Senaste nytt

2 månader utan svar från SAS kundtjänst angående försening med Turkish Airlines

flum

Medlem
Lek lite med tanken att det istället hade varit tåget på väg till Kastrup som varit försenat så att du missade ditt flyg. Hade du då krävt tågoperatören på ersättning för en ny flygbiljett till Antalya? Antagligen inte. På samma sätt tycker jag att Sas och Turkish inte har något som helst ansvar för din resa från din flygbiljetts slutdestination och till ditt hem.

Som jag ser det har du två möjligheter:

1. Ersättning från Turkish enligt EG 261/2004. Därför är det precis som @agehall frågade viktigt att veta varför ni blev ombokade.
2. Ersättning från reseförsäkring.

Men lyckas du få Turkish att betala för taxiresan så blir jag ganska imponerad.
Tror det blir tufft att få ersättning enligt EG 261/2004, se punkt 29 http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
 

DrKlas

Medlem

Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror också att det är det lättaste sättet att få ersättning från Turkish. Med andra ord, är orsaken till förseningen "traffic" så är det ingen större idé att försöka få ut någon ersättning från dem. Därför måste man veta den verkliga orsaken till ombokningen.
 
Lek lite med tanken att det istället hade varit tåget på väg till Kastrup som varit försenat så att du missade ditt flyg. Hade du då krävt tågoperatören på ersättning för en ny flygbiljett till Antalya? Antagligen inte. På samma sätt tycker jag att Sas och Turkish inte har något som helst ansvar för din resa från din flygbiljetts slutdestination och till ditt hem.

Som jag ser det har du två möjligheter:

1. Ersättning från Turkish enligt EG 261/2004. Därför är det precis som @agehall frågade viktigt att veta varför ni blev ombokade.
2. Ersättning från reseförsäkring.

Men lyckas du få Turkish att betala för taxiresan så blir jag ganska imponerad.

2010 lyckades jag få SAS att betala för taxi från Kalmar till södra Öland när en dåvarande FlyRail-biljett blev kraftigt försenad. Hade bokat LHR-CPH med SAS och Kastrup-Kalmar med SJ på samma biljett. Vi var kraftigt sena till Kastrup så jag fick vänta till sista tågförbindelsen till Kalmar, som i sin tur blev kraftigt försenad. Kom fram till Kalmar vid typ 2-tiden på natten och då var mina föräldrar inte sugna på att hämta mig, så tog en taxi som jag fick ersatt av SAS (förutom 261/2004).

Så det kan gå. Mina argument var att det var skillnad på att komma till Kalmar kl 18.30 och 02.00 och att alternativen att ta sig vidare var markant olika och att jag hade god marginal att hinna med sista förbindelsen vidare med min ursprungliga biljett.
 

Fredah

Medlem
Jag kan nu ge ett glädjande besked, SAS har följt upp denna claim och jag har nu fått svar från Turkish.

€400/person alltså totalt €800 får vi i ersättning.
Det var dock lite bökigt att få denna utbetald då jag var tvungen att besöka ett turkish airlines ticket office personligen och visa upp bådas pass, bokning, kontonummer inkl IBAN etc. Men nu finns 7492kr på kontot. Tack för hjälpen SAS!
 
Toppen