Senaste nytt

Östra Europa - tips på ställen utanför "vanliga" stadsresorna?

Tonton

Medlem
Hej!

Årets sommarresa går av stapeln i juli, och kommer bli en bilresa!

Planen är att åka igenom Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Ungern för att nå slutmålet, Rumänien. Hemresan är än så länge helt öppen.

Målet med resan är att se och uppleva saker som jag vanligtvis inte skulle göra vid point-to-point flygningar. Därför försöker jag, i största möjliga mån, hålla mig borta ifrån att spendera (allt för mycket) tid i Tallinn, Riga, Vilnius, Warszawa, Krakow etc.

Nu till frågeställningen!

Vad har BC för tips på lite mer "udda", eller vanligvis svårtillgängliga, destinationer/sevärdheter i Östra Europa? Jag tänker mig allt från ett slott, till ett fik som är värt att besökas i någon obskyr by utanför XYC.

Östra Europa är som sagt ett brett spektrum, men i detta fallet menar jag från toppen av Baltikum ner till södra balkan.

Ge mig roliga idéer nu tack! :)
 

Rickard_O

Medlem
Då har jag några slott/slottsruiner för dig! :)
Vi gjorde 6 dagar och 6 slott i Polen, Tjeckien och Slovakien sommaren 2018!
T.o.m sambon gillade det :D
Har lite bråttom just nu och skriver ner några snabba så återkommer jag mer senare.

Oravsky Hrad var min favorit!

Sen tror jag du kommer gilla Elizabeth Bathory's gamla slott i Cachtiche :)

Byn Cicmany är supermysig med små pepparkakshus!
Vi bodde på Penzion Javorina, det var jättetrevligt och pittoreskt

Som sagt, jag fyller på senare med grejer!
 

Rickard_O

Medlem
Fyller på med några saker här, se det som en reserapport light.

Jag och min sambo gjorde en liten road trip på 6 dagar, flög till Katowice och hyrde en bil.

Började med att köra till staden Stramberk i östra Tjeckien som jag tidigare hade fått upp ögonen för när jag spenderade 3 nätter där på en liten resa med min bror och svägerska som är från Tjeckien.
Troligen min favoritplats på jorden, varför vet jag inte men det är sjukt härligt!

Här bor man på Hotel Stramberk eller Stramberk Spa som det verkar heta idag.
Det finns andra boenden, men skulle rekommendera detta!
(Slottet uppe på höjden i Stramberk)
IMG_6175.jpg

Därefter åkte vi till Brno och bodde där en natt, tänker att det är inte tillräckligt obskyrt så det hoppar jag över! Men väldigt mysig stad, värd att besöka!
Även Olomouc i närområdet är värt att besöka, men är kanske även det lite för mainstream för dig @Tonton :D

Efter Brno åkte vi mot Trencin men gjorde ett stopp på Cachtice Hrad, slottsruiner idag som Elizabeth Bathory hade ihjäl alla unga kvinnor.
(Utsikten från Cachtice)
IMG_6216.jpg

Det mesta av dagen gick åt till Cachtice Hrad och åka bil så staden Trencin hann vi inte se jättemycket av, men dagen efter så besöktes såklart slottet även där!
(Vägen upp till slottet i Trencin)
IMG_6230.jpg

Efter Trencin åkte vi till den lilla pepparkaksbyn Cicmany och bodde på supermysiga Penzion Javorina
(Baksidan av pensionatet, vi hade rummet längst till höger i bild)
IMG_6265.jpg
(Utanför fönstret strövade djuren fria)
IMG_6263.jpg
(Helt ok mat serverades för oss köttätare, värre för vegetarianen som var med:D)
IMG_6271.jpg
I byn så såg husen ut så här
IMG_6270.jpg

Från Cicmany åkte vi mot Oravsky Podzamok, detta var nog den trevligaste bilkörningen där det blev lite bergskörning om jag inte missminner mig!
Såg inte jättemycket utav staden Oravsky Podzamok förutom slottet som nog är mitt favoritslott av alla man har besökt!
Även här spenderades natten på ett mycket enkelt pensionat hemma hos någon :D

(Det häftiga slottet nerifrån)
IMG_6313.JPG
(Utsikten från Oravsky Hrad)
IMG_6309.jpg

Efter en natt i Oravsky Podzamok var det bråttom mot Katowice, gnaget lirade mot brommapojkarna om jag inte missminner mig och matchen började kl 15.
Var tvungen att hinna ner på byn och handla något att läska sig med på rummet medans man kikade matchen :cool:

Bonusbilder:
IMG_6273.JPG

Lite bokningar från några av boendena på resan!
IMG_3984.PNG

Hoppas att något var av intresse, själv skulle jag vilja spendera mer tid i regionen, men man vill ju också upptäcka nya platser tyvärr!

Orkar inte korrläsa, och måste även ge lite cred till min sambo som vid tidpunkten hade brutit benet relativt tätt inpå men fixade att gå upp till alla slott och platser i 30-35 gradig värme!
 

Tonton

Medlem
Då har jag några slott/slottsruiner för dig! :)
Vi gjorde 6 dagar och 6 slott i Polen, Tjeckien och Slovakien sommaren 2018!
T.o.m sambon gillade det :D
Har lite bråttom just nu och skriver ner några snabba så återkommer jag mer senare.

Oravsky Hrad var min favorit!

Sen tror jag du kommer gilla Elizabeth Bathory's gamla slott i Cachtiche :)

Byn Cicmany är supermysig med små pepparkakshus!
Vi bodde på Penzion Javorina, det var jättetrevligt och pittoreskt

Som sagt, jag fyller på senare med grejer!

Här finns det lite att bita i - Exakt sådant jag söker :D
 

SK989

Medlem
Kuriska näset, som är en naturskön och väldigt smal halvö delad mellan Litauen och Ryssland/Kalingradområdet, kan jag rekommendera - jag var bl.a. i byn/staden Nida. För att komma till den litauiska delen av halvön utan att köra via ryskt territorium kan man ta bilfärja från Klaipeda.

Kör ni i Estland kan ett besök i det gamla stenbrottet och fängelset i Rummu vara lite kul att se - man kan även bada där om det är en varm sommardag. Karjäär - RUMMU Quarry | Prison
 

Tamas

Medlem
Om du vill uppleva något som du annars hade inte upplevt kan du ändra rutten att åka via Belarus och Ukraina. Äventyr garanterat!
Men skoj asidå...

Budapest är alltid ett säkert kort men inget ovanligt :)

Vet inte vilken rutt ni tar men Szeged är en mycket trevlig stad i Ungern med bra boende, mat och bara att tassa runt lite.
Matmässigt är det fisksoppan som nämns överallt men det finns så mycket annat godare enligt mig. Restaurangtips:
Fehértói Halászcsárda és Szálloda Szeged

Finns open-air teather i juli: Szegedi Szabadtéri Játékok - Home

Och bad: Google Maps

Om ni tar annan väg lite längre norrut kan Gyula rekommenderas med sin bad:
Gyulai Várfürdő - Home page
 
Toppen