsland finns bevarad
 
Jag jobbade nästan ett år i Östtyskland, 85-86, i Oranienburg strax norr om Berlin. ABV byggde ett valsverk som sen fylldes med västtyska maskiner. Verkar vara rivet nu. Vi hade en bra tid som västerlänningar, svartväxling och fixare (som väl troligen även de var statsanställda). På närmaste kneipen kostade en öl 25 öre och en snaps 75 öre. En bra middag på restaurang i Öst Berlin gick väl på max 20 kronor. Ett halvkilo rysk kaviar kostade ca 300 kr! Vi var väl säkert övervakade men man märkte och tänkte inte så mycket på det.
Alla östtyskar jag mötte var hyggligt folk. Man kunde till och med sitta och prata politik. En del kritiserade naturligtvis regimen. I våra ögon hade de det naturligtvis knapert ekonomiskt och inte mycket till frihet. Och klagade de på nått var det väl på att de inte kunde resa fritt.
Skulle man beställa hemresa fick man gå till teleprintern och knacka en remsa och hoppas att man skrev allt rätt annars var det bara att börja om.
Var där efter murens fall och kröp genom hål i muren över till väst. Det var en konstig känsla efter alla de tillfällen det var kroppvisitation vid Checkpoint Charlie med humorbefriade östtyska gränsvakter.
 
Toppen