Senaste nytt

143 passagerare på TG 960 mellan Bangkok och Arlanda

011430121

Medlem
Jag lovar att Thais premium economy är betydligt bekvämare än tre säten i ekonomi eftersom det råkar vara normala business-platser med fully flat :)

Edit: Ooops! Jag tolkade det första inlägget som att @011430121 reste i Premium Economy...
Nej, i ekonomi! Brukar resa i Premium Economy med TG, men var med 7 andra och hade ingen påverkan av valet av flyg eller klass.
 
J

JPMorgan

Guest
Asien med TK blir ingen omväg. En dålig Business Class stol är fortfarande en miljon gånger bättre än Economy, så för 3-4000kr extra mot Economy på Thai så är det ganska värt det.

Finns inte en suck i världen att det är värt ur mitt perspektiv. Att komma fram ren och hel är prio ett för mig. Att landa mitt i natten i Istanbul för att byta plan och svettas bland andra nattsuddare ger minus poäng.

Valde att kolla 9-16 mars hur det ser ut.

Thai flyger direkt. Kostar 7022 kr ekonomi. 10:20h dit och 11:25h hem.

Turkish via Istanbul. Kostar 12581 kr business. 15:35h dit +3h IST och 17:40h hem +3h IST.

Jag sover inte bra i ekonomi. Men jag hade inte fått någon sömn i en trång Businesskabin där man ska byta efter några timmar heller. Jag hade utan att blinka valt Thai.
 

Jonas C

Medlem
Finns inte en suck i världen att det är värt ur mitt perspektiv. Att komma fram ren och hel är prio ett för mig. Att landa mitt i natten i Istanbul för att byta plan och svettas bland andra nattsuddare ger minus poäng.
Till Asien är tiderna via Istanbul utmärkta. Avgång 17.25 från Arlanda, 3 timmar i loungen som man hinner äta middag och ta en dusch. Avgång 00.55, sova direkt efter takeoff och landa pigg kl 14 tiden dagen därpå. Med 9 timmars flygtid hinner man få en ordentlig natts sömn. Gäller inte bara Bangkok utan även flera andra Asiatiska destinationer. Både SAS och Thais avgångtider till Hongkong respektive Bangkok är ganska usla. Med avgång efter lunch hinner man inte somna, och när man väl landar kl 7 på morgonen är man trött som en zombie. Visserligen kortare restid, men inte optimalt sett hur man vill använda sin tid.
 
F

FCT

Guest
Till Asien är tiderna via Istanbul utmärkta. Avgång 17.25 från Arlanda, 3 timmar i loungen som man hinner äta middag och ta en dusch. Avgång 00.55, sova direkt efter takeoff och landa pigg kl 14 tiden dagen därpå. Med 9 timmars flygtid hinner man få en ordentlig natts sömn. Gäller inte bara Bangkok utan även flera andra Asiatiska destinationer. Både SAS och Thais avgångtider till Hongkong respektive Bangkok är ganska usla. Med avgång efter lunch hinner man inte somna, och när man väl landar kl 7 på morgonen är man trött som en zombie. Visserligen kortare restid, men inte optimalt sett hur man vill använda sin tid.
Du menar inte optimalt hur du vill använda din tid, alla är vi olika.

Utöver själva avgångs- och ankomsttiden så är det ju även andra saker som påverkar. Att åka Thai måndag eftermiddag från Skandinavien är väldigt tidseffektivt. Min näst senaste Bangkokresa var jag mer effektiv än en vanlig vecka på kontoret, eftersom jag slapp bli störd av kollegor på planet.

Måndag
Lämna dagis
Förmiddag på kontoret
Eftermiddag/kväll jobb på Thaiplanet

Tisdag
Frukost och dusch på hotellet kl 07-08
Affärsmöten Bangkok

Onsdag

Affärsmöten Bangkok
Middag och dusch på flygplatsen

Torsdag
Kontoret 08:30 med full arbetsdag
Hämta dagis

Fredag
Vanlig arbetsdag på kontoret


Inget annat flygbolag hade kunnat erbjuda detta, inte ens mitt så omtyckta Lufthansa. :)
 

trskial

Medlem
Jag har alltid varit intresserad av Thailand men har nu helt tappat intresset efter att myndigheterna tog bort solstolarna vid stränderna.

Tror att detta är en ganska stor och bidragen orsak till att Thailand tappat mycket. Pratade med Ving och ja det stämmer till viss del. Folk som aldrig varit i Thailand reser nu istället till Karibien med charter istället för tidigare då folk vallfärdade till Thailand men då fanns det ju också solstolar på stränderna och restauranger.

Personen på Ving sa det, de som idag åker till Thailand är vana thailandresenär, alltså dom som åkt varje vinter i 5-8 år i rad.

Jag är som sagt riktigt sugen på sol och bad i Thailand men ligger gärna inte på en handduk på stranden utan vill ha solstol, madrass och parasoll.
 

AABack2ARN

Medlem
Går det inte att köpa en billig solstol (av det enklare slaget)?

Personligen tror jag det beror på att priserna gått upp och att läget i Thailand rapporteras vara lite oroligt även om alla erfarna Thailandresenärer kan intyga att semesterorterna är lugna. Själv har jag dock aldrig varit i Thailand...
 

JonW

Medlem
Jag har alltid varit intresserad av Thailand men har nu helt tappat intresset efter att myndigheterna tog bort solstolarna vid stränderna.

Tror att detta är en ganska stor och bidragen orsak till att Thailand tappat mycket. Pratade med Ving och ja det stämmer till viss del. Folk som aldrig varit i Thailand reser nu istället till Karibien med charter istället för tidigare då folk vallfärdade till Thailand men då fanns det ju också solstolar på stränderna och restauranger.

Personen på Ving sa det, de som idag åker till Thailand är vana thailandresenär, alltså dom som åkt varje vinter i 5-8 år i rad.

Jag är som sagt riktigt sugen på sol och bad i Thailand men ligger gärna inte på en handduk på stranden utan vill ha solstol, madrass och parasoll.
Det där med solstolarna är nog ett ganska isolerat problem för Phuket, där resorterna sällan går ner till stranden, och stoluthyrning därför är en separat business som inte längre accepteras på allmän mark. På de flesta ställen kan resorterna ha sina stolar på stranden så länge de inte hamnar för nära vattnet.
 

Ziplock

Medlem
Solstolarna försvann förra året och nedgången bland svenska Thailandsresenärer började tidigare. Tror att folk helt enkelt vill ha något nytt. För tio år sedan var det Thailand, nu är det Karibien och om tio år kanske Sri Lanka, Burma eller Madagaskar.
 
Toppen