Det har senaste femton åren varit en stor trätefråga i vår region. Vi har inte haft vettiga flygförbindelser till CPH sedan SAS drog sig ur för ca 15 år sedan. SAS flög bl a med M80 och B737. Då hade vi som mest fyra dubbelturer om dagen. Sedan kom Skyways och helt saboterade det hela med höga priser och usla flygplan, F50. För att göra tidtabellen ännu sämre gick flygen till CPH från NRK och LPI nästan samtidigt. För oss som bor i regionen spelar det ingen roll frö,ån vilken flygplats man flyger, bar det är bra frekvens på linjerna. Dessvärre har vi inte det. Bäst är faktiskt KLM linje till AMS när man skall vidare inom Europa eller interkontinentalt. NRK har två dubbelturer till CPH med Stering Cimber vilket är alldeles för dålig turtäthet. LIN har tre med Next Jet med en SAAB 340 och det är ingen höjdare.
Utredningen som nu gjorts om samordning av flygplatserna är faktiskt riktigt bra om man följer förslagen från politiskt håll. den föreslår ett gemensamt flygplatsbolag vilket gör att man kan halvera administrationen och få en rationellare flygplatsdrift. Vidare föreslås en tredje dubbeltur från AMS-LPI och att SAS övertar trafiken till CPH. Större flygplan som M80 och B737 är hänvisade till NRK eftersom LPI inte är godkänd för denna storlek pga smalare bana och nära till en del hinder.
Att bygga en ny flygplats är inte att tänka sig i regionen. Den kostnaden kommer aldrig att gå att räkna hem med den trafik man kan förvänta sig i regionen. Något nytt Skavsta kommer det aldrig att bli. Det kommer att bli någon form av matarflyg till ett hub i CPH eller Europa på sin höjd samt charter från NRK.
Vi får nog även i fortsättningen räkna med att ta oss till ARN när vi skall ut i stora världen.
SAS flög väl ändå till NRK senare än för 15 år sedan? Och när man väl flög så var (så mycket som jag kan minnas) någon form av större plan på morgonturen till CPH och kvällsturen från CPH, möjligen någon mer tur. Resten av dagen så var det väl allt som oftast F50. (Ersätter gärna punkten med frågetecken tills någon kan bättre!) Att SAS ska återta trafiken till NRK ser jag lika troligt som att man börjar flyga till Mora. Man har med senare års handlingar tydligt och klart visat att man inte är beredd att hålla på att flyga små matarlinjer till Sverige; linjerna är helt klart olönsamma för SAS-produktion.
Tredje turen till AMS får man först när KLM anser att det är nödvändigt. Det är väl rätt sällan att ALLA avgångar/ankomster är helt fullbokade (eller t o m överbokade)? Önskar man inte vänta så länge så får man väl göra en upphandling, fast det skulle kosta.
Cimber Sterling har försökt i samarbete med LH att flyga tolv turer i veckan till MUC och sex avgångar i veckan till HEL utöver de 23 (!) avgångar i veckan till CPH. Man erbjöd en fin inflightservice med C-klass och liknande. I samma veva kom dock KLM in på LPI. I en marknadsekonomi så är givet att man bara flyger dit det på ett eller annat sätt är lönsamt (alltså att det ger plus i kassan, att det ger övriga linjer så pass mycket "support" att fylla dessa plan, samhällsekonomisk lönsamhet eller dylikt).
Östgötar: flyg tillräckligt eller sluta gnäll!