Senaste nytt

143 passagerare på TG 960 mellan Bangkok och Arlanda

chazzie

Medlem
Vilken tur att man inte är den typ som ligger på stranden i två veckor :p Dock kan jag synas där någon dag med en god bok och lämplig dryck och visst är en solstol lämpligt då.

Mer on topic då så är kanske frågan om hur täckningen ser ut i business (ingen F-kabin på Arlanda om jag förstått rätt), det är väl ofta där man kan hämta hem en slant utöver ekonomi?
 

Dr. Miles

Expert
Så sant med pax m.m.

En viktig faktor i detta är väl dock Cargo?
Hur ser beläggningen ut på det?

Kan flyget ta med väldigt mycket mer cargo med mindre pax och kompensera bortfallet av platserna?
Vill minnas att när Thai bytte till 777 på sträckan så annonserades det att x antal kg mera kunde tas med över en 747.

Så jag tror att cargo kommer spela mer och viktigare roll i framtidens flyglinjer?
@Dr. Miles: Bränsleberäkningen utgår väl från ett fullastat plan? Och det kostar bränsle att flyga bränsle. Så om beläggningen är 40% kan man nog utgå från att man inte behöver tanka lika mycket och då blir det faktiskt ännu lite bättre siffror än vad du får fram. Men sedan beror det så klart på hur mycket cargo som transporteras.

Sedan så är det väl en ultimat lågsäsong just nu för skandinaviska turister (som linjerna till Stockholm, Oslo och Köpenhamn verkar rikta in sig på). Oron i landet har väl inte gjort situationen bättre för just turister. Flög själv hem med Thai men via Zurich häromdagen. Det planet var i stort sett fullt (samma modell som till Stockholm men business i bägge kabinerna). Ströplatser var lediga i ekonomi så visst verkar Thai ha det lite tuffare just här.
Enligt Emirates Cargos webbsida, Airbus A380 kan bära ca 8.000 kg frakt när det är fullt i passagerarkabin, medan Boeing 777-300ER kan bära ca 23.000 kg frakt när det är fullt i passagerarkabin.
Emirates Cargo skrev:
The Airbus A380-800 is capable of carrying approximately 8,000 kgs of cargo in addition to a full passenger load.
Our Fleet - Airbus 380-800 - Emirates SkyCargo
Emirates Cargo skrev:
The Boeing 777-300ER is capable of carrying approximately 23,000 kgs of cargo in addition to a full passenger load.
Our Fleet - Boeing 777-300ER - Emirates SkyCargo
Så det bör finnas ganska bra utrymme och tillåten vikt för på THAI:s Boeing 777-300ER som används bl a på Bangkok-Skandinavien.
Just på Oslo-Bangkok finns det nog en hel del fiskfrakt till Bangkok. Jag kännner till några fabriker i Thailand som köper norsk lax och producerar ganska stor volym per dag.

Vad som fraktas mest på Stockholm/Köpenhamn-Bangkok vet jag inte, men kanske @MarcusC kan ge oss fingervisning?;)
 

Flood

Medlem
Jag gjorde en kalkyl av bränslekostnad per stol.

Singapore Jet Kerosene pris: ca 60 USD per fat
(Källa: Barchart.com - Futures Prices for Singapore Jet Kerosene Swap Futures (Platts) )
En fat är ca 120 liter

60 USD / 120 liter = 0,5 USD per liter



Jag tror inte att fat-storleken på Jet är annorlunda än för övriga petroleumprodukter. Ett fat i den branschen är normalt 42 US gallon eller 159 liter.

Barrel (unit) - Wikipedia, the free encyclopedia
 

MarcusC

Medlem
Thai är definitivt en ledande aktör på Asien inom cargo, tror flighterna går relativt välfyllda alla dagar. Diverse industrikomponenter / samt fisk går bra ut. Inbound det mesta som produceras i Asien. Thai har ju ett bra widebody nät inom asien som erbjuder snabba förbindelser, även mkt bra på Australien. Fördelen med Thai för cargo är direktflyg in till Asien från Norden med daglig frekvens. Visst kan Qatar och Emirates klara mycket också, Emirates främst tar säkert andelar av frakten från Thai. Däremot är A380 usel ur fraktperspektiv med som nämts usel payload. 77an är däremot en arbetshäst (även 330/787 har bra kapacitet)
 

jth

Medlem
Angående frakt så vet jag att Thai dagligen kommer in till Stockholm med icke oansenliga mängder färska matvaror som sedan distribueras ut till den ganska stora marknaden restauranger och affärer med thaiinriktning, så där finns det nog ett bra fraktunderlag.
 
Toppen