Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Jag har fått tebax min Tokyo biljett nu, den hade skickats till "Space" för att det inte fanns lediga platser på flyget hem men verkar vara något så när löst nu, ser bokningen men inte de platser jag reserverade samt kan inte välja platser, så frågan är hur det egentliga läget på bokningar är på planet.
 

Peter G

Medlem
Som utlovat vill jag ge en summering av det som hänt och vägen framåt;
Har nu fångat upp detaljerna med kollegorna som arbetar med detta;

Vi kan nu konstatera att vi under 4 dagar haft ett fel som påverkat en automatiserad it-process för att hantera pnr changes.
Totalt är under en halv procent av alla processade biljetter pga reissue/refund/changes mm drabbade under dessa 4 dagar vilket såklart påverkat berörda kunder.
Av de drabbade har redan 40 % hanterats och resterande 60 % hanteras proaktivt av ett dedikerat team.

Självklart för specifika frågor runt enskilda bokningar som påverkats, eller ändrats där man ej är helt nöjd, ber jag er kontakta customer support. Vår ambition är givetvis att lösa varje specifikt fall till kundens belåtenhet.

Jag hoppas ovan ger en bättre bild och förståelse och förhoppningsvis kan det minska många av de spekulationer som naturligtvis uppstått i tråden.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,
Peter
Tech Lead Loyalty Solutions.
SAS
 

El0

Medlem
Som utlovat vill jag ge en summering av det som hänt och vägen framåt;
Har nu fångat upp detaljerna med kollegorna som arbetar med detta;

Vi kan nu konstatera att vi under 4 dagar haft ett fel som påverkat en automatiserad it-process för att hantera pnr changes.
Totalt är under en halv procent av alla processade biljetter pga reissue/refund/changes mm drabbade under dessa 4 dagar vilket såklart påverkat berörda kunder.
Av de drabbade har redan 40 % hanterats och resterande 60 % hanteras proaktivt av ett dedikerat team.

Självklart för specifika frågor runt enskilda bokningar som påverkats, eller ändrats där man ej är helt nöjd, ber jag er kontakta customer support. Vår ambition är givetvis att lösa varje specifikt fall till kundens belåtenhet.

Jag hoppas ovan ger en bättre bild och förståelse och förhoppningsvis kan det minska många av de spekulationer som naturligtvis uppstått i tråden.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,
Peter
Tech Lead Loyalty Solutions.
SAS

Tack för transparens!
Är "boten" stoppad nu?
 

Doctor-X

Medlem
Som utlovat vill jag ge en summering av det som hänt och vägen framåt;
Har nu fångat upp detaljerna med kollegorna som arbetar med detta;

Vi kan nu konstatera att vi under 4 dagar haft ett fel som påverkat en automatiserad it-process för att hantera pnr changes.
Totalt är under en halv procent av alla processade biljetter pga reissue/refund/changes mm drabbade under dessa 4 dagar vilket såklart påverkat berörda kunder.
Av de drabbade har redan 40 % hanterats och resterande 60 % hanteras proaktivt av ett dedikerat team.

Självklart för specifika frågor runt enskilda bokningar som påverkats, eller ändrats där man ej är helt nöjd, ber jag er kontakta customer support. Vår ambition är givetvis att lösa varje specifikt fall till kundens belåtenhet.

Jag hoppas ovan ger en bättre bild och förståelse och förhoppningsvis kan det minska många av de spekulationer som naturligtvis uppstått i tråden.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,
Peter
Tech Lead Loyalty Solutions.
SAS

Tack för återkopplingen @Peter G , kul att se att SAS själva svarar i tråden - det ökar klart mitt förtroende för er som bolag.

Jag undrar om felet som uppstod med den automatiserade it-processen bedöms nu som åtgärdat? Eller bör vi fortsatt bevaka bokningar för eventuella automatiserade avbokningar?
 

JAONHA

Medlem
OT
Kanske dags att uppdatera informationen :)

RPA Bots Help Process Voucher Requests for SAS | UiPath


Screenshot_20201223-150405__01.jpg
 

Peter G

Medlem
Tack för återkopplingen @Peter G , kul att se att SAS själva svarar i tråden - det ökar klart mitt förtroende för er som bolag.

Jag undrar om felet som uppstod med den automatiserade it-processen bedöms nu som åtgärdat? Eller bör vi fortsatt bevaka bokningar för eventuella automatiserade avbokningar?
Hej.
Den aktuella boten körde bara under 4 dagar och felet är åtgärdat som en del i arbetet under gårdagen av mina kollegor. Dvs tas den specifika boten i bruk igen för att avlasta manuell hantering kan detta ej uppstå.
Ni ska inte behöva bevaka era bokningar vad gäller detta då aktuell bot dels är på ledighet och vi har avväpnat den för framtiden :).
 
Jeg hadde dessverre ikke fått med meg denne tråden, og oppdaget først i går at vår bestilling hjem til Taipei med TK i Februar plutselig var borte. Nå har jeg hatt to telefoner og chat'er med Kunderservice hvor den ene gjør meg mer frustrert enn den andre.

Booking ble avbestilt 3. mars
Bookingen ble avbestilt 17. august
Bookingen ble avbestilt 26. august

Sagt av samme person i samme chat....

Konklusjonen var i alle fall at billettene var tapt, den finnes ikke availability nå (åpenbart, det er Kinesisk nyttår), og vi må bestille nye (og betale booking gebyr :D ) You can't make this shit up.
 
Toppen