Senaste nytt

Åsiktstråd: Är det värt att åka Lufthansa business men då få en längre transittid?

Senator

Moderator
På mina 500 resor med Lufthansa i C runt i Europa under 15 år har jag aldrig blivit erbjuden ett glas Champagne, jag såg ingenting förra veckan heller. Dock har jag fått tysk sekt som jag normal skickar tillbaka.. :)

Jag åkte SAS i april på eftermiddagen, och SAS middagslådan var bättre (om inte så snyggt) än vad LH serverar på samma rutt. Min granne och jag var ensamma om seat block. För mig hade det varit LH om a) det inte är fakiren och b) jag kan fylla tiden i loungen med saker jag redan skall göra som t.ex. jobb.
 
Lite subjektivt naturligtvis, men jag skulle aldrig ta så mycket längre transfertid=restid så länge andra alternativ finns är med vettiga flygbolag. Men jag åker ju aldrig till London över Helsingfors heller ;-) jag är mest intresserad av att hålla nere restiden.

Dock tar jag oftast BA till New York (huvudkontoret) i stället för SAS, men då avgångstiderna hem är betydligt bättre så slipper jag oftast stanna en extra dag även om den effektiva restiden är något längre.

EDIT: Kom på att jag börjat åka till Geneve över London, liiite för möten och för att SAS har usla avgångar, men jag misstänker att vissa personer här har haft dåligt inflytande... ;-)
 
Last edited:
K

KavlingeDude

Guest
Inte fetchans att jag skulle förlänga restiden i valet och kvalet mellan olika C klass. Maten är lika oinspirerad hos båda och du ligger lika skönt och du kan inte annat än att dricka dig full.
Åk SAS och lägg den extra tiden du får på plats istället. Lounger och flp över lag är bara trista upplevelser.
 

Flume

Medlem
"Support your local team". SAS alla dagar i veckan. 5 timmars transfer är mycket, trots tillgång till lounge.
 

fcx

Medlem
Allt över 2,5 h på Frankfurt är helt klart för mycket, även om själva flygningen är klart trevligare med LH. 06:00-flyget ARN-FRA ska man absolut skippa om det är det du tittar på.
 

NotRyan

Medlem
Flygningen är trevligare (fräschare kabin, skönare säten, garanterad seatblock).
Maten och servicen KAN vara trevligare, men det är långt ifrån säkert...

Jag skulle säga lite trevligare p.g.a seatblocken, men klart trevligare, nja..... :)
 

adhoc76

Medlem
Jag skulle säga lite trevligare p.g.a seatblocken, men klart trevligare, nja..... :)

Och framförallt inte så "klart" trevligare att det går före SAS mot en dubblerad tid i transit.... Jag trodde, måhända enfaldigt, att de flesta av oss vill ha SAS kvar på marknaden och då är det min bestämda uppfattning att man bör välja SAS om alternativet av ett skäl eller annat inte är mycket fördelaktigare. Hade saken varit omvänd, d.v.s. betydligt längre tid i transit med SAS hade jag valt LH.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Flygningen är trevligare (fräschare kabin, skönare säten, garanterad seatblock).
Maten och servicen KAN vara trevligare, men det är långt ifrån säkert...

Kommer jo litt an på hva man tenker som trivelig. Tysk service er service, men ikke like trivelig som en vel avrundet og vennlig skandinav som slår av en liten prat og ler med deg. Tyskerne er mer uptight.
Setene er hit or miss, jeg elsker gamle SAS sine seter og på rad 1-2 er de de beste man kan få. Bedre enn Lufthansas extreme-slim-seats som blir svært harde for meg (jeg er mer undervektig enn overvektig).
Maten hos Lufthansa er pent dandert, men i mye mindre kvanta enn SAS' ettermiddagsservering. Kanskje best illustrert av ettermiddagsavgangen mellom München og Hamburg, hvor vi dro i LH biz. Vi fikk servert en liten, halv sandwich med røkt laks på. Jeg hadde en tydelig stresset og frequent-business-traveller ved siden av meg som måtte be om 3 slike for å bli mett. Antar han fikk det pga status, vi andre fikk ikke flere serveringer.

Men seatblock er selvsagt en garanti hos LH du ikke har noen garanti for hos SAS.

Så det er vel litt opp til en og en hver hva man vil ha - Lufthansa er en kjempehyggelig avveksling i ny og ne, men jeg tar meg alltid i å tenke "ah, godt å komme hjem :)" når jeg flyr med SAS. En gang skandinav, alltid skandinav :)
 
Toppen