Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Wanurt

Ny medlem
I torsdags bokade jag en tor ARN-MIA för mig och familjen i jul. Ringde in via gamla Tallinn-numret och tänkte att det skulle fungera. Kollade även senare på dagen och då fanns resan under Mina Bokningar på SAS hemsida, om än inte biljetterad. Stod att det skulle ske skyndsamt.

Surfade in i dag på SAS hemsida igen för att kolla status. Då var fyra av fem segment borttagna. Ringde SAS kundtjänst som sa att ”japp, något/någon har tagit bort dem men jag ser att de låg här tidigare”. Blev ombedd att ringa in imorgon när Eurobonus-supporten fanns på plats?

Är boten tillbaka? Eller har jag drabbats av extremt otur?
 
I torsdags bokade jag en tor ARN-MIA för mig och familjen i jul. Ringde in via gamla Tallinn-numret och tänkte att det skulle fungera. Kollade även senare på dagen och då fanns resan under Mina Bokningar på SAS hemsida, om än inte biljetterad. Stod att det skulle ske skyndsamt.

Surfade in i dag på SAS hemsida igen för att kolla status. Då var fyra av fem segment borttagna. Ringde SAS kundtjänst som sa att ”japp, något/någon har tagit bort dem men jag ser att de låg här tidigare”. Blev ombedd att ringa in imorgon när Eurobonus-supporten fanns på plats?

Är boten tillbaka? Eller har jag drabbats av extremt otur?
Har biljetten inte biljetterats kan det vara så att någon ben bokas av automatiskt inom 24 timmar från att de lade in den. Har hänt mig flera gånger!
 

palmen

Moderator
I torsdags bokade jag en tor ARN-MIA för mig och familjen i jul. Ringde in via gamla Tallinn-numret och tänkte att det skulle fungera. Kollade även senare på dagen och då fanns resan under Mina Bokningar på SAS hemsida, om än inte biljetterad. Stod att det skulle ske skyndsamt.

Surfade in i dag på SAS hemsida igen för att kolla status. Då var fyra av fem segment borttagna. Ringde SAS kundtjänst som sa att ”japp, något/någon har tagit bort dem men jag ser att de låg här tidigare”. Blev ombedd att ringa in imorgon när Eurobonus-supporten fanns på plats?

Är boten tillbaka? Eller har jag drabbats av extremt otur?
Det troliga är som @simon_says91 säger att de aldrig biljetterade din biljett och att då någon flight bokades av. Om en biljett inte biljetterna inom en viss tid så sker detta.

Du har inte så mycket val mer än att ringa SAS imorgon och be dom lösa problemet. Det är SAS som slarvat här och deras ansvar att lösa detta.
Helt obegripligt dåligt hanterat av SAS, inte första gången de händer att flighter bokas av eller kunder får jaga dom att faktiskt biljettera.
 

Wanurt

Ny medlem
Tack för bra svar från er alla. Jag ringer i morgon. Just nu ser jag att biljetterna finns kvar när jag söker på United.
 

KED

Medlem
I torsdags bokade jag en tor ARN-MIA för mig och familjen i jul. Ringde in via gamla Tallinn-numret och tänkte att det skulle fungera. Kollade även senare på dagen och då fanns resan under Mina Bokningar på SAS hemsida, om än inte biljetterad. Stod att det skulle ske skyndsamt.

Surfade in i dag på SAS hemsida igen för att kolla status. Då var fyra av fem segment borttagna. Ringde SAS kundtjänst som sa att ”japp, något/någon har tagit bort dem men jag ser att de låg här tidigare”. Blev ombedd att ringa in imorgon när Eurobonus-supporten fanns på plats?

Är boten tillbaka? Eller har jag drabbats av extremt otur?
Jag drabbades av exakt samma sak i förra veckan. Bokade en retur på en resa till Sydostasien på onsdagen och alla flighter syntes korrekt under Mina bokningar men ännu inte biljetterade. Ärendet skickades vidare för beräkningar av skatter och de återkom med avgift och skatteberäkningen på fredagen som jag då godkände. På söndagen var flera av flighterna borta fån min bokning och var åter sökbara på awardfares, united och air canadas sidor. Det löste sig som tur var efter samtal på måndagen till Sveg eller var man nu hamnar.
Jag tror detta nu kan vara vanligare i och med att bokningarna nu ofta skickas vidare för beräkningar av nya skatter och avgifter vilket på "Tallintiden" vanligtvis beräknades medan man väntade kvar i telefonen och biljetterades en kort tid därefter.
En annan sak jag noterade var att de legs som bokades av var de som man bara fick fram vid leg för leg sökning och som tog mig 3 samtal att få igenom. Den del av bokningen som var mer straightforward försvann aldrig. Vet inte om det var en slump och att jag är lite paranoid eller om de delar av resor som är svårare att få igenom också "lättare" faller bort
 

Wanurt

Ny medlem
Intressant. Samtliga mina är bokade leg-för-leg.

Kan man göra något för att de ska beräkna skatterna lite snabbare? Känns ju som ett systemfel om alla leg-för-leg-resor faller bort pga de inte har kapacitet att beräkna skatter tillräckligt snabbt.
 
I torsdags bokade jag en tor ARN-MIA för mig och familjen i jul. Ringde in via gamla Tallinn-numret och tänkte att det skulle fungera. Kollade även senare på dagen och då fanns resan under Mina Bokningar på SAS hemsida, om än inte biljetterad. Stod att det skulle ske skyndsamt.

Surfade in i dag på SAS hemsida igen för att kolla status. Då var fyra av fem segment borttagna. Ringde SAS kundtjänst som sa att ”japp, något/någon har tagit bort dem men jag ser att de låg här tidigare”. Blev ombedd att ringa in imorgon när Eurobonus-supporten fanns på plats?

Är boten tillbaka? Eller har jag drabbats av extremt otur?
Samma sak hände mig för ett par veckor sedan. Det var ingen bot, utan någon som slarvat manuellt. Min bokning var inte ben-för-ben, utan hade beräknats direkt. Vanliga supporten hävdade på helgen att biljetterna med största sannolikhet var förlorade, men han jag pratade med på måndagen på "nya Tallinn" sa innan jag hade hunnit fråga att eftersom de var en gång inlagda så brukar det inte vara något bekymmer. Och han löste det på fem-tio minuter. Lät inte som om det var första gången han hanterade ett sånt här bekymmer.
 

Wanurt

Ny medlem
Nu har de återställt min bokning. De erkände att det var för att biljetteringen tagit tid som TAP tagit bort bokningen. Trevlig kille som hjälpte till effektivt.

Meddelades samtidigt att det i förra veckan hölls ett möte där bokning leg-för-leg tydligt förbjudits.
 
Nu har de återställt min bokning. De erkände att det var för att biljetteringen tagit tid som TAP tagit bort bokningen. Trevlig kille som hjälpte till effektivt.

Meddelades samtidigt att det i förra veckan hölls ett möte där bokning leg-för-leg tydligt förbjudits.
Samtidigt säger ledning, bland annat kommunikationsansvarig, att inget ändrats
 
Toppen