Senaste nytt

Återbetalning med British Airways pga Corona och inställt flyg??

trekker

Medlem
Jag har senaste veckorna haft 6st inställda bokningar senaste vecka och så ett par nya även idag, vid varje samtal till BA dör jag ombeds identifiera mig så har BA fel postnummer på log i bokningen, observera att det är rätt i min BA profil som används för att boka. Detta har även BA bekräftat att det är rätt i min profil.

Jag har postnummer ABC CC men på mina bokningar står det ABD CD [i siffror]. Detta gör att operatören alltid måste kontakta backoffice för att auktorisera återbetalning till mitt AMEX kort vilket gör att samtalet tar minst dubbelt så lång tid.

Dagens i-landsproblem/IT glitch hos BA.
BA IT! De kanske inte skulle ha outsourcat till Indien.
 

igelkotten

Medlem
Hade en flight bokad slutet av September med avgång idag 13 November. Club Europe. Avbokade flighten i förrgår genom att ringa in till BA. Santalet tog 5 minuter och inga problem att få full cash refund. Pengarna tillbaka på mitt konto igår, dvs tog 1 dag. Fantastiskt!
 

GOTBound

Medlem
Rant mode;
Jag ringde BA och avbokade den 21:e oktober 4st CE flyg för november pga. inställda avgångar samt tidsmässigt omöjliga schemaändringar , under samtalet bekräftades mina avbokningar och att jag kommer erhålla full refund.

Idag, ca 6 veckor senare har ingenting hänt med refunds, vilket föranlädde ett nytt telefonsamtal til BA.
Operatören beklagade och sa att han nu har "re-issued" mina avbokningar och eskalerat mitt ärende vilket innebär att jag bör få mina pengar inom 5 arbetsdagar. Det verkade som om mina avbokningar aldrig genomförts längre än att bokningarna försvann från min BA profil men aldrig processades vidare.

EDIT: btw, nu frågade de inte efter min poastal code [vilket de alltid gjort innan] utan efter andra verifierings uppgifter, jag killgissar att det fanns en notering om detta ang. hur deras bokningssystem scramblat min poastal code som jag skrivit om i tråden tidigare.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Rant mode;
Jag ringde BA och avbokade den 21:e oktober 4st CE flyg för november pga. inställda avgångar samt tidsmässigt omöjliga schemaändringar , under samtalet bekräftades mina avbokningar och att jag kommer erhålla full refund.

Idag, ca 6 veckor senare har ingenting hänt med refunds, vilket föranlädde ett nytt telefonsamtal til BA.
Operatören beklagade och sa att han nu har "re-issued" mina avbokningar och eskalerat mitt ärende vilket innebär att jag bör få mina pengar inom 5 arbetsdagar. Det verkade som om mina avbokningar aldrig genomförts längre än att bokningarna försvann från min BA profil men aldrig processades vidare.

EDIT: btw, nu frågade de inte efter min poastal code [vilket de alltid gjort innan] utan efter andra verifierings uppgifter, jag killgissar att det fanns en notering om detta ang. hur deras bokningssystem scramblat min poastal code som jag skrivit om i tråden tidigare.

Nytt samtal till BA då någon återbetalning ännu inte skett... beskedet jag får är att några bokningarna nu var skickade till back-office för hantering den 11/12 vilket innebär återbetalning inom 10 arbetsdagar., medans några bokningar inte var skickade alls! Riktigt segt då min första refund request var den 21/10 för dessa bokningar.

BA har tidigare skött mina avbokningar och refund requests galant, men nu har det helt spårat ur, vilket är tråkigt.
 

igelkotten

Medlem
Hade en bokning i CE bokad delvis med en e-voucher och resten cash. Flyget ställdes in. Ringde in en vecka sedan och bad om återbetalning och agenten sa då att jag kunde få full återbetalning, inkl det belopp som var en e-voucher.

Idag fick jag återbetalning, men enbart den del av biljetten som betalats kontant. Ringde in igen och fick förklarat för mig att förra agenten sagt fel, och att e-vouchern inte kan återbetalas kontant. Jag kan bara få en ny e-voucher.

Någon som lyckats få en e-voucher återbetalat i kontanter för en inställd flygning? @GOTBound verkade som du har lyckats? Tänker om det är värt ett samtal... Rör sig bara om ca £100, så inte hela världen om jag får leva med en voucher.
 

GOTBound

Medlem
Hade en bokning i CE bokad delvis med en e-voucher och resten cash. Flyget ställdes in. Ringde in en vecka sedan och bad om återbetalning och agenten sa då att jag kunde få full återbetalning, inkl det belopp som var en e-voucher.

Idag fick jag återbetalning, men enbart den del av biljetten som betalats kontant. Ringde in igen och fick förklarat för mig att förra agenten sagt fel, och att e-vouchern inte kan återbetalas kontant. Jag kan bara få en ny e-voucher.

Någon som lyckats få en e-voucher återbetalat i kontanter för en inställd flygning? @GOTBound verkade som du har lyckats? Tänker om det är värt ett samtal... Rör sig bara om ca £100, så inte hela världen om jag får leva med en voucher.

Jag hade en CE bokning dom var 100% betald med FTV [underliggande bokning betald med AMEX] vilken jag fick fullt återbetald när den ”nya” bokningen ställdes in av BA.
Svar på din fråga, ja.

Huruvida tillslut jag verkligen fick mina pengar tillbaka eller inte trotts att BA initierade en refund till mitt AMEX den 16/12 skapade jag en ny tråd om tidigare idag;
https://www.businessclass.se/forum/...r-amex-insinuerar-fraud-från-min-sida.100460/
 

igelkotten

Medlem
Jag hade en CE bokning dom var 100% betald med FTV [underliggande bokning betald med AMEX] vilken jag fick fullt återbetald när den ”nya” bokningen ställdes in av BA.
Svar på din fråga, ja.

Huruvida tillslut jag verkligen fick mina pengar tillbaka eller inte trotts att BA initierade en refund till mitt AMEX den 16/12 skapade jag en ny tråd om tidigare idag;
https://www.businessclass.se/forum/...r-amex-insinuerar-fraud-från-min-sida.100460/

Sjukt nog fick jag för 2 minuter sen återbetalning, fast inte på mitt Amex utan på mitt SAS MC. Så voucherbeloppet verkar ha gått tillbaka till kortet jag använde när jag bokade den ursprungliga resan som gav mig vouchern första gången (gissar jag).
 

Homer

Medlem
Book with confidence förlängt till 30 April 2023



You can claim a voucher to the value of your booking, valid for travel until 30 April 2023, if:
  • You booked prior to 3 March 2020 for travel due to have started by 28 February 2021
  • You booked from 3 March 2020 onwards for travel due to be completed by 30 April 2022

Vouchers can be used as payment, or part payment, for a future booking. Your new trip booked with your voucher must be fully completed by 30 April 2023 (departure and return). You will receive your voucher by email within seven days of your application.


Latest information | COVID-19 | British Airways
 

GOTBound

Medlem
Senaste refund ärendet hos BA;
Resa över påsk till London med fam. GOTBound [2 vuxna, 1 ungdom och 1 barn]. Biljetterna bokade i CE.
Jag begärde refund den 2/5 pga. inställda flyg, idag fick jag ungefär halva resan refundad på AMEX konto, biljettnumren i referenserna stämmer inte överens överhuvudtaget med de som bokades [i övrigt stämmer datan som anges på AMEX kontots referens med bokningen] o_O.

Går jag in på BA hemsidan och tittar under mina bokningar står det att denna bokning är refund process så jag väntar några dagar innan jag kontaktar BA för att se om resten av pengarna kommer in endera dan.
 
Last edited:
Toppen