Senaste nytt

Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

johhenrik

Medlem
Jag har råkat ut för det under en mässa i Tyskland en gång, där vartenda hotell i stan var fullt. Jag hade två separata bokningar på Hilton och det fanns visst inget sätt att pussla ihop så att jag kunde få behålla rummet hela tiden, så jag var tvungen att checka ut och in. Dock fixade de så att mitt bagage hämtades från det ena rummet och lämnades på det andra, men jag tvingades packa och packa upp igen.

Jobbigt, men samtidigt så får man väl ändå säga att hotellet gjorde det bästa de kunde av situationen. Jag har också drabbats av konferens/mässa en gång, så jag fick inte ens boka pga att hotellet redan var överbokat till max. Jag stod i receptionen och ville boka för nästa vecka, men fick nej helt enkelt. Då kom GM förbi och såg att det var jag, så han tog över och sa: "Självklart ska du ha rum, som är en stammis. Vi knuffar någon annan om det behövs" och sen bokade han mig. Då hade jag turen att det var på ett hotell jag bott på i nästan 3 månader inkl många helger.
 

NotRyan

Medlem
Om man har garanterat bokningen med kort så skall inte hotellet släppa ditt rum, vid en överbokning kan det bli en annan situation, men då skall hotellet stå för rum på likvärdigt eller bättre hotell samt transport dit.

En garantering med kort är heller inte samma som ett förbetalt rum där inga ändringar eller avbokning är tillåten, då en sen avbokning men som avbokas före bryttiden (oftast 16.00 eller 18.00) inte genererar någon penalty.

Så ja hotellet kan komma att stå med tomma rum även om man haft utsålt med garanterade bokningar kl. 15.00...

Så jag förstår att dom överbokar ibland...

Mvh
/NotRyan
 

johhenrik

Medlem
Som en knorr på på avslutningen av denna diskussion kan jag tala om att jag har bokat rum på 2 olika hotell nu i Paris 17-21/3, då jag inte bestämt vilket jag kommer bo på. Så nu utnyttjar jag den generösa möjligheten att boka och sen boka av utan kostnad och samtidigt bokar upp deras inventory. Jag har också garanterat bokningen med mitt CC på båda. ;)
 

Thornado

Medlem
Spännande - när jag kom tillbaka till hotellet nu så låg det ett brev till mig på mitt skrivbord.

Dear Mr. Thornado,

Please contact the Duty Manager at your earliest convenience on the extension 8000.

Kind Regards,
Reception Team

Blir intressant att se vad de vill. På väg ut nu, så hinner inte kolla upp detta ikväll, men ska ta och prata med dem imorgon.

Första natten jag bodde här så skickade jag iväg ett mail till night manager på mitt ursprungliga hotell (han som skickade mig hit) och berättade att jag inte var helt nöjd med resultatet, så vi får väl se om detta beror på det..
 

miramax

Medlem
Spännande - när jag kom tillbaka till hotellet nu så låg det ett brev till mig på mitt skrivbord.



Blir intressant att se vad de vill. På väg ut nu, så hinner inte kolla upp detta ikväll, men ska ta och prata med dem imorgon.

Första natten jag bodde här så skickade jag iväg ett mail till night manager på mitt ursprungliga hotell (han som skickade mig hit) och berättade att jag inte var helt nöjd med resultatet, så vi får väl se om detta beror på det..

Ser fram emot fortsättningen :)
 

Thornado

Medlem
Duty Manager hade inte så mycket spännande att säga.
Hon sa att hon hade förstått att jag inte var nöjd med rummet, och jag fick förklara hur det låg till igen (och att det inte är rummet i sig jag är missnöjd med, utan hela situationen). Hon erbjöd då att uppgradera mig till ett Business-rum, vilket jag ju hade fått intrycket att jag redan fått. Tydligen hade jag nu "bara" ett dubbelrum. Jag fick följa med henne upp och titta på det nya rummet, men det var i stort sett helt identiskt med mitt gamla rum, bortsett från att sängen kanske var 30 cm bredare. Kände att det inte var värt att packa ihop sina saker och flytta för den "uppgraderingen", så jag stannade i mitt nuvarande rum. Det är bara att konstatera att man får ta det här med CCs kundtjänst när jag kommer hem istället.

När jag kom tillbaka till hotellet efter att ha varit ute på stan och shoppat lite så hade dessutom min rumsnyckel slutat fungera - det går bra för mig det här. :)
 

Thornado

Medlem
Lite uppdatering på detta.

Ett tag efter att jag kommit hem så skrev jag ett mail till kundtjänst på Club Carlson och förklarade vad som hade hänt, och att jag inte var helt nöjd med situationen och de problem jag hade med sättet det hade hanterats på. Berättade även vänligt att jag tyckte att det skulle vara lämpligt att ge mig lite poäng som "plåster på såren". För 6 dagar sen fick jag svar där de sa att de skickat ett formellt klagomål till hotellet och att de hade 48 timmar på sig att svara.

Nu fick jag just svar (lite mer än 48 timmar...) av Front Office Manager på Sussex (hotellet dit jag blev flyttad, inte det som jag hade bokat på från början och som "walkade" mig). Han ber givetvis om ursäkt, men konstaterar sen att efter första natten blivit uppgraderad till dubbelrum, och sedan (dock efter påpekande från mig) så småningom erbjöds ett BC-rum.
Han avslutar sen sitt mail med att erbjuda en uppgradering till Business Class-rum vid något framtida besök på valfritt Radisson Blu Edwardian i London.

Min begäran om poäng, samt mina åsikter om walk-situationen och hur Vanderbilt (där jag hade bokat från början) hanterade det, ignorerades helt.
 

jumbooze

Medlem
Lite uppdatering på detta.

Ett tag efter att jag kommit hem så skrev jag ett mail till kundtjänst på Club Carlson och förklarade vad som hade hänt, och att jag inte var helt nöjd med situationen och de problem jag hade med sättet det hade hanterats på. Berättade även vänligt att jag tyckte att det skulle vara lämpligt att ge mig lite poäng som "plåster på såren". För 6 dagar sen fick jag svar där de sa att de skickat ett formellt klagomål till hotellet och att de hade 48 timmar på sig att svara.

Nu fick jag just svar (lite mer än 48 timmar...) av Front Office Manager på Sussex (hotellet dit jag blev flyttad, inte det som jag hade bokat på från början och som "walkade" mig). Han ber givetvis om ursäkt, men konstaterar sen att efter första natten blivit uppgraderad till dubbelrum, och sedan (dock efter påpekande från mig) så småningom erbjöds ett BC-rum.
Han avslutar sen sitt mail med att erbjuda en uppgradering till Business Class-rum vid något framtida besök på valfritt Radisson Blu Edwardian i London.

Min begäran om poäng, samt mina åsikter om walk-situationen och hur Vanderbilt (där jag hade bokat från början) hanterade det, ignorerades helt.

Frågan är om det inte är läge att maila kundtjänst igen och indikera just det, dvs du känner att allt förutom "Business Class-rum" punkten har blivit totalt förbisett och att du önskar veta hur Vanderbilt & Club Carlson ställer sig i frågan.
Sen kan du ju alltid säga att du är tveksam inför en ny bokning hos vare sig Sussex och Vanderbilt med ovanstående i åtanke och därför är en gratis uppgradering något du inte ser som någon kompensation.
 

Thornado

Medlem
Då har jag fått svar från kundtjänst igen. De ursäktar sig igen och säger att de förstår att det är frustrerande, men att de tror på att hotellen gjort det allra bästa av situationen och för att gottgöra mig.

Trots det så ger de mig 5000 poäng som "goodwill". Jag hade förklarat att jag tyckte att det vore rimligt med poäng motsvarande en övernattning på det hotellet jag blev walkad från (tror att det är 46k poäng), men det låter som att de har bestämt sig, så det är antagligen ingen poäng i att gnälla mer.
 

Alx

Medlem
Oj vad snålt av CC och hotellen ifråga!!

När ett Hilton hotell nyligen missade vårt wake-up call så att vi tvingades skippa frukosten och stressa för att hinna ut till flygplatsen i tid så hörde hotellchefen av sig inom bara några timmar.

Hon bad uppriktigt om ursäkt för det inträffade, försäkrade sig om att vi kom fram till flyget i tid och att vi inte hade behövt göra några andra utlägg pga det inträffade. Hon avslutade det hela med att utan snack sätta in 20.000 Hhonorspoäng vardera på våra HHD-konton för att visa att hon ansåg att det inträffade var oacceptabelt. Det var deras sätt att visa att de tog en sådan (förhållandevis liten) incident på största allvar.

Man tycker ju att en överbokningssituation med allt krångel det innebär borde kompenseras bättre än vad du har fått.
 
Toppen