Senaste nytt

Återbetalning till avslutat SAS/SJ Mastercard från SEB

Morgan

Medlem
Hittade ingen tråd om det här så jag - håll i er - kontaktade SEB och frågade:

Om man bokar av en flygbiljett (eller genomför vanligt återköp) med ett SAS Eurobonus Mastercard som man avslutat så kommer pengarna komma in på det "kortkonto" som hör till kortet (D.v.s. inte ett bankkonto). Man kan därefter kontakta kundtjänst och be dem föra över pengarna till ett bankkonto för att få tillbaka pengarna.

Smidigt, och den processen gäller alltså åtminstone för SAS Eurobonus Mastercard och SJ Prio Mastercard. För min del är det aktuellt då jag avslutade med Eurobonus Mastercard för några månader sedan och har en resa betald med det kortet som pga Corona inte kommer bli av. Skönt att slippa krångla med flygbolaget kring återbetalningssätt.

Kom ihåg att kortförsäkringar oftast inte gäller om du sagt upp kortet innan resan!
 

Berglund

Medlem
Ja, så här fungerar det för de flesta kreditkort. Amex fungerar precis likadant. Hur tänkte du annars att det skulle fungera?

Det säljande flygbolaget känner bara till ditt kortnummer (eller en token av kortnumret, låt oss inte gå in på detaljer om hur dessa skapas/lagras) och kan bara göra återbetalning till det betalsättet de känner till. Det skulle öppna för en uppsjö av olika bedrägerier om man kunde återlösa en flygbiljett och få pengarna till ett bankkonto istället. Nej, pengarna går tillbaka till samma betalsätt som användes från början och så får man själv därifrån begära återbetalning till sitt bankkonto.
 

folo

Medlem
Bokade av en Full Flex-biljett som var köpt på ett uppsagt SAS Amex. Killen på SAS-supporten sa bara "vi kontaktar dig" så jag utgick från att deras insättningsförsök på Amexkortet kommer att nekas och att de kommer kontakta mig för alternativ överföringsmetod. Enligt forumet är Amex inte så taggade på plussaldon med tanke på att de saknar banktillstånd.

Men det har ju hänt förut att SAS kundservice inte haft koll ;)
 

mha321

Medlem
Bokade av en Full Flex-biljett som var köpt på ett uppsagt SAS Amex. Killen på SAS-supporten sa bara "vi kontaktar dig" så jag utgick från att deras insättningsförsök på Amexkortet kommer att nekas och att de kommer kontakta mig för alternativ överföringsmetod. Enligt forumet är Amex inte så taggade på plussaldon med tanke på att de saknar banktillstånd.

Men det har ju hänt förut att SAS kundservice inte haft koll ;)

Det vanliga där är att refund från sas funkar till Amex, det landar på ett Amex som då får plus saldo och *Amex* kontaktar dig. Inte sas.

Med det sagt så var jag själv bara varit i de situationen när jag fortfarande har haft ett *annat* kort från Amex. Och deras kundtjänst har då enkelt kunnat flytta över återbetalningen dit i efterhand. Det är möjligt att det skulle fungera annorlunda om man inte har någon relation alls kvar till Amex. Samtidigt känns det osannolikt att det skulle se annorlunda ut från sas sida. Det troliga är samma läge med plus saldo men att Amex då gör en överföring till bank. Men att det är Amex som gör det, inte sas.
 

Morgan

Medlem
Ja, så här fungerar det för de flesta kreditkort. Amex fungerar precis likadant. Hur tänkte du annars att det skulle fungera?
Jag trodde det fungerade som ett köp med spärrat kort fungerar - d.v.s. det nekas. I praktiken kan det ju vara flera år mellan köp och återbetalning, inte framförallt kopplat till resor men konsumentköplagen/garantier o.s.v. Men positivt att bankerna har tydliga rutiner för det så att man slipper krångla med den som ska göra returen.
 
Toppen