Senaste nytt

Ökade antal platser i SAS Plus på longhaul flygningar. Succé eller fiasko?

palmen

Moderator
Nu reser jag förvisso alltid från Landvetter. Men av mina 2-3 semesterresor med familjen över atlanten per år, kan jag inte minnas att SAS varit billigast någon gång de senaste 10 åren. Såklart har de säkert det någon gång, men som sagt, oftast inte. Gjorde två snabba stickprov, och tycker det speglar min minnesbild ganska väl. Personligen tycker jag det är väldigt synd, då jag hellre hade connectat på ARN, CPH eller OSL än på LHR, FRA eller liknande.

Visa bifogad bild 61125

Visa bifogad bild 61127
Jag har aldrig betalat över 3500 kronor för sas economy på longhaul. För mig har priserna varit mellan 2300-3500 kronor. Ordinarie priser så är sas långt ifrån billiga, men se har ju kampanjer mer eller mindre varje vecka med dessa priser.
 

agehall

Medlem
Nu reser jag förvisso alltid från Landvetter. Men av mina 2-3 semesterresor med familjen över atlanten per år, kan jag inte minnas att SAS varit billigast någon gång de senaste 10 åren. Såklart har de säkert det någon gång, men som sagt, oftast inte. Gjorde två snabba stickprov, och tycker det speglar min minnesbild ganska väl. Personligen tycker jag det är väldigt synd, då jag hellre hade connectat på ARN, CPH eller OSL än på LHR, FRA eller liknande.

Visa bifogad bild 61125

Visa bifogad bild 61127
Du tittar för långt fram för att hitta bra priser skulle jag säga.

Två faktorer styr om man kan hitta bra priser: Hur långt i förväg man bokar och om det är rea just när du bokar.

Många tror att det är bra att boka så tidigt som möjligt, men så är det inte. Direkt när en flight blir bokningsbar är det inte alls säkert att de öppnat alla låga bokningsklasser. Det är inte heller säkert att det är rea just då, så det lönar sig ofta att ha is i magen och hålla lite koll på priserna.
 

hg1980

Medlem
Du tittar för långt fram för att hitta bra priser skulle jag säga.

Två faktorer styr om man kan hitta bra priser: Hur långt i förväg man bokar och om det är rea just när du bokar.

Många tror att det är bra att boka så tidigt som möjligt, men så är det inte. Direkt när en flight blir bokningsbar är det inte alls säkert att de öppnat alla låga bokningsklasser. Det är inte heller säkert att det är rea just då, så det lönar sig ofta att ha is i magen och hålla lite koll på priserna.
Köper det du säger, men svårt att säga att t ex BA är dyrt på mina exempel.
 

hg1980

Medlem
Visst är BA billiga där, men du kommer troligen att se samma priser hos SAS om ett tag, förutsatt att du inte söker på datum som sammanfaller med något höstlov.
Kanske just det som är orsaken. Vi åker i regel på semester på: sommaren, höstlovet, jullovet. SAS anpassar antagligen då sina priser i ekonomi kring just dessa lov, vilket British och American inte verkar göra.

Så, summerat, jag kanske får ge mig då :)
 

palmen

Moderator
Kanske just det som är orsaken. Vi åker i regel på semester på: sommaren, höstlovet, jullovet. SAS anpassar antagligen då sina priser i ekonomi kring just dessa lov, vilket British och American inte verkar göra.

Så, summerat, jag kanske får ge mig då :)
Det finns vissa reor då man kan boka under loven, friends and family brukar inte ha blackout dates, dock sällan någon större tillgänglighet under peak season under sommaren.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att SAS snarast anpassar tillgängligheten inte priserna runt loven. För slutkund är det förvisso samma sak: Biljetterna blir dyrare.De få platser de ändå gör tillgängliga till de lägsta priserna försvinner snabbt som tusan. För exempelvis AA är det nog runt Thanksgiving du kan se samma mönster. Stockholms höstlov bryr de sig inte speciellt mycket om ;)
 
Toppen