Senaste nytt

Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

nilsson

Medlem
Det vore intressant att veta överbokningsprocent per hotellkedja. Om du är lyxigaste hotellet i staden så kan du ju inte ge motsvarande rum hos någon annan.
 

fcx

Medlem
Det vore intressant att veta överbokningsprocent per hotellkedja. Om du är lyxigaste hotellet i staden så kan du ju inte ge motsvarande rum hos någon annan.

Nu kommer vi ganska mycket OT, men bara att veta beläggningsgraden vore intressant. Kan inte vara speciellt många dagar per år som de flesta hotellen är fullbokade (förutom vid speciella evenemang eller konferenshotell).
 

johhenrik

Medlem
Så här är reglerna oftast:

Man kan boka av fram till 18 samma dag
Om no show, tas en natt ut.
Ibland, men inte ofta, finns en early departure fee om man bokar 5 dagar men lämnar efter 2. Denna, om man är medveten, undgår man genom att göra 5 bokningar. Då avbokar man bara de följande 3 om man måste lämna i förväg.

Detta är vad hotellgäster är vana vid. Så, jag kan boka följande utan straff:

3 månader innan kan jag börja boka upp hotellrum och nätter på flera hotell i samma stad. Jag gör det ofta då jag inte är säker, men jag vill såklart skydda min rate, som oftast (inte alltid) är billigast långt i förväg. Detta fragmenterar hotellens inventory. Jag har ockuperat en massa nätter som jag inte kommer nyttja. Denna fragmentering kan bara skyddas mot med överbokning. Även om jag bokar av 1 månad innan, så har jag ju fragmenterat inventory under 2 månader. Fragmentering innebär att andra som vill boka inte kan, om man inte tillåter överbokning.

Förklara gärna hur man, utan att konsumenten får betala, kan ordna ovan? Enda sättet som hotellet kan skydda sig är att bara tillåta pre-paid samt ej återbetalning. Det vill jag inte ha iaf. Men, har man status på hotellet, hör av sig innan och talar om att man kommer komma, men sent etc, då brukar det (nästan) alltid lösa sig. Jag har bara blivit drabbad ett par gånger senaste 10 åren, men jag applicerar också vad jag säger.
 

Totopez

Medlem
Så här är reglerna oftast:


Ibland, men inte ofta, finns en early departure fee om man bokar 5 dagar men lämnar efter 2. Denna, om man är medveten, undgår man genom att göra 5 bokningar. Då avbokar man bara de följande 3 om man måste lämna i förväg.

Observera dock att hotellet inte är skyldigt att låta dig bo i samma natt alla rummen, du kan också tvingas checka ut kl 12 och in igen kl 16 (eller vilken tid som nu gäller) varje dag.
 

johhenrik

Medlem
Observera dock att hotellet inte är skyldigt att låta dig bo i samma natt alla rummen, du kan också tvingas checka ut kl 12 och in igen kl 16 (eller vilken tid som nu gäller) varje dag.

Japp, jag har dock aldrig råkat ut för det. Det enda som jag har råkat ut för är att jag fått gå förbi och betala varje dag, då de varit tvugna att göra en utcheckning i systemet. Jag har dock behållt mitt rum etc.
 

jumbooze

Medlem
Japp, jag har dock aldrig råkat ut för det. Det enda som jag har råkat ut för är att jag fått gå förbi och betala varje dag, då de varit tvugna att göra en utcheckning i systemet. Jag har dock behållt mitt rum etc.
Har man tur så hickar systemet och det räknas som multipla stays
 

nota bene

Medlem
Sållar mig till dem som anser hotellen gör fel när de släpper ett rum garanterat med kreditkort. Reglerna säger ju att hotellet får ta betalt för no show.

Håller helt med - det är ju därför jag garanterar rummet!

Jag kommer oftast väldigt sent till mina incheckningar (kvällsflyg eller långa bilresor efter jobbet), och har lyckligtvis hittills klarat mig från överbokningar
 

Totopez

Medlem
Japp, jag har dock aldrig råkat ut för det. Det enda som jag har råkat ut för är att jag fått gå förbi och betala varje dag, då de varit tvugna att göra en utcheckning i systemet. Jag har dock behållt mitt rum etc.

Jag har råkat ut för det under en mässa i Tyskland en gång, där vartenda hotell i stan var fullt. Jag hade två separata bokningar på Hilton och det fanns visst inget sätt att pussla ihop så att jag kunde få behålla rummet hela tiden, så jag var tvungen att checka ut och in. Dock fixade de så att mitt bagage hämtades från det ena rummet och lämnades på det andra, men jag tvingades packa och packa upp igen.
 

johhenrik

Medlem
Ett annat exempel. Jag kommer överdriva, för att visa på effekten, so beware :)

Jag är ett hotell och har 10 rum och jag har följande bokningar

M 3
Ti 4
O 9
To 2
F 1
L 2
S 2

I detta läget kan jag bara acceptera 1 bokning som sträcker sig över onsdagen. Låt säga någon söker på hela veckan för 2 rum. Hur anser ni att hotellet ska göra? Neka, för att det är fullt, eller överboka? Jag frågar utifrån hotellet perspektiv, inte hur ni önskar att det funkade om det är ni som kommer in kl 23 på onsdag kväll. :)
 
Toppen