Senaste nytt

1 klass intercity tågen

Marco1

Ny medlem
Har bokat en 1a klass biljett med sj intercity tåg till Stockholm från Malmö. Hur är standarden där jämfört med på x2000? Finns det fri tillgång till kaffé,vatten och snacks?
 

adhoc76

Medlem
I bästa fall finns det en bistro om det är de gamla hederliga vagnarna. I de vagnarna är sätena lite bredare och har mjukare stoppning. Är det dubbeldäckaren är det fullständigt meningslöst att åka i 1 klass. Lika trångt, samma säten och oftast lika fullt som 2 klass.

Intercity och regionaltåg går inte att jämföra med X2000 och SJ 3000.
 

Jönsson

Medlem
Har bokat en 1a klass biljett med sj intercity tåg till Stockholm från Malmö. Hur är standarden där jämfört med på x2000? Finns det fri tillgång till kaffé,vatten och snacks?
Det var länge sedan jag åkte IC men det brukade på längre sträckor kunna finns kaffe, frukt, muffins, vatten och dagstidningar. Annars är det bistron som gäller, där kan du hämta kaffet kostnadsfritt mot uppvisande av biljett.
 
Har bokat en 1a klass biljett med sj intercity tåg till Stockholm från Malmö. Hur är standarden där jämfört med på x2000? Finns det fri tillgång till kaffé,vatten och snacks?

På IC tågen mellan Stockholm och Malmö är det lok och vagn tåg så du kommer få en 1 klass med liknade stolar som X2000. På tåget finns en bistro där du kan hämta kaffe gratis.
 

Hachans

Medlem
Loktågens komfort är överlägsen om du får en A7-vagn. Större och skönare (om du frågar mig) säten än X2000 och rätt mysig inredning. Sätter de in en AB7 (alltså vagn med hälften 1:a klass och resten 2:a klass) så är stolarna ganska exakt som X2000, möjligen lite hårdare. Fortfarande helt okej dock, men inte lika bra som A7.

Enjoy!
 
Jag har bokat en resa Stockholm C–Åre i 1 klass med SJ InterCity i juli, tåget avgår kl 7:47 och har bistro. Ingår det NÅGOT extra i 1 klass med InterCity, typ kaffe? Klickar jag på "Se vad som finns i bistron ombord" under "Information om resan" i appen så ger den onekligen intrycket av att frukostlådan ingår, men överallt annars verkar det bara gälla snabbtågen?
 

jacoph

Medlem
Jag har bokat en resa Stockholm C–Åre i 1 klass med SJ InterCity i juli, tåget avgår kl 7:47 och har bistro. Ingår det NÅGOT extra i 1 klass med InterCity, typ kaffe? Klickar jag på "Se vad som finns i bistron ombord" under "Information om resan" i appen så ger den onekligen intrycket av att frukostlådan ingår, men överallt annars verkar det bara gälla snabbtågen?

Kaffe och te (och vatten och frukt om de är snälla) ingår (visa din biljett i bistron), frukost ingår bara på snabbtåget. Dock kan du ju äta frukost i loungen innan!
 
Toppen