Senaste nytt

’Nya’ SAS loungen på Arlanda T4

Jönsson

Medlem
Då behövs ytterligare en SAS lounge och större AMEX lounge... Trångt redan som det är idag...
Tveksamt om Amex är intresserade av att satsa mer på loungen på ARN. De slipper nog mer än gärna undan med billigast acceptabla lösning för att behålla kunderna.

Det är ju en möjlig lösning, men det skulle ju definitivt innebära en rejäl försämring för alla som reser inrikes (om vi nu antar att inrikestrafiken, åtminstone till att börja med, hålls kvar på T4) om man alltid skulle behöva gå igenom gången bort till T5. Det skulle ju även göra att den blir väldigt vältraffikerad, åtminstone i T4->T5-riktningen.
Om man bygger ihop T4 och T5 bakom Sky City och gör en ny säkerhetskontroll mellan T4 och sky City så kan det bli ganska bra.
 
Last edited:

Plus

Medlem
Tveksamt om Amex är intresserade av att satsa mer på loungen på ARN. De slipper nog mer än gärna undan med billigast acceptabla lösning för att behålla kunderna.


Om man bygger ihop T4 och T5 bakom Sky City och gör en ny säkerhetskontroll mellan T4 och sky City så kan det bli ganska bra.

Det ska ju byggas en central säkerhetskontroll i nuvarande avgångshall. Den hamnar då mellan T4 och T5. Sen borde man kunna behålla fast Track T4 som kontroll.
 

Sukhoi

Medlem
Alltid undrat hur det funkar på Göteborgs flygplats Landvetter. Aldrig flugit dit. Om man flyger tex Bogata-Frankfurt-Landvetter-Arlanda. Jag antar att man ej kommer in i transithallen utan leds ut via tullen på Landvetter?
 

fcx

Medlem
Alltid undrat hur det funkar på Göteborgs flygplats Landvetter. Aldrig flugit dit. Om man flyger tex Bogata-Frankfurt-Landvetter-Arlanda. Jag antar att man ej kommer in i transithallen utan leds ut via tullen på Landvetter?

Du kommer in i transithallen. Rent formellt så ska ju all förtullning på en sådan resa ske på ARN, men eftersom du landar inrikes där så förväntas du söka upp tullen frivilligt.
 

011430121

Medlem
Undrar vad hyresgästerna på Sky City tycker om detta?
Själv tror jag runt 50% av gästerna är transfer mellan terminalerna 2,3, och 4 till 5
Det är bara att konstatera hur konsumenten/ resenären snabb ändrar sitt rörelsemönster när det sker förändringar, tänker på gången mellan centralen och T Centralen i Stockholm.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Undrar vad hyresgästerna på Sky City tycker om detta?
Själv tror jag runt 50% av gästerna är transfer mellan terminalerna 2,3, och 4 till 5
Det är bara att konstatera hur konsumenten/ resenären snabb ändrar sitt rörelsemönster när det sker förändringar, tänker på mången mellan centralen och T Centralen i Stockholm.
...eller så ser man till att det är den gången som är transfergången och så kan de höja hyran/priset lite till eftersom butikerna är airside...
 
...eller så ser man till att det är den gången som är transfergången och så kan de höja hyran/priset lite till eftersom butikerna är airside...

Enligt Swedavias sida:

Gången placeras på plan 2 i SkyCity på airside.

Nu har samtliga hyresgäster informerats om den planerade förändringen som kommer att påverka kundunderlaget i SkyCity och i terminalerna på grund ändrade resenärsflöden. De hyresgäster som är direkt berörda har redan idag löpande samtal med sina kommersiella förvaltare. En undersökning pågår just nu för att se vilka konsekvenser det här kan medföra vad gäller kundvariation och köpkraft för olika områden på flygplatsen.
 

Hachans

Medlem
Undrar vad hyresgästerna på Sky City tycker om detta?
Själv tror jag runt 50% av gästerna är transfer mellan terminalerna 2,3, och 4 till 5
Det är bara att konstatera hur konsumenten/ resenären snabb ändrar sitt rörelsemönster när det sker förändringar, tänker på gången mellan centralen och T Centralen i Stockholm.

Nej det tror jag knappast. De som har transfer från T4 till T5 tar bussen redan idag. Kommer du andra hållet passerar du förvisso idag och det kommer du inte att göra i framtiden.

Men passerar gör också alla de flygplatsanställda som ska äta lunch varje dag, alla konferensgäster, hotellgäster, kontorshyresgäster, pax med tåganslutning och liknande.

Förhoppningsvis kanske någon av de där värdelösa souvenirbutikerna kan försvinna, men övriga klarar sig nog ganska bra ändå.
 

Nemo

Medlem
Nepp. Schengen innebär (förenklat) fri rörlighet för människor, men inte för varor. Dessutom så faller konceptet om man har anslutningsflyg inom EU, exempelvis LAX-FRA-ARN, som då skulle gå utan att passera tullen med det exemplet.

Nej, kontroll för olaglig införsel av droger, vapen, etc får ske oavsett vilket land de kommer från. Och Schengen är bara passfrihet för personer, det är inte en tullunion. Norge och Schweiz är t ex med i Schengen men inte EU, så där gäller "riktig" tullgräns med alkoholkvoter etc, men ingen passkontrol. Motsatt gäller t ex Irland (och ett litet tag till Storbrittanien) som är utanför Schengen men inom EUs tullunion.

Men är inte Schengen ett samarbete om att inte ha inre fasta gränskontroller? Och då av personer och vad de har med sig. Jag vet att EU och Schengen inte är exakt detsamma, men mitt exempel är inrikes vs EU (som också är inom Schengen).

”Åtgärder som antagits av medlemsstaterna inom ramen för Schengensamarbetet:
Bland de viktigaste reglerna som antagits inom ramen för Schengen kan man notera följande:

  • Personkontrollerna vid de inbördes gränserna har tagits bort.”
EUR-Lex - l33020 - EN - EUR-Lex
Och

Kontroll vid inre gräns
Resor inom EU är närmast att jämställas med inrikesresor.”
Resor inom EU - gränskontroller | Polismyndigheten
 

fcx

Medlem
Men är inte Schengen ett samarbete om att inte ha inre fasta gränskontroller? Och då av personer och vad de har med sig. Jag vet att EU och Schengen inte är exakt detsamma, men mitt exempel är inrikes vs EU (som också är inom Schengen).

”Åtgärder som antagits av medlemsstaterna inom ramen för Schengensamarbetet:
Bland de viktigaste reglerna som antagits inom ramen för Schengen kan man notera följande:

  • Personkontrollerna vid de inbördes gränserna har tagits bort.”
EUR-Lex - l33020 - EN - EUR-Lex
Och

Kontroll vid inre gräns
Resor inom EU är närmast att jämställas med inrikesresor.”
Resor inom EU - gränskontroller | Polismyndigheten

Personkontroller ja, varukontroller nej.
 
Toppen