Senaste nytt

2-4-1 Awards-resa Stockholm-Singapore t/r

molntankar

Medlem
År 2018 blev året då jag intresserade mig för flygningar på ett helt annat sätt än tidigare. Jag har rest relativt mycket (men väldigt lite om man jämför med många här, förstås), men har alltid och uteslutande bokat resorna via sökmotorer som ger bästa resa till bästa kombination av tid och pris.

Men som sagt, sen fick jag upp ögonen för allting kring resandet med poäng och status hos en allians osv.

Jag skaffade Amex Elite, och lyckades mot vad jag själv trodde nå upp i 2-4-1.
Mitt uppdrag att "jobba emot" nu var en resa, t/r, för två personer Stockholm - Singapore i Business Class. PRECIS innan jag nådde dit så höjde SAS poängen som krävs för rewards-resor inom Star Alliance. Men nu har jag (strax) "nått dit igen"; dvs kommit upp i de nya poängen som krävs (165 000).

Och så sitter jag här. Och spanar in First Class hos Singapore Airlines. Det skulle kräva (drygt) 60 000 poäng utöver de redan intjänade.

Jag har några funderingar som jag hoppas att jag kan få hjälp med:
1. Hur gör jag bäst för att säkerställa att jag i min bokning kommer flyga med Singapore Airlines och ingenting annat? Jag har tex sett att Lufthansa blandas in ibland...

2. Jag skulle väldigt gärna få in 60 000 poäng till, men jag ser det som närmast en omöjlighet -- men lek med tanken; hur hade ni gjort?

3. Jag vill gärna boka min 2-4-1 snarast möjligt, delvis med tanke på tillgänglighet, men också för att "ha det bokat" så att man kan planera kring det. Fråga: låt säga att jag bokar och använder mina 165 000 poäng idag. Kan jag om 11 månader när jag faktiskt mot all förmodan lyckades få ihop 60 000 poäng till då på något sätt omboka till First Class, eller hur skulle det fungera?

4. 60 000 poäng, om man köper dem hos SAS, kostar 12 000 kronor. Finns det någon som tycker att DET skulle vara värt det; att köpa dessa poäng (betala 12 000 kronor) för att få möjlighet att köpa en award-resa för två personer i First Class t/r Stockholm-Singapore? Om 12 000 kronor är för mycket pengar att lägga -- var går er gräns; när skulle ni köpa de extra poäng som krävs för att få möjlighet att flyga First Class istället för Business Class?

5. Någon som har erfarenhet av Business Class och / eller First Class hos Singapore Airlines och vill dela med sig av sina erfarenheten? Shoot!

Tack!
 

MrDollar

Medlem
Om du har en fru, man, flickvän, pojkvän, sambo, särbo som inte har Amex så kan du värva denne till Amex Elite (Gratis första 3 månaderna) så erhåller både du och den du värvar 18.000 poäng vardera. Skapa sedan en point share hos SAS eller vad det heter. Finns info om detta på forumet.
Vips så har ni 36.000 poäng extra.
När den andra personen som du bjudit in fått sitt Amex Elite, bjuder sedan denne in dig till Amex Platinum, gratis första 3 månaderna, och vips så får ni ytterligare 36.000 poäng i poolen.
Obs att för att den som blir värvad måste ha en spend om 20tkr inom 3 månader för att få bonusen.
2. Jag skulle väldigt gärna få in 60 000 poäng till, men jag ser det som närmast en omöjlighet -- men lek med tanken; hur hade ni gjort?
 

palmen

Moderator
Kan vara värt att tänka på att det är väldigt få datum kvar (om ens några) som det finns 2 platser i Singapore First från Köpenhamn.
Det är nästan bara denna sträcka som det går att finna First på Singapore med Eurobonus poäng.
 

molntankar

Medlem
Kan vara värt att tänka på att det är väldigt få datum kvar (om ens några) som det finns 2 platser i Singapore First från Köpenhamn.
Det är nästan bara denna sträcka som det går att finna First på Singapore med Eurobonus poäng.

Jag vill "ogilla" ditt inlägg, men "gilla" blev näst bäst. Tack för informationen! Är din poäng att det är lönlöst att satsa på att få ihop dessa extra 60 000 poäng därför att det ändå inte kommer finnas några platser att boka?
 
Jag vill "ogilla" ditt inlägg, men "gilla" blev näst bäst. Tack för informationen! Är din poäng att det är lönlöst att satsa på att få ihop dessa extra 60 000 poäng därför att det ändå inte kommer finnas några platser att boka?

Finns platser kvar i augusti så jag skulle boka Business nu de aktuella dagarna och sen boka om till First om du har poängen för det och om platserna finns kvar.
Skillnaden på hårdvaran på flyget mellan Köpenhamn - Singapore är inte så stor mellan Business och First så personligen skulle jag inte köpa poäng för att flyga First
 

molntankar

Medlem
Finns platser kvar i augusti så jag skulle boka Business nu de aktuella dagarna och sen boka om till First om du har poängen för det och om platserna finns kvar.
Skillnaden på hårdvaran på flyget mellan Köpenhamn - Singapore är inte så stor mellan Business och First så personligen skulle jag inte köpa poäng för att flyga First

Tack!

Hur skulle det här gå till i praktiken?
Säg att jag hittar t/r 5 november till 20 november, och så bokar jag det nu.
Då använder jag mina 165 000 poäng, plus min 2-4-1.
I oktober så har jag lyckats skrapa ihop 60 000 poäng.
Hur skulle jag i det här läget kunna "omboka" till First (förutsatt att det finns tillgängligt)?
 

molntankar

Medlem
Om du har en fru, man, flickvän, pojkvän, sambo, särbo som inte har Amex så kan du värva denne till Amex Elite (Gratis första 3 månaderna) så erhåller både du och den du värvar 18.000 poäng vardera. Skapa sedan en point share hos SAS eller vad det heter. Finns info om detta på forumet.
Vips så har ni 36.000 poäng extra.
När den andra personen som du bjudit in fått sitt Amex Elite, bjuder sedan denne in dig till Amex Platinum, gratis första 3 månaderna, och vips så får ni ytterligare 36.000 poäng i poolen.
Obs att för att den som blir värvad måste ha en spend om 20tkr inom 3 månader för att få bonusen.

Det här gillar jag. Så väldigt typiskt och karaktäristiskt för businessclass.se alltså! Vi får se hur genomförbart detta är... men tack!
 

palmen

Moderator
Tack!

Hur skulle det här gå till i praktiken?
Säg att jag hittar t/r 5 november till 20 november, och så bokar jag det nu.
Då använder jag mina 165 000 poäng, plus min 2-4-1.
I oktober så har jag lyckats skrapa ihop 60 000 poäng.
Hur skulle jag i det här läget kunna "omboka" till First (förutsatt att det finns tillgängligt)?
Singapore Airlines slutar med flygplan som har First ombord från Köpenhamn i oktober/november så det planen kommer inte att fungera för dig av den anledningen. Annars är det rätt tänkt, boka business nu, finns det senare First så kan du avboka din business och boka First istället.

Du kan läsa mer om detta i denna tråd
http://www.businessclass.se/forum/t...st-från-köpenhamn-from-1-november-2019.94997/
 

Abbs

Medlem
Jag vill "ogilla" ditt inlägg, men "gilla" blev näst bäst. Tack för informationen! Är din poäng att det är lönlöst att satsa på att få ihop dessa extra 60 000 poäng därför att det ändå inte kommer finnas några platser att boka?
Och First försvinner i November. Boka Business nu enligt mig, det börjar sina i tillgängliga F platser.
 

molntankar

Medlem
Tack för alla svar så här långt! Jag inser snabbt att jag egentligen inte bryr mig vilken flygplats i Europa som jag köper den här t/r biljetten ifrån, jag kan utan problem köpa en LHR-SIN, ARN-SIN, CPH-SIN, eller vad som helst om detta ökar tillgängligheten, och därmed mina chanser och möjligheter.
 
Toppen