Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

Valley

Medlem
Blir bara rörigare och rörigare.
Gäller tydligen att rätt person svarar. Mitt case hos A'x (KLM-biljett) skulle jag reklamera som avbruten resa. Skickade alla underlag till Axa som efter flera veckor ber mig skicka dem till Liberty. Dock, man kunde inte kreditera kortet (om jag beviljas ersättning) utan återbetalningen skulle ske till bankkonto.
Men, skulle jag istället köra charge back-alternativ för att KLM inte kunde ge mig det jag beställt?
 
Blir bara rörigare och rörigare.
Gäller tydligen att rätt person svarar. Mitt case hos A'x (KLM-biljett) skulle jag reklamera som avbruten resa. Skickade alla underlag till Axa som efter flera veckor ber mig skicka dem till Liberty. Dock, man kunde inte kreditera kortet (om jag beviljas ersättning) utan återbetalningen skulle ske till bankkonto.
Men, skulle jag istället köra charge back-alternativ för att KLM inte kunde ge mig det jag beställt?
Har du kommit till Axa, så låter det som att du är inne i en försäkringssväng och kräver ersättning från reseförsäkringen med försäkringsbolaget som motpart.

Så precis, istället har du nog en enklare resa genom att reklamera köpet mot korturgicaren, motpart AmEx (eller annan kortutgivare). Ring AmEx igen och be om att få komma till reklamationsavdelningen, ej reseförsäkringen.
 

Valley

Medlem
Har du kommit till Axa, så låter det som att du är inne i en försäkringssväng och kräver ersättning från reseförsäkringen med försäkringsbolaget som motpart.

Så precis, istället har du nog en enklare resa genom att reklamera köpet mot korturgicaren, motpart AmEx (eller annan kortutgivare). Ring AmEx igen och be om att få komma till reklamationsavdelningen, ej reseförsäkringen.

Tack. Skall jag verkligen göra
 

pedantic

Medlem
Har en bokning i början av juli som Mrs pedantic inte längre vill åka på givet omständigheterna. :(

Jag funderar att boka om biljetterna till i början av juni (inom tiden för UDs avrådan som just nu slutar den 15 juni), förhoppningen är att flygningarna blir inställda inom kort och kunna få full återbetalning.

Tänker att ovan är snabbast sättet av få pengarna tillbaka eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
Tänker att ovan är snabbast sättet av få pengarna tillbaka eller tänker jag fel?
Du menar lite bedrägligt beteende? Om du nu bokar om till datum som faller in under UDs avrådan så har du ju ingen avsikt att genomföra flygningen och tycker det är okej att ta till bedrägligt beteende för att få pengar tillbaka trots att du inte köpt återbetalningsbara biljetter från början?
 

danielhog

Medlem
Du menar lite bedrägligt beteende? Om du nu bokar om till datum som faller in under UDs avrådan så har du ju ingen avsikt att genomföra flygningen och tycker det är okej att ta till bedrägligt beteende för att få pengar tillbaka trots att du inte köpt återbetalningsbara biljetter från början?
Han menar lite ringa bedrägeri!
 
Har en bokning i början av juli som Mrs pedantic inte längre vill åka på givet omständigheterna. :(

Jag funderar att boka om biljetterna till i början av juni (inom tiden för UDs avrådan som just nu slutar den 15 juni), förhoppningen är att flygningarna blir inställda inom kort och kunna få full återbetalning.

Tänker att ovan är snabbast sättet av få pengarna tillbaka eller tänker jag fel?
Det enda rätta är ju att vänta och se hur situationen är när det närmar sig. Antingen har det inte blivit bättre, UD avråder fortfarande och inga flyg går. Då får ni tillbaka era pengar. Eller så har situationen blivit såpass mycket normaliserad att det är ok att resa. Då har ni två väl, antingen resa eller så struntar ni i att resa och får bita i det sura äpplet och vaska biljetterna (på samma sätt som man i vanliga fall får göra om man får kalla fötter / ändrade planer på en icke avbokningsbar biljett).

En motfråga, på vilket sätt tycker du och din fru att det är ok med bedrägligt beteende och ta tid för de resenärer som behöver hjälp på riktigt? Ni verkar ju också ha ombokningsbara biljetter, så ni kan ju lägga resan längre fram i tiden.
 

HCas

Medlem
Ni har helt rätt, all den här osäkerheten gör ju att man bli smått desperat i försöken att göra nån typ av definitiv plan för framtiden. :confused:

Får bli på @Golfkillen linje och boka om till framtiden istället med förhoppningen att det inte är lite rörigt då.

Tur med lite bollplank/forumterapi i tider som dessa. :)

Om det är någon tröst så är det väl högst osannolikt att Norwegian har några pengar att betala ut för inställda flyg i vilket fall som helst. Det är många före i kön och bolagets dagar är väl räknade...
 

Migato

Medlem
Har ni också fått erat inställda flyg borttaget från webbsidan när ni loggar in? Blir svårare att bevisa att flyget blivit inställt närmar startat kortreklamationsärende.

känns konstigt att norwegian skulle göra det
 
Toppen