Senaste nytt

Östgötar väljer Arlanda framför de lokala flygplatserna

Men seriöst, Lkp FPL är ju lika munter so en begravning....
I beg to differ. Med de små ytorna på LPI är också avstånden och transporterna minimala. Man kan komma minst 20 min innan avgång, säkerheten går på en minut och sen är du vid gaten. Vid ankomst är bagagelogistiken detsamma som att lasta av planet och köra in väskorna på bandet. Tio minuter senare är jag hemma i sängen. Den dagen ARN kan erbjuda det är jag inte sen att byta, men tills vidare bokar jag alla resor jag kan via LPI.

Dessutom är det en lagom lugn men ändå stor flygplats för privatflyg.
 

Alf

Medlem
Det har senaste femton åren varit en stor trätefråga i vår region. Vi har inte haft vettiga flygförbindelser till CPH sedan SAS drog sig ur för ca 15 år sedan. SAS flög bl a med M80 och B737. Då hade vi som mest fyra dubbelturer om dagen. Sedan kom Skyways och helt saboterade det hela med höga priser och usla flygplan, F50. För att göra tidtabellen ännu sämre gick flygen till CPH från NRK och LPI nästan samtidigt. För oss som bor i regionen spelar det ingen roll frö,ån vilken flygplats man flyger, bar det är bra frekvens på linjerna. Dessvärre har vi inte det. Bäst är faktiskt KLM linje till AMS när man skall vidare inom Europa eller interkontinentalt. NRK har två dubbelturer till CPH med Stering Cimber vilket är alldeles för dålig turtäthet. LIN har tre med Next Jet med en SAAB 340 och det är ingen höjdare.

Utredningen som nu gjorts om samordning av flygplatserna är faktiskt riktigt bra om man följer förslagen från politiskt håll. den föreslår ett gemensamt flygplatsbolag vilket gör att man kan halvera administrationen och få en rationellare flygplatsdrift. Vidare föreslås en tredje dubbeltur från AMS-LPI och att SAS övertar trafiken till CPH. Större flygplan som M80 och B737 är hänvisade till NRK eftersom LPI inte är godkänd för denna storlek pga smalare bana och nära till en del hinder.

Att bygga en ny flygplats är inte att tänka sig i regionen. Den kostnaden kommer aldrig att gå att räkna hem med den trafik man kan förvänta sig i regionen. Något nytt Skavsta kommer det aldrig att bli. Det kommer att bli någon form av matarflyg till ett hub i CPH eller Europa på sin höjd samt charter från NRK.

Vi får nog även i fortsättningen räkna med att ta oss till ARN när vi skall ut i stora världen.
 

agehall

Medlem
Tror inte kommunerna är lika smarta som Flodström var när Campus Norrköping skapades...

Du menar "Nuvarande regering vill inte påtvinga regionalpolitiska lösningar."? Det enda Flodis gjorde var väl att få ett löfte om pengar som aldrig kom. Som tack fick han bli rektor vid KTH några år senare.
 

Jacob

Medlem
Linköpings flygplats passerade i alla fall med råge målet på 100.000 passagerare under 2011, en ökning med 12% från 2010.
 

twiggs

Medlem
Det har senaste femton åren varit en stor trätefråga i vår region. Vi har inte haft vettiga flygförbindelser till CPH sedan SAS drog sig ur för ca 15 år sedan. SAS flög bl a med M80 och B737. Då hade vi som mest fyra dubbelturer om dagen. Sedan kom Skyways och helt saboterade det hela med höga priser och usla flygplan, F50. För att göra tidtabellen ännu sämre gick flygen till CPH från NRK och LPI nästan samtidigt. För oss som bor i regionen spelar det ingen roll frö,ån vilken flygplats man flyger, bar det är bra frekvens på linjerna. Dessvärre har vi inte det. Bäst är faktiskt KLM linje till AMS när man skall vidare inom Europa eller interkontinentalt. NRK har två dubbelturer till CPH med Stering Cimber vilket är alldeles för dålig turtäthet. LIN har tre med Next Jet med en SAAB 340 och det är ingen höjdare.

Utredningen som nu gjorts om samordning av flygplatserna är faktiskt riktigt bra om man följer förslagen från politiskt håll. den föreslår ett gemensamt flygplatsbolag vilket gör att man kan halvera administrationen och få en rationellare flygplatsdrift. Vidare föreslås en tredje dubbeltur från AMS-LPI och att SAS övertar trafiken till CPH. Större flygplan som M80 och B737 är hänvisade till NRK eftersom LPI inte är godkänd för denna storlek pga smalare bana och nära till en del hinder.

Att bygga en ny flygplats är inte att tänka sig i regionen. Den kostnaden kommer aldrig att gå att räkna hem med den trafik man kan förvänta sig i regionen. Något nytt Skavsta kommer det aldrig att bli. Det kommer att bli någon form av matarflyg till ett hub i CPH eller Europa på sin höjd samt charter från NRK.

Vi får nog även i fortsättningen räkna med att ta oss till ARN när vi skall ut i stora världen.

SAS flög väl ändå till NRK senare än för 15 år sedan? Och när man väl flög så var (så mycket som jag kan minnas) någon form av större plan på morgonturen till CPH och kvällsturen från CPH, möjligen någon mer tur. Resten av dagen så var det väl allt som oftast F50. (Ersätter gärna punkten med frågetecken tills någon kan bättre!) Att SAS ska återta trafiken till NRK ser jag lika troligt som att man börjar flyga till Mora. Man har med senare års handlingar tydligt och klart visat att man inte är beredd att hålla på att flyga små matarlinjer till Sverige; linjerna är helt klart olönsamma för SAS-produktion.

Tredje turen till AMS får man först när KLM anser att det är nödvändigt. Det är väl rätt sällan att ALLA avgångar/ankomster är helt fullbokade (eller t o m överbokade)? Önskar man inte vänta så länge så får man väl göra en upphandling, fast det skulle kosta.

Cimber Sterling har försökt i samarbete med LH att flyga tolv turer i veckan till MUC och sex avgångar i veckan till HEL utöver de 23 (!) avgångar i veckan till CPH. Man erbjöd en fin inflightservice med C-klass och liknande. I samma veva kom dock KLM in på LPI. I en marknadsekonomi så är givet att man bara flyger dit det på ett eller annat sätt är lönsamt (alltså att det ger plus i kassan, att det ger övriga linjer så pass mycket "support" att fylla dessa plan, samhällsekonomisk lönsamhet eller dylikt).

Östgötar: flyg tillräckligt eller sluta gnäll!
 

Alf

Medlem
Sv till twiggs: jag förstår inte riktigt varför du ger dig på mitt inlägg. Mitt inlägg avser en redovisning av vad utredningen om ett gemensamt flygplatsbolag mellan NRK och LPI kommit fram till. Det jag har lagt till är en del fakta som tyvärr blev fel på 5 år när SAS slutade flyga på NRK. SAS slutade flyga på NRK den 27 okt 2002 men det har ingen relavans i mitt inlägg. För att göra det hela mer korrekt flög SAS på slutet av sin tid med MD80 på sena kvällsturen från CPH och denna stod över natten i NRK och flög ner som första morron plan. På em flög man en B737 och de andra två turens flögs med Q400.
Att påstå att jag gnäller över att vi nu har dåliga flygförbindelser är väl att ta i. Om man inte gör sin röst hörd och då kanske det alltid är gnäll, ja då händer ju ingenting. Att vänta på att marknadskrafterna skall agera kan ta ljusår om dom överhuvudtaget är med på banan.
Vi har i Östergötland ett sort upptagningsområde med stort innvånarantal, vilket borde vara ett bra underlag för hyfsade flygförbindelser till något Hub i Europa. Nu har vi till AMS och det är bra men det är mindre bra om inte uselt till CPH. Det blir då inte bättre av att vi har två flygplatser inom en radie av drygt 40km som skall konkurera med varann. Här är också marknadskrafterna mot oss, ingen av de båda flygplatserna går med vinst. Det är i och för sig inte så speciellt, det är ju bara ARN som går med vinst så resten av våra flygplatser struntar i vad marknadskrafterna säger.
Det finns andra flygbolag än SAS som faktiskt har begripit att det kan vara lönsamt med matartrafik till deras hub. Vi har i NRK Finnair som har haft en lysande ökning med passagerare från Östergötland till Asien.
Utan att gnälla så hoppas jag man kan samordna (styra) trafiken mellan våra två städer på ett bra sätt så det för en gångs skull gagnar oss som flyger så kanske det blir fler Östgötar som flyger.

PS. Ängelholm har över vintern en förbindelse till Mora så vem vet. DS
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om hur mycket påverkar vad flygplatsen heter för själva flygresande.

Jag har hört tidigare att några politiker försöker att ändra Arlandas namn till Alfred Nobel flygplats.
Jag är inte emot att det heter Alfred Nobel, men hur påverkar resande i sig?

En annan sak är att det är inte bra att ha politikers namn för dennes åsikt/arbete värderas olika under olika tidsperioder.
Förresten, heter Houston(IAH) flygplats inte George Bush(senior) International?
 
Toppen