Senaste nytt

1 barn mer än vad som står i bokningen

RickardG

Medlem
Tråden ligger i Hilton-forumet men frågan gäller generellt. Vi är en familj bestående av två vuxna och tre barn, varav det yngsta utan större problem kan sova i säng tillsammans med en vuxen. Bokning av hotell drar ofta iväg rejält eftersom det är ovanligt med rum som formellt har fem sängar. Det resulterar nästan uteslutande i större sviter eller två dubbelrum.

Så till min fråga: Hur ställer sig hotell till att man bokar för två vuxna och två äldre barn, och dyker upp med ett tredje (yngre)? Det finns väldigt mycket mer att välja på, och lägre priser, och man bokar formellt för fyra istället för fem personer. Vi reser mest inom USA om det spelar någon större roll.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tråden ligger i Hilton-forumet men frågan gäller generellt. Vi är en familj bestående av två vuxna och tre barn, varav det yngsta utan större problem kan sova i säng tillsammans med en vuxen. Bokning av hotell drar ofta iväg rejält eftersom det är ovanligt med rum som formellt har fem sängar. Det resulterar nästan uteslutande i större sviter eller två dubbelrum.

Så till min fråga: Hur ställer sig hotell till att man bokar för två vuxna och två äldre barn, och dyker upp med ett tredje (yngre)? Det finns väldigt mycket mer att välja på, och lägre priser, och man bokar formellt för fyra istället för fem personer. Vi reser mest inom USA om det spelar någon större roll.
Det är ju bara att boka för två vuxna och två barn och sen maila och säga att man är tre barn men den minsta sover i er säng.
 

BAS

Medlem
Det kan slå bakut att komma oanmäld med ett extra barn. T.ex. kan man i vissa länder ha strikta brandregler som säger att man inte får bo fler i ett hotellrum än vad som anges. Kan bli dyrt att fixa ett extra rum på plats, så jag skulle definitivt stämma av detta innan jag bokar.

Annars brukar just Hilton-hotell nästan alltid erbjuda 50% på andra rummet för barnfamiljer. Bara att ringa hotellet och fråga. På vissa hotell kan man dessutom kombinera detta med rabatterade priser.
 

agehall

Medlem
Jag skulle kontakta hotellen och kolla - det kan som sagt finnas brandregler som styr och då spelar det ingen roll om det finns 10 sängar och rummet är 200kvm, säger reglerna max 2 pers är det vad som gäller.
 

RickardG

Medlem
Så era förslag är att antingen boka ett rum för fyra och sedan ringa/maila och bekräfta att en femte kan smyga ner i en av sängarna, alternativt ringa och undersöka tillgängligheten för 50% rabatt på tum nummer två.
Jag ska testa med Hilton Zürich och Hilton San Diego Bayfront och återkoppla resultat och kostnad. Ska bli intressant!
 

Bryant

Medlem
Så era förslag är att antingen boka ett rum för fyra och sedan ringa/maila och bekräfta att en femte kan smyga ner i en av sängarna, alternativt ringa och undersöka tillgängligheten för 50% rabatt på tum nummer två.
Jag ska testa med Hilton Zürich och Hilton San Diego Bayfront och återkoppla resultat och kostnad. Ska bli intressant!

Jag går alltid in på booking.com för att se vad hotellet har för regler när det kommer till rummet och barn. Booking är väldigt informativ på den punkten och du får svart på vitt vad som gäller. Har ”aldrig” hittat motsvarande info på hotellens egna sidor.

Exempel:

Barn är välkomna.
Gratis! Ett barn under 17 år bor gratis vid användning av befintliga sängar.
Gratis! Alla ytterligare äldre barn eller vuxna bor gratis vid användning av befintliga sängar.
Gratis! Ett barn under 2 år bor gratis i en babysäng.
Max. antal babysängar i ett rum är 1.
Det finns inte plats för extrasängar på rummen.
 

RickardG

Medlem
Jag går alltid in på booking.com för att se vad hotellet har för regler när det kommer till rummet och barn. Booking är väldigt informativ på den punkten och du får svart på vitt vad som gäller. Har ”aldrig” hittat motsvarande info på hotellens egna sidor.

Exempel:

Barn är välkomna.
Gratis! Ett barn under 17 år bor gratis vid användning av befintliga sängar.
Gratis! Alla ytterligare äldre barn eller vuxna bor gratis vid användning av befintliga sängar.
Gratis! Ett barn under 2 år bor gratis i en babysäng.
Max. antal babysängar i ett rum är 1.
Det finns inte plats för extrasängar på rummen.
Utmärkt tips. Jag kollade och såg att man får vara max fyra personer per rum på Hilton San Diego Bayfront. Jag ringde och fick bekräftat att det ändå gick att få in en femte person till en extra kostnad av 20 USD/natt.
50% rabatt för rum nummer två fanns tillgängligt under vissa datum, dock inte när vi skulle vara där. Hade det funnit tillgängligt utgick den rabatten från "best available rate".
 

Jönsson

Medlem
Family rooms, om hotellet har ett sådant, bruka ha två dubbelsängar. I dessa rum kan du beställa en tältsäng/spjälsäng (cot) extra utan kostnad då barn på 2år och under bor gratis. Sängen måste dock reserveras i förväg. Kontakta hotellet och kolla tillgänglighet.

Edit:Hade jag läst färdigt tråden så hade jag sett att någon redan svarat i princip samma sak. :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NiNE

Medlem
Jag försökte hitta ett alternativt hotell sista natten i Asien förra veckan, då vi kände att det är skönare att bo i närheten av flygplatsen då vårt flyg avgick tidigt på morgonen och vi under resten av veckan bodde ganska långt ifrån flygplatsen. Vi är fem i familjen - tre barn som alla är under 7 år. Jag hittade på booking.com att man fick vara fem pers på ett visst hotell, men jag föredrog att boka det direkt på hotellets sida. På hotellets sida stod det dock att det var max fyra personer per rum. Därför ringde jag hotellet (tror dock att jag hamnade hos en allmän kundtjänst som satt i ett annat land) för att fråga om det gick bra med fem personer som det trots allt stod på andra bokningssidor och de sa tvärnej till detta efter att ha kollat med management. De hänvisade till brandregler och liknande.

Det hela slutade med att jag bokade ett rum för fyra ändå och smög in sista barnet. Det gick bra och vi gick in och ut i loungen några gånger (där vi fick uppge vårt rumsnummer) utan problem. Dock skulle jag inte göra det för en längre period. Nu var det bara en natt och vi var på hotellet totalt några timmar bara, men det kändes obekvämt att känna att vi var fler än vad vi hade uppgett och jag hade hela tiden en oroskänsla över att någon skulle komma och kasta ut oss, och det är ingen kul känsla att ha under en semester.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen