Senaste nytt

1 barn mer än vad som står i bokningen

Utmärkt tips. Jag kollade och såg att man får vara max fyra personer per rum på Hilton San Diego Bayfront. Jag ringde och fick bekräftat att det ändå gick att få in en femte person till en extra kostnad av 20 USD/natt.
50% rabatt för rum nummer två fanns tillgängligt under vissa datum, dock inte när vi skulle vara där. Hade det funnit tillgängligt utgick den rabatten från "best available rate".
Ett tips baserat på empiriska studier är att aldrig ringa / maila innan du har bokat, det kan bli alla möjliga svar och kostnader då. Istället bokar du och sen mailar du och lägger till ett tredje barn. Boka såklart avbokningsbart. Jag har varit med om att jag har mailat en fråga om två barn till ett hotell men då svaret dröjde så bokade jag ändå och mailade med mitt bokningsnummer och sa att vi var två barn istället för ett. Svaret på den första frågan kom till slut och då skulle andra barnet kosta 50 usd för att sova i vår säng och 20 usd för frukost. Svaret på mailet med bokningsnummer var "ni är välkomna med två barn och får en extrasäng gratis". Detta har hänt ett antal gånger (med olika kostnader).
 

RickardG

Medlem
Ett tips baserat på empiriska studier är att aldrig ringa / maila innan du har bokat, det kan bli alla möjliga svar och kostnader då. Istället bokar du och sen mailar du och lägger till ett tredje barn. Boka såklart avbokningsbart. Jag har varit med om att jag har mailat en fråga om två barn till ett hotell men då svaret dröjde så bokade jag ändå och mailade med mitt bokningsnummer och sa att vi var två barn istället för ett. Svaret på den första frågan kom till slut och då skulle andra barnet kosta 50 usd för att sova i vår säng och 20 usd för frukost. Svaret på mailet med bokningsnummer var "ni är välkomna med två barn och får en extrasäng gratis". Detta har hänt ett antal gånger (med olika kostnader).
Jag bokade först, ringde sedan och uppgav bokningsnummer. Jag sa att vi har ett barn till som vill sova i föräldrarnas säng och fick till svar att det var ok mot en extra kostnad på 20 USD. Jag tycker det är smidigare att maila och då har man spårbarhet också, men jag har svårt att hitta mailadresser direkt till Hiltons anläggningar. Några tips på hur man får tag på dessa? Erfarenhet av att maila en generell kundtjänst är tyvärr dåliga.
 

ulagun

Medlem
Jag bokade först, ringde sedan och uppgav bokningsnummer. Jag sa att vi har ett barn till som vill sova i föräldrarnas säng och fick till svar att det var ok mot en extra kostnad på 20 USD. Jag tycker det är smidigare att maila och då har man spårbarhet också, men jag har svårt att hitta mailadresser direkt till Hiltons anläggningar. Några tips på hur man får tag på dessa? Erfarenhet av att maila en generell kundtjänst är tyvärr dåliga.

Telefon nummer finns alltid på hemsidan. Ring dem och be dem konfirmera vad ni kommit överens med mejl. Därmed får du ju även mejladressen på köpet om den skulle behövas. Dessutom lättare argumentera/förhandla/påverka via telefon än mejl.
 

RickardG

Medlem
Så en liten uppdatering. Efter flera misslyckade samtal och mail med goddag yxskaft-svar med Hilton Zürich fick jag till slut svar att det av säkerhetsskäl inte får vara fler än fyra personer i ett rum.
De erbjuder däremot "alltid" 50% rabatt för rum nummer två för barnfamiljer. Denna rabatt räknas från "flexible rate" som inte var så farlig, vilket gör totalkostnaden acceptabel. Nu vill de bara att jag mailar :eek: kortnummer tillsammans med utgångsdatumet för kortet... jovisst.
 

Tostarp

Medlem
Generellt gäller 50% på andra rummet alltid i Europa. Dock som du anger på ordinarie pris. Ibland blir det därför billigare med två 'discount-rum'.
I USA resp Asien är det upp till hotellet att bestämma om ev barnrabatter.
 

RickardG

Medlem
Status hittills: 9 hotell bokade, 8 i USA, 1 i Europa. 7 Hilton och 2 övriga. Samtliga bokade med 2 vuxna och 2 barn och jag har ringt till alla efter bokning för att lägga till ett tredje barn i bokningen.
Av dessa har
6 gått bra och helt utan kostnad, ibland med gratis extrasäng och ibland med plats i befintliga sängar.
1 gått bra mot en låg extra avgift
2 totalvägrat med hänvisning till brandregler.
Av de som vägrat erbjöd Hilton Zürich 50% rabatt på andra rummet. HGI Valencia (CA) erbjöd ingenting utan uppmanade mig bara att boka två dubbelrum till ordinarie pris.

Två gånger hamnade jag hos någon central service hos Hilton för att hantera bokningar. Där fick jag bara beskedet att "Max occupancy is four persons". När jag testade igen men såg till att bli kopplad till hotellet direkt fick istället besked att ett yngre barn till som sover i föräldrarnas säng inte var något problem.
 

Xilan

Medlem
Lånar den här gamla tråden för en fråga.

Jag ska boka Hilton Rome Airport för två vuxna och två barn (10 och 6 år). I USA är det ju vanligt med två dubbelsängar i rummen så där är det aldrig problem att boka ett rum åt oss. Men där jag letar nu står det "sleeps 3" på alla rum. Jag övervägde varianter som finns i tråden här med att trixa till med att boka tre och sedan ringa in och "anmäla ett extra barn", men till slut bestämde jag mig för att boka två rum åt oss.

Nu till frågan: Det ser ut som att jag får det andra rummet på köpet. Det står 1 vuxen och 1 barn på båda rummen. Rum 1 kostar 159€ och rum 2 kostar 0 €. Total for stay 159€.

Kan detta stämma? Bjuder de på rum 2?
Jag kan tillägga att jag är Hilton Diamond och då ska väl normalt sett en respektive bo gratis i alla fall? Har någon några erfarenheter av att Hilton bjuder på ett extra rum i något liknande fall?
 

BAS

Medlem
De flesta Hilton jag bott på har erbjudit 2:a rummet för halva priset när jag ringt och bokat för familjen. Har dock inte hört om andra rummet gratis tidigare, men det låter ju bra. För bra?
 

Wipe75

Medlem
När jag hade en tidigare Hiltonbokning i Italien så lade dom hela kostnaden på rum 1. Så kolla om ett rum kostar typ 80..
 

RickardG

Medlem
Lånar den här gamla tråden för en fråga.

Jag ska boka Hilton Rome Airport för två vuxna och två barn (10 och 6 år). I USA är det ju vanligt med två dubbelsängar i rummen så där är det aldrig problem att boka ett rum åt oss. Men där jag letar nu står det "sleeps 3" på alla rum. Jag övervägde varianter som finns i tråden här med att trixa till med att boka tre och sedan ringa in och "anmäla ett extra barn", men till slut bestämde jag mig för att boka två rum åt oss.

Nu till frågan: Det ser ut som att jag får det andra rummet på köpet. Det står 1 vuxen och 1 barn på båda rummen. Rum 1 kostar 159€ och rum 2 kostar 0 €. Total for stay 159€.

Kan detta stämma? Bjuder de på rum 2?
Jag kan tillägga att jag är Hilton Diamond och då ska väl normalt sett en respektive bo gratis i alla fall? Har någon några erfarenheter av att Hilton bjuder på ett extra rum i något liknande fall?
Jag har blivit erbjuden ett extra rum för ”halva priset”, men det bygger på att båda rummens pris utgår från någon snordyr flex rate så totalt har det inte varit attraktivt. Andra rummet helt gratis har jag inte stött på. Att ringa och lägga till ett extra barn är lite 50/50. Ofta hänvisas till brandregler, men om inte det är ett hinder brukar det gå bra.
 
Toppen