Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

richard87

Medlem
Riktigt bra sammanfattat!

Fråga; bara så jag hänger med - kortutgivaren har återbetalat dina pengar inom 2 veckor och ärendet är avslutat?
Jag har mailat in kompletterande uppgifter till AmEx avseende en reklamation så sent som i måndags där jag har ett skriftligt svar från TAP Portugal om att de vägrar återbetala mig i den formen jag betalat i pga Covid-19 situationen. Hur blev du återbetlad av kortutgivaren tillbaka till kortet eller banköverföring?

Amex har krediterat inom tre dagar från att alla uppgifter de begärt har skickats över. Pengarna hamnar på kortet.
 

Capa

Medlem
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:

  1. Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
    1. Om de säger nej, gå till nästa steg.
    2. Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.
  2. Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig).
  3. Informera att flyget är inställt och att du antingen.
    1. Blivit nekad återbetalning.
    2. Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.
  4. Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
  5. Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.

I det läget du har blivit lovad utbetalning (av flygbolaget) är det nog svårare att få igenom det hos Amex -- du måste ju tala om det för dem (och bifoga svaren), och då kommer de säga vänta.

Apropå punkt 2. ovan, stämmer det som mha321 skriver ovan? Eller ska man bara hänsiva till att det gått sju dagar och insistera på att gå vidare? I så fall hamnar både mina SAS-claims och Norwegian-claims hos Amex nu..
 

mha321

Medlem
Apropå punkt 2. ovan, stämmer det som mha321 skriver ovan? Eller ska man bara hänsiva till att det gått sju dagar och insistera på att gå vidare? I så fall hamnar både mina SAS-claims och Norwegian-claims hos Amex nu..
Du kan lyfta det med Amex i det läget skulle jag tro, men det är betydligt mer tveksamt att de gör något direkt om du har ett löfte.

Om du inte absolut behöver pengarna nu så skulle jag personligen avvakta (och bar gjort i de fall jag fått sådana löften). Om bolaget i slutänden skulle gå i kk och inte betala så har du ju ett klockrent case och får tillbaka pengarna då, så enda risken är väl om du glömmer bort det..
 

jumbooze

Medlem
Om någon får pengar direkt av Norwegian kan ni rapportera när ni fick pengar och när ni begärde utbetalning

Har tyvärr några i familjen som ligger ute med pengar som betalats via bankkort så det hade varit bra med lite datapunkter
 

Capa

Medlem
Du kan lyfta det med Amex i det läget skulle jag tro, men det är betydligt mer tveksamt att de gör något direkt om du har ett löfte.

Om du inte absolut behöver pengarna nu så skulle jag personligen avvakta (och bar gjort i de fall jag fått sådana löften). Om bolaget i slutänden skulle gå i kk och inte betala så har du ju ett klockrent case och får tillbaka pengarna då, så enda risken är väl om du glömmer bort det..

Jag håller helt med dig och kommer avvakta ett tag till. Jag menar bara att i så fall så faller punkt 2. i lathunden ovan. Alltså om Amex inte gör något bara för att man har claimat hos flygbolaget så är det ju ingen idé att vända sig till Amex.
 

lucasd

Medlem
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:

  1. Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
    1. Om de säger nej, gå till nästa steg.
    2. Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.
  2. Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)
  3. Informera att flyget är inställt och att du antingen
    1. Blivit nekad återbetalning.
    2. Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.
  4. Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
  5. Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.

Om nu Norwegian, efter att man fått pengarna från sin kortutgivare, skulle betala tillbaka summan. Vad händer då? Håller kortutgivaren automatiskt koll på detta eller hur fungerar det?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Xpressen

Medlem
Hade en ToR med Norwegian GOT-AGP 8-10 Maj där utresan va billigaste biljetten och hemresan va full flex. Resan blev inställd för någon vecka sen och bad då om full återbetalning, nappade alltså inte på erbjudandet om cashpoints. Ser idag att jag fått tillbaka 6764:- men betalade 8889:- ToR för 2 pers. Antar att det bara är hemresan jag fått tillbaka pengar för än så länge. Avvaktar ett par dagar och ser om även utresan betalas tillbaka.
 

Migato

Medlem
Gör följande för återbetalning om resan är betald med ett kreditkort:

  1. Kontakta flygbolaget och begär återbetalning av inställt flyg.
    1. Om de säger nej, gå till nästa steg.
    2. Om de säger ja, vänta 7 dagar. Om pengarna dyker upp inom 7 dagar, grattis. Annars gå till nästa steg.
  2. Kontakta din kortutgivare. Informera att du vill göra en kortreklamation, ej inleda ett försäkringsärende (Ja, de kommer att försöka trolla över dig till försäkringsavdelningen, var tydlig)
  3. Informera att flyget är inställt och att du antingen
    1. Blivit nekad återbetalning.
    2. Blivit lovad återbetalning men att sju dagar gått utan några pengar. Enligt EU-förordning 261/2004 ska återbetalning vid inställt flyg ske inom sju dagar.
  4. Skicka in kompletterande uppgifter, t.ex. bokningsbekräftelse.
  5. Du bör nu få transaktionerna krediterade inom någon vecka.
Ovanstående har fungerat utan problem med Amex, SEB och Swedbank senaste två veckorna.


Om man inte får svar efter 7 dagar? Inne på dag 8 och har bara fått bekräftelse från att jag registrerat ärendet.
 
Om man inte får svar efter 7 dagar? Inne på dag 8 och har bara fått bekräftelse från att jag registrerat ärendet.

Vem får du inte svar från?
Om du menar flygbolaget, så gäller Richard87s guide ovan - om du inte fått svar eller fått pengar trots krav på 7 dagar - hör av dig till kortutgivare
Om du menar kortutgivaren, ring dem! Amex svarade iaf direkt och krediterade kontot nästa dag för mig, tidigare skribenter i denna tråd vittnar om bra/snabb kundtjänst från SEB Kort och andra också.
 
Toppen