Senaste nytt

Åsiktstråd: Är det värt att åka Lufthansa business men då få en längre transittid?

Valley

Medlem
Min sista resa med SAS C från New York var sämre än LH's apklass GOT-MUC.
Hade nog tagit de extra timmarna.
Men så är jag just nu lite avogt inställd till det "goda" SAS, och det spelar väl en ganska stor roll i besluten :)

Följ din magkänsla
 

Senator

Moderator

Roger J

Medlem
Funderar på att åka till Kanada (med Air Canada) och när jag söker på resor från Arlanda så får jag upp anslutningar med båda Lufthansa och SAS.

I princip ska du ju välja Lufthansa, jag tycker det är värt om du har betalt för Business. Har du otur och det är fullt på SAS-flyget så är det trångt och väldigt långt från upplevelsen på Lufthansa.
Sedan beror det på ditt bonusprogram också. Registrerar du flygningen til Eurobonus så skiljer det en del i intjäning ARN-FRA:
-Lufthansa Z-klass 800 poäng
-Lufthansa om D eller C-klass 1600 poäng
-SAS, alla bokningsklasser i Plus 2500 poäng (om du är EBG/EBD/EBP)
 
Nu har jeg endnu ikke fløjet Lufthansa business indenfor Europa, så jeg ville absolut vælge Lufthansa i den ene retning. Igen kommer det altsammen an på hvor tidligt du skal op, hvor sent du skal hjem, evt. børn/dyr/pensionister osv.

Jeg synes det er sjovt at teste så meget forskelligt som muligt og ville helt sikkert bytte lidt søvn ud med lidt Lufthansa business. Ville jeg gøre det igen? Der kommer der så an på oplevelsen første gang.
 

Mikael64

Medlem
Har åkt C med LH inom Europa ett par ggr och det kan jag vara utan. Personligen hade jag valt SAS om det funkar.
 

gusten

Medlem
Varför just Frankfurt och inte någon annanstans i Europa? Varför inte Swiss till Zurich och vidare därifrån? Frankfurt är en sällsynt trist flygplats att vistas på så det försöker i a f jag undvika. Utgår du ifrån ARN?
 

thsred

Medlem
Varför just Frankfurt och inte någon annanstans i Europa? Varför inte Swiss till Zurich och vidare därifrån? Frankfurt är en sällsynt trist flygplats att vistas på så det försöker i a f jag undvika. Utgår du ifrån ARN?

Utgår från Arlanda. Problemet är att jag "måste" åka med ett Air Canada flyg (från Frankfurt eller Heathrow) eftersom jag ska möta upp andra som är på samma flyg och det ska stämma med transfer i Kanada. Mellanlandning på Heathrow kan ju också bli ett problem samt att de anslutningstiderna blev lika långa som via Frankfurt med Lufthansa. Annars hade jag ju naturligtvis kunnat välja något annat. Dessutom så passade inte Swiss flyg (och jag tror inte heller att de gick den dagen som jag ville åka).

Nu kom biljetterna med SAS tillbaka, så det blev så kort flygtid/transfertid som möjligt och då med Lufthansa på utvägen till Frankfurt, därefter Air Canada t/r och sedan SAS från Frankfurt till Arlanda (så jag provar båda alternativen).
 
Toppen