Senaste nytt

Återbetalning av Optiontown på resor efter 25 april?

JohanA

Medlem
Jag bad om återbetalning på grund av avslutat samarbete. Jag blir återbetald i förväg jämfört med om återbetalningen skulle ske vid avslutad flight.

Att du svamlar om kassaflöde och likviditet vet jag inte varför, då enligt dig så har OT(via T&C) en kredittid tills avslutad flight.
Det är bara att tacka och ta emot. Förstår inte varför du är så upprörd, du har ju fått din återbetalning.
 

Johanna

Medlem
Den som betalat säger att den bör ske då. T&C säger vad som gäller.

Jag anser inte att det är alltför mycket att bli upprörd över då man ändå inte väntat sig återbetalningen förrän runt avgångsdatum ändå.
Jag vet inte om du medvetet försöker provocera eller missförstår allt. Varför skulle jag prata om november förra året? Då var det ju ingen issue. Jag menar naturligtvis i år.

Om nu SAS skriver att OT ska betala tillbaka pengarna för att samarbetet upphört då ska dom väl göra det? Du verkar ha en extremt hög acceptans för att andra håller dina pengar utan att erbjuda något för den. Om du köper en hotellnatt och dom sen säger att du inte kan få bo där men att du får återbetalning efter att den tilltänkta bokningen varit skulle du tycka det är ok?
 

JohanA

Medlem
Jag vet inte om du medvetet försöker provocera eller missförstår allt. Varför skulle jag prata om november förra året? Då var det ju ingen issue. Jag menar naturligtvis i år.

Om nu SAS skriver att OT ska betala tillbaka pengarna för att samarbetet upphört då ska dom väl göra det? Du verkar ha en extremt hög acceptans för att andra håller dina pengar utan att erbjuda något för den. Om du köper en hotellnatt och dom sen säger att du inte kan få bo där men att du får återbetalning efter att den tilltänkta bokningen varit skulle du tycka det är ok?
Om jag läser rätt så var det du som drog upp november. För övrigt jämför du äpplen och päron nu. Vid OT vet man att man får vänta till ett eventuellt avslag innan återbetalning sker, dvs ursprungliga förväntningen är ju att man inte får betalning åter förrän runt avgångsdatum.
Att SAS säger att OT ska betala tillbaka är ju korrekt. Förstår inte upprördheten.
 

Johanna

Medlem
Om jag läser rätt så var det du som drog upp november. För övrigt jämför du äpplen och päron nu. Vid OT vet man att man får vänta till ett eventuellt avslag innan återbetalning sker, dvs ursprungliga förväntningen är ju att man inte får betalning åter förrän runt avgångsdatum.
Att SAS säger att OT ska betala tillbaka är ju korrekt. Förstår inte upprördheten.
Jag tog november i år som ex. Det var du som blandade in 2015 av någon totalt outgrundlig anledning.

Ursprungsförväntan är att de säljer en produkt. När de inte längre säljer den så bör de återbetala pengarna precis som om de hade sålt mig något annat t ex en hotellnatt som de inte tänker erbjuda mig.
 

JohanA

Medlem
Jag tog november i år som ex. Det var du som blandade in 2015 av någon totalt outgrundlig anledning.

Ursprungsförväntan är att de säljer en produkt. När de inte längre säljer den så bör de återbetala pengarna precis som om de hade sålt mig något annat t ex en hotellnatt som de inte tänker erbjuda mig.
Vad du eller jag tycker styr dessvärre inte företags handlingar. Har de legal rättighet att hålla på en återbetalning ser jag inget konstigt med att de gör det. Avtalet mellan dig och OT sa ju att återbetalning sker först efter att du fått avslag på din begäran för specifik flight. Tills det blivit prövat vet ingen vad som är rätt.
 

Johanna

Medlem
Vad du eller jag tycker styr dessvärre inte företags handlingar. Har de legal rättighet att hålla på en återbetalning ser jag inget konstigt med att de gör det. Avtalet mellan dig och OT sa ju att återbetalning sker först efter att du fått avslag på din begäran för specifik flight. Tills det blivit prövat vet ingen vad som är rätt.
Avtalet mellan mig och OT handlar om att de säger sig kunna leverera en tjänst och för det betalar jag dom ett förskott. På SAS sida står det att avtalet upphör och att man ska kontakta dom för återbetalning. Det har jag gjort och fått mail från OT om att de ska återbetala pengarna inom någon vecka. Det har de inte gjort. Jag har pratat med dom på telefon där de har sagt samma sak och dom har ändå inte återbetalat. Dom håller inte det dom har lovat mig både skriftligt och muntligt.

Sen tycker jag mycket väl man kan få tycka. Det gör vi hela tiden om olika leveranser på den här sidan. De flesta företags överlevnad är beroende av att vi upplever att vi får en vara vi är nöjda med. Sen har du pratat om att jag är upprörd. Det är jag inte men jag tycker att både SAS och OT skött detta dåligt.
 

nollbit

Medlem
Absolut får man tycka, men det styr inte företags handlingar.
Företags beteenden är ju dock inga naturlagar som existerar bredvid verkligheten, så tyckanden kan (och bör) absolut styra företags beteenden. Oavsett vad villkoren säger vore det ju rimligt av OT att betala tillbaka i förväg om de vet att de aldrig kommer kunna leverera tjänsten vi betalat för.
 
Precis. Och nu med minusränta så borde det inte vara en jätteförlust för OT att helt enkelt cleara alla SAS-bokningar direkt och bli av med dem.
 

JohanA

Medlem
Företags beteenden är ju dock inga naturlagar som existerar bredvid verkligheten, så tyckanden kan (och bör) absolut styra företags beteenden. Oavsett vad villkoren säger vore det ju rimligt av OT att betala tillbaka i förväg om de vet att de aldrig kommer kunna leverera tjänsten vi betalat för.
Om vårt tyckande ska styra, varför är det då så knepigt att få ersättning man är berättigad till enligt http://www.businessclass.se/forum/threads/regelverket-eg-nr-261-2004-dvs-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/ ?
 
Toppen