Senaste nytt

Återbetalning till AMEX kort strular, AMEX insinuerar fraud från min sida

GOTBound

Medlem
Ursäkta kvällstidningsrubriken.

Bakgrund;
Jag har ett antal British Airways [BA] bokningar som bokats om, blivit Future Travel Vouchers [FTV], blivit ny bokning, ställts in, refundats.

Senaste tillfället var det fyra bokningar som ställts och BA meddelade mig att jag erhåller full refund.
Tre av fyra bokningar återbetaldes till mitt AMEX konto-
Den fjärde initierades enligt BA samtidigt som de övriga fyra och BA har skrev följande till mig när jag frågade var denna återbetalning tagit vägen;
- Xxx-Xxxxxx (1/26/2021, 2:36:11 PM): Reference YYYYYY is also showing as refunded on 16 December. This was SEK2820 to card ending XXXX.

Bokning YYYYYY betalades med FTV vilka hade en underliggande bokning betalt med mitt AMEX kort och således återbetalas då beloppet till mitt AMEX kort.

BA säger att de initierat återbetalning och att jag nu får vända mig till AMEX eftersom återbetalningen inte nått mitt konto.
Jag tar kontakt med AMEX och skapar ett ärende där jag skickar in mina mail kvitton från BA och även tidigare bokningar för att visa händelsekedjan med betalda bokningar som blivit FTV och bokad till nämnda bokning som BA refundat 16/12 men "försvunnit" på vägen.

AMEX har efterfrågat mer info under veckan och de har fått de som efterfrågas, AMEX har tillgång till mitt AMEX konto, naturligtvis, och kan kopplat transaktioner till mina mail-kvitton.
I eftermiddag fick jag följande mail;

Då krediteringen har utfärdats av British Airways on inte utav American Express så är det inte American Express som är orsaken till att krediteringen inte har dykt upp. Det kan finnas många olika anledningar till att en kreditering dröjer eller inte dyker upp oavsett så behöver vi ytterliggare information för att kan kunna assistera dig vidare. Då vi ej funnit någon debitering för det avsedda biljettnumret så finns det även en misstanke om att biljetten eventuellt betalats med andra medel. Vänligen granska detta och återkom till oss, tack på förhand!

Det är väl inte så konstigt att det inte finns någon debitering på biljettnumret då denna biljett är betalad med FTV [underbyggd av AMEX betalda bokningar].
Detta faktum har jag hela tiden varit väldigt tydligt med att just denna bokning är betalt med FTV som härstammar från AMEX betalda bokningar därav som BA säger ordagrant att de betalat tillbaka till to card ending XXX.

För att ytterligare påvisa hur, ursäkta uttrycket, korkade AMEX är har jag skickat ett mail-kvitto kopplat till bokning YYYYYY där BA krediterar tillbaka resterande värde av FTV:n till mitt AMEX kort då summan understeg beloppet för ny FTV.

Jag har en ganska stor Excel fil där jag bokfört alla mina bokningar och ombokningar samt hur de sitter ihop via nya bokningar och eller FTV:er just utifall det skulle strula med återbetalningar etc, detta har varit till stor hjälp för mig själv nu när jag bråkar med AMEX.

Tur i oturen att det är en av mina monetärt minsta BA återbetalningar som strular.

Ursäkta om det är snurrigt, men jag skriver i affekt [vilket aldrig är bra, jag vet;)] men det behövs då jag känner mig som Kafka i Processen ;).
Jag hade inte tänkt gråta ur på forumet kring detta men när AMEX insinuerar fraud från min sida kunde jag inte låta bli.
 

folo

Medlem
Spontant tolkar jag det som att de inte hittar transaktionen av anledning X, och med "betalt med andra medel" menar att du betalt med annat kort och att du ska kolla med utgivaren av det kortet vad som händer. Kundtjänst har nog ärenden dagligen med krediteringar där köparen faktiskt glömde vilket kort som användes. Tror du kanske affekt-tolkar ordet "misstanke". :)
 

GOTBound

Medlem
Du ska kanske inte ta ordet misstanke som att mena bedrägeri. Det kan ju också vara ett sätt att uttrycka "vi funderar på om det inte kan vara så att du betalt med ett annat kort, kan du dubbelkolla det?"

Spontant tolkar jag det som att de inte hittar transaktionen av anledning X, och med "betalt med andra medel" menar att du betalt med annat kort och att du ska kolla med utgivaren av det kortet vad som händer. Kundtjänst har nog ärenden dagligen med krediteringar där köparen faktiskt glömde vilket kort som användes. Tror du kanske affekt-tolkar ordet "misstanke". :)

Så har nästa två timmar senare när affektstadiet lagt sig så delar jag er tolkning.

Dock är hela situationen störig i sig.

Affekt-tolkar, ett mycket bra ord.
 

richard87

Medlem
Har haft liknande problem med Amex men för återbetalning av skatter på SAS award med många ändringar och därigenom uppdaterade biljettnummer.
Min upplevelse av Amex reklamationsavdelning är att de man talar med i telefon alltid är fantastiska. Back office fungerar bra för enkla reklamationer men är tyvärr helt värdelösa på att reda ut mer komplicerade ärenden. Det gick nästan ett år med turer fram och tillbaka med växelvis kompletteringar och nedlagt ärende fram tills SAS till slut processade återbetalningen på egen hand och därigenom löste bryderiet.
 

GOTBound

Medlem
Uppdatering, häromveckan fick jag ett mail från AMEX att de refundar beloppet till mig och lägger en "disputed charge" mot BA.
Jag skickade in print screen från min chatt med BA där de angav att de refundat igen och en annan print screen från en senare chatt när BA skriver att de skapat ett nytt refund-ärende med nytt bokningsnummer då jag antar det förra helt enkelt försvunnit i BA cyberspace eftersom inga system verkar vara kopplade och allt kräver manuell hantering [de pengarna dök heller aldrig dök upp på mitt AMEX konto].

Ett tipps, när ni chattar med BA, ta print screens, begärs ett chat transcipt från chattprogrammet kommer detta som en .txt fil och AMEX godtar inte .txt fil som "bevis" för att chatten ägt rum.
 
Toppen