Senaste nytt

Resebyråtest 2012 Plats 1: Expedia

Gnopps

Medlem
Plats 1: Expedia 80% Alla som minns vårt Resebyråtest 2011 har nog redan gissat vem som är årets vinnare vid det här laget: Expedia tar åter hem förstaplatsen med 80% eller hela 24 av 30 möjliga poäng - en förbättring mot årets 20 poäng. Expedia börjar bra med toppbetyg i prisjämförelsen även om de inte…
 

charlesswe

Medlem
Jag gjorde en bokning förra veckan från Asien till Kanada på Expedia.se.<br />
<br />
I sista steget, när man klickar på Köp (med alla kreditkort detailjer in) så kommer Expedia tillbaka med:<br />
<br />
"Priset har höjts därför flygbolaget tar en avgift för betalningsmedel du har valt" 192 SEK kostade det med AMEX eller Diners.<br />
<br />
Det är inte sant att flygbologet själv (SQ) tar en kortavgift. <br />
<br />
Tyvärr kan man inte få det här innan man faktiskt köper resan.
 

Dr. Miles

Expert
<blockquote><strong>Andyroos;81962 wrote:</strong> Räknar ni inte kayak.se som en "resebyrå"?</blockquote>
Jag har inte gjort testet själv, men kayak.se är en prisjämförelsesajt och det är inte de som säljer biljetten själva.
 

agehall

Medlem
<blockquote><strong>charlesswe;81938 wrote:</strong> "Priset har höjts därför flygbolaget tar en avgift för betalningsmedel du har valt" 192 SEK kostade det med AMEX eller Diners.</blockquote>
<br />
Stackare. Var det en 10% prisökning eller?<br />
<br />
Jag tycker det är lite synd att expedia är så överlägset bäst. Det känns som att glappet ner till plats 2 är ganska stort.
 

Jacob

Medlem
Kul att Expedia höll hela vägen även i år. Grattis! Jag har själv bokat ganska mycket biljetter via Expedia.<br />
<br />
Och ett stort tack till mina kollegor för ett utmärkt genomfört test! Jag vet att det är åtskilliga timmars arbete som ligger bakom det vi fått läsa om på förstasidan senaste två veckorna.
 

charlesswe

Medlem
<blockquote><strong>agehall;81998 wrote:</strong> Stackare. Var det en 10% prisökning eller?<br />
<br />
Jag tycker det är lite synd att expedia är så överlägset bäst. Det känns som att glappet ner till plats 2 är ganska stort.</blockquote>
<br />
Det är alltid så när bokar ex-RGN :)
 
Inte bara intressant att glappet nedtill två är så långt, utan även att glappet upp till sådär riktigt vasst och bra är såpass stort, om man ser till att det är poängräkningen som ändrats från förra året. Fast det är ju trevligt att det åtminstone finns någon bra resebyrå när man behöver en!
 

Resenären

Medlem
Inspirerad av testets resultat, så gjorde jag en test med följande bokning:<br />
ARN-VIE-ZRH-ARN. Detta är samma routing, som jag frågade om <a href="http://www.businessclass.se/star-alliance/6367-hur-bokar-baest-arn-arlanda-stockholm-sweden-vie-schwechat-vienna-austria-zrh-zurich-zurich-switzerland-arn-arlanda-stockholm-sweden.html" rel="nofollow">här</a><br />
Om jag sätter sökvillkoret Endast direktflyg får jag upp:<br />
Inga flyg stämde med sökvillkoren. :confused:<br />
Tar jag bort det villkoret, får jag förslaget: ARN-VIE-CPH-ZRH-ARN!! Söker jag däremot endast VIE-ZRH, får jag mycket riktigt upp det flyg, Lx, som jag bokat. Ej heller visa att flyget ARN-VIE flygs av Austrian, utan bara SAS-logo och SK9409.
 

Nodnaz

Medlem
Jag skulle boka Premium Economy biljetter på thai då dom som få andra hade kampanjpriset och faktist var billigast jämfört med "Thai", mrjet och Jade. <br />
<br />
Problemet var att när jag skulle gå vidare när jag valt PE biljetter och datum så kom det hela tiden upp en ruta där det stod nåt i stil med "Grattis vi lyckades hitta billigare biljetter. Dina biljetter kostar nu 6000kr st." Ja ni fattar ju själva att det inte längre handlade om några PE biljetter. Mailade deras kundservice och väntade nån vecka med att boka för att se ifall dom kunde göra något åt saken.<br />
<br />
Det slutade iaf med att jag fick ringa och göra min bokning via telefon. Fördelen med Expedia var att dom har samma pris vid telefon och internetbokning. Jag frågade ifall hon satt själv med deras hemsida och gjorde bokningarna för jag fick den uppfattningen, hon sa att det typ var så bara att hon hade lite mer alternativ. Jag bad henne föra vidare att det inte gick att boka PE biljetter och hon sa att hon skulle göra det men att allt är (hårt?!) styrt från USA och jag fick känslan av att hon kände sig rätt maktlös. :D <br />
<br />
Trevlig tjej som satt på telefon, kändes inte som en resesäljare utan mer som en glad tjej med skånsk dialekt...
 
Toppen