Senaste nytt

Flyg i Business till Tyskland: SAS mot Lufthansa

Roger J

Medlem
SAS och Lufthansa samarbetar på samtliga rutter mellan Sverige och Tyskland. Det betyder dock inte att de erbjuder identisk service ens om man reser i Business Class. Vi har fotat lite ombord under maj 2011. Och smakat oss igenom en hel del flygplansmat! Vi börjar med att jämföra frukosten:SAS mot Lufthansa: Frukosten. Resultat: Oavgjort. Båda…
 

Jacob

Medlem
Mycket snygg jämförelse Roger! På vilken sträcka fick du "Lufthansas eftermiddagsmat"?
 

Magino

Medlem
Trevlig jämförelse! Tänkte höra om returresan, erbjuds det typ samma saker där som från ARN
 

Roger J

Medlem
Givet att lfygningarna är vid samma tidpunkt på dgnet har jag inte tänkt på några skillnader i koncept brtsett från smådetaljer som att Lufthansa har Bregott som smör ifall catering är gjord i Sverige.
 

FT99

Medlem
Bra test! Håller inte helt med ang frukost - tycker SAS vinner denna, då jag några gånger får lite konstig frukost med LH ARN-FRA (kraftig korv, t.ex). Sen tycker jag personligt att komforten är bättre i LHs läder-säten än tyg-säten i SAS, känns mer städat.
 

Roger J

Medlem
Med SAS handlar det ju mycket om vilket plan man får, är det MD80 är det väldigt bekvämt och tyst längst fram (välj högersidann för sätesblockering!). På 737 är de nya stolarna riktigt trista och trånga.<br />
Lufthansa är mer jämnt, helt klart.<br />
Har aldrig fått "knasfrukost" på Lufthansa, men antar att de flesta svenskar uppskattar yoghurt med flingor, varmt bröd med ost och skinka etc. Och det har ju SAS alltid.
 

kristerj

Medlem
Gillar man champagne ska man åka SAS, vilket man kan få i både Economy Extra o Business. Lufthansa serverar "bara" sekt i Business på sina europeiska linjer.
 
Flög München-Arlanda med Lufthansa den 6/6 i business. A320 på rad 2. Dåligt med plats för handbagage i hyllan. Bekväma säten men kass service. Flög på eftermiddagen. Varm mat som smakade ok. Fick en öl till maten men sen var pursern försvunnen. Ville ha en öl till men fick vänta länge innan hon dök upp igen. Var sur för att jag ringt på klockan. Hon hade varit bak i economy med drinkvagnen. Inte vad man förväntar sig i business.
 
Toppen