Senaste nytt

200 övertaliga kabinanställda hos SAS i Danmark

Walter

Medlem
Går inte deras avtal ut den 21 maj 2016? (det de strejkade om förra 2015?) Har skrivit in det datumet i kalendern iaf.
 

011430121

Medlem
SAS kabinpersonal i med bas i CPH, går på fackligamöten (det vi på svenska kallar vildstrejk) när det passar dem.
"Gardinavtalet" är ett arbetsvillkårsavtal som gick tydligen ut vid årsskiftet om jag fattar det hela rätt.

Citat från CHECK-IN.dk Ikke vilje til at indgå aftale En midlertidig et-årig aftale om arbejdsvilkårene på de fem langdistancefly udløb ved årsskiftet uden at parterne var blevet enige om en ny permanent aftale. Efter flere måneders radiotavshed blev forhandlingerne genoptaget i foråret. I april sendte SAS sit endelige og sidste aftaleforslag til CAU, som CAU afviste.
 
Jag hoppas att de löser detta å det snabbaste och att det inte påverkar trafiken. Jag är definitivt för att avtal ska finnas men det här med vilda strejker gillar jag inte. Minns tidigare historier om danska fack.
 

Nystrom

Medlem
Vad är det som gör att danskarna inte accepterar vad de svenska och norska kollegorna har accepterat? SAS har inte råd att trilskas hur länge som helst med CPH. Man får väl börja överväga att flytta långdistansen till OSL och ARN om man inte kan hitta en lösning. Det borde CAU kunna inse....
 

obs

Medlem
Vad är det som gör att danskarna inte accepterar vad de svenska och norska kollegorna har accepterat? SAS har inte råd att trilskas hur länge som helst med CPH. Man får väl börja överväga att flytta långdistansen till OSL och ARN om man inte kan hitta en lösning. Det borde CAU kunna inse....
Om jeg skulle gætte på noget så kunne forklaringen være at danskerne er knapt så "pæne" som svenskerne. Man er ikke så kompromissøgende som jeg tror at svenskere er, men man holder mere på sit standpunkt og accepterer at man ikke altid når til enighed. Jeg har ikke nogen fornemmelse af om der på det svenske arbejdsmarked har været lige så mange storstrejker gennem tiden som på det danske, men mit gæt ville være at det har der ikke.

Men jeg er helt enig i at SAS ikke har råd til at give sine ansatte markant bedre vilkår end dem som findes i resten af branchen. Vi har jo set hvor det var med til at bringe SAS hen for ikke så længe siden...
 
Toppen