Senaste nytt

Återköp till AmEx Elite - ”återståendet saldo” minskar inte

Bankiren

Medlem
Hej!

Ni har säkert redan varit med om det här, men jag blev lite förvånad att återköp inte minskar det ”återstående saldot” efter att beloppet har kommit tillbaka in på kortet.

Köpte en kostym i fel storlek i juli, som sedan blev fakturerad och skulle betalas nu i slutet av augusti. Jag returnerade kostymen i augusti efter att fakturan hade genererats, och när jag betalade den här månadens AmEx-faktura räknade jag bort det beloppet i och med att jag trodde att returen skulle räknas som en inbetalning. Returen står med under ”Nya inbetalningar”, men det återstående saldot är fortfarande 4 499 kronor.

Är det bara jag som tycker att det här är lite märkligt? o_O

/D
 

Attachments

  • A4BACCEC-55D0-49E0-9883-F7DAF08C49EE.jpeg
    A4BACCEC-55D0-49E0-9883-F7DAF08C49EE.jpeg
    56,4 KB · Visningar: 949

Berglund

Medlem
Inte ett dugg märkligt alls faktiskt. När fakturan väl är utställd så är det beloppet som står på den som dyker upp i systemen. Vid återköp minskas din skuld på "aktuellt saldo" inte på en befintlig, utestående faktura. Det är vanligt vid exempelvis köp av flygbiljetter som du sedan av någon anledning måste få tillbaka pengar på att dylik effekt uppstår. Ring Amex om det är ett reellt problem för dig, annars löser det sig med nästa månads faktura.
 

Bankiren

Medlem
Jag tycker bara att det känns ologiskt att en inbetalning inte minskar det återstående saldot. Jag vet inte hur andra kreditkortsföretag hanterar returer, så det här kanske är vanligt förfarande i branschen.

Det här är inget problem för mig, men jag blev bara lite förvånad att jag inte kände till detta. Det kan ju bli ett stort problem för många om det rör sig om stora belopp.
 
Jag har idag haft samma ärende att en flygbiljett behöver avbokas - för att bokas på ett annat flygbolag. Och utstående faktura kan inte ändras eftersom den är redan i betalningssystemet och. skickad som e-faktura. Så den 10 sep betalar jag som vanligt och den 10 okt får jag åter för den biljett jag avbokade idag.

Däremot ser jag inte hur det kan vara ett problem. Om du köper någonting så måste man ju ta höjd för att det ska betalas. Om man sen gör ett återköp får man ju tillbaka beloppet! Även om det tar en månad till...
 

Bankiren

Medlem
Om du köper någonting så måste man ju ta höjd för att det ska betalas.

Jag förstår inte vad den här kommentaren har med ämnet att göra. Tråden handlar inte om någon bristande återbetalningsförmåga.

Det som tråden däremot handlar om är att ett återköp inte behandlas som en inbetalning - och att man således får två betalningar för samma vara.

Tänkbart scenario:

Du använder ditt kort månad 1, får en faktura som ska betalas månad två.

Du använder inte ditt kort månad 2, men du får en inbetalning på grund av en retur. Månad 2 sker det således en retur samt en betalning för fakturan från månad 1. Du har således tillgodo på ditt AmEx, vilket inte är tillåtet enligt villkoren.

Jag har väldigt svårt att se att andra kreditkortsaktörer hanterar återköp på det här sättet.
 

MrDollar

Medlem
@Bankiren , har du betalkortet eller kreditkortet?
Jag har betalkortet och fått retur på kortet efter att fakturan skickats. Totalbeloppet på den fakturan har då i appen minskat med x.xxx:- som returen var på.
 
Min erfarenhet av alla kreditkort jag haft är att när man gör en retur så kommer den i den period man befinner sig i. Anta att man har brytpunkt t.ex. den 7:e där fakturan ska vara betald den 31:e. Får jag en retur den 20:e så påverkar inte det fakturan som ska betals den 31:e någonting då den redan är utställd och det var det belopp du faktiskt hade spenderat i den perioden som fakturan gäller. Minusposten kommer därmed på nästa faktura som gäller för den period där minusposten bokförs.

Så här har det alltid varit på mina kreditkort vilket ju så klart kan göra att man sitter med ett litet plussaldo. Hade 20k plus på ett Swedbank kreditkort nångång för en massa år sedan då jag hade köpt en massa snowboardboots för att testa och sedan hamnade returerna på nästkommande månad. Egentligen inte jättebra då jag använde de väldigt sällan så tog nån månad innan jag var på 0 så där lånade man ju ut pengarna till dem gratis. Kanske hade gått att få tillbaka om man försökt det.
 

TomJ

Medlem
Kan dessutom tipsa om att det kostar rejält om man gör fel..

Har du exempelvis handlat för 20 000 i januari och ska betala 20 000 i februari då, men sen returnerar allt men handlar för 5:- i februari så kan man ju tycka att det rimliga är att betala in 5:-.

MEN då kommer amex enligt sina villkor dra (en riktigt hög) ränta på 20 000:- och vill jag minnas från inköpsdatum och framåt. Så det blir en riktigt dyr historia! Har gjort en sådan tabbe en gång som jag inte gör om...
 
Toppen