Överbokning hos Radisson - fick inte bo trots bokning

Diskussion i 'Rezidor Hotels & Radisson Rewards' startad av Thornado, 2 Mars 2014.

  1. Thornado

    Thornado Medlem

    Den stora skillnaden jämfört med överbokning hos flygbolag är ju att det (inom EU iaf) finns lagar som reglerar vilka rättigheter man har till kompensation om man drabbas av IDB. I detta fall så verkar det mer vara upp till hotellets godtycke om de känner för att kompensera en på något annat sätt än att fixa ett rum någon annanstans.
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  3. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Visst är det så. Det var så illa att EU bestämde sig för att införa regler. Det är ju helt klart mycket mer förekommande inom flyget än hotellbranschen.
     
  4. Thornado

    Thornado Medlem

    Nu är jag tillbaka på hotellet. Uppgraderad till Business Class-rum, så nu får jag ta resten av diskussionen med kundtjänst när jag kommit hem.
     
    1 person likes this.
  5. Bra jobbat!
     
  6. Man tycker det. Men tyvärr är det inte alltid så. Dock är det då hotelets skyldighet att sätta dig i ett likvärdigt eller bättre hotel. (har jag hört av alla dessa managers man pratat med på hotel när detta hänt mig.....ca 10ggr om året)
     
  7. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja och flygbolagen säljer icke ombokningsbara biljetter... Jag ser ingen skillnad faktiskt. Om man råkar ut för det, så suger det ju rejält, det är nog alla överens om, men som sagt, flygbranschen gör det och hotellbranschen gör det. Tycker jag att man ska få överboka? Ptjaa, jag förstår att man gör så utifrån ett kommesiellt perspektiv. Jag skulle gjort likadant.

    Sen antar jag att du menar att du anser de gör fel rent etiskt, eller menar du att de gör fel rent regelmässigt? För regelmässigt anser jag de inte gör fel. Etiskt, well, om jag är drabbad lär jag hålla med dig, men generellt sett, nej. Jag har själv utnyttjat de förmånliga reglerna med att boka hotellrum som jag sen inte använt. Redan nu på fredag har jag två hotellrum bokade i Paris på olika hotell. Jag har ännu inte bestämt var jag ska bo och eftersom jag kan boka av fram till 18 på fredag, så behöver jag inte bestämma mig än heller. Detta har jag gjort många ggr och jag är inte ensam om det heller, så det är ju svårt för ett hotell att veta om alla bokningar dyker upp eller inte.

    Kan ju också lägga till att jag ofta bokar hotellrum om jag kanske ska resa någonstans, sen bokar jag av om det inte blir av. Det kostar ju inget, men ska det påverka inventory hos hotell? Isf lär nog bara förbetalda rates finnas kvar om så är fallet.
     
    Last edited: 2 Mars 2014
  8. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, hotellet tar en risk, för man blockerar för andra som tänkt boka. Och man blockerar långt i förväg. Så det är inte så enkelt som det först ter sig. Min bokning på fredag kan ju göra att nästa som tänkt boka fre-sön inte får ett ledigt rum, då jag blockar fre-lör.
     
    Last edited: 2 Mars 2014
    1 person likes this.
  9. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Sen, full flex eller inte har ju inget med saken att göra, det påverkar ju bara mitt val, inte flygbolagets. Jag kan ju bli denied boarding oavsett bokningsklass. Alltså, man överbokar och gör en chansning. Ibland funkar det och ibland inte. Det gick så långt så EU blandade sig in i det till slut. Säkert för det drabbade en massa kommissionärer som flög. :)
     
  10. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Visst kan man göra annorlunda, jag säger inget om det. Jag förklarar bara dagens system. Men alternativet är att det alltid kostar för konsumenten. För, min ströbokning förstör ju för den som vill boka en längre tid, om de inte överbokar utan bara säljer exakt inventory. Som hotell vill jag såklart skydda mig mot fragmentering i min inventory och överbokning är enda sättet.

    Och nej full flex är inte samma sak. Du kan inte ens jämföra med flygbiljetter, då alla biljetter betalas INNAN tjänsten utförts, men hotellrum som bokas med flex betalas efteråt. Så återigen, risken ligger hos hotellet.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×