Senaste nytt

Åldersdiskriminering à la SJ

Palazzi

Medlem
Missat denna tråd.

Lite komiskt är det allt... Jag tror dock att det är så enkelt att man "glömt" att sänka priserna för ungdomar.
Samma priser hade ju varit fullt rimligt - tycker inte att man behöver subventionera enstaka resor för någon.

På pendlarkort känns en potentiell subventionering mer befogad. Tycker det känns självklart att yngre ska ha råd att åka till/från skola och universitet utan att bli ruinerade - det är en investering för framtiden.
Jag ska tillägga att jag själv inte sagt nej till rabatten, så är inte direkt konsekvent i min hållning :p

Hade också missat att SJ sänkt priserna i 1:a klass. Tyvärr har det inte skett samma förändring på mitt pendlarkort.

Håller också med tidigare skribenter om att första klass marginellt bättre, men man har ju iaf en nära garant för att få sitta ner. Har några på jobbet som pendlar 1h10min mellan Stockholm o Uppsala med pendeltåg - där kan vi snacka om dålig komfort. De betalar för visso mindre än hälften av ett SJ pendlarkort, men det finns ju gränser för vad man utsätter sig för :p
 

JoelG

Medlem
Detta är vanligt hos många bolag som tillämpar prissättning utbud och efterfrågan och i vissa fall även en annan sorts prissättning för t.ex. ungdomssegmentet. Dock håller jag med om att i SJs fall är det märkligt stor skillnad. Ett exempel från SAS är: sas vuxen.jpg sas ungdom.jpg
 
Last edited:

mmatsie

Medlem
Själv hade jag gillat att kunna boka plus biljetter som student/ungdom med SAS men misstänker att det inte riktigt ligger i profileringen...
 

Magino

Medlem
Detta är vanligt hos många bolag som tillämpar prissättning utbud och efterfrågan och i vissa fall även en annan sorts prissättning för t.ex. ungdomssegmentet.

Om jag inte missminner mig så har ungdomsbiljetter "bättre" vilkor för omboningar och liknande. Så detta kan ju medföra att billigaste vuxenbiljetten kan vara billigare. Jämför man däremot en vuxen biljett med samma vilkor som en ungdomsbiljett tror jag man ser större skilnad i priset med en fördel för ungdomsbiljetten.
 

JoelG

Medlem
Om jag inte missminner mig så har ungdomsbiljetter "bättre" vilkor för omboningar.

Hmm kanske. Vad jag vet kostar det 500 kr för ombokning för både sas GO och sas ungdom (dock ej inrikes för ungdom) = lika. Kan mycket väl vara någon skillnad men för mig är det samma villkor då inrikes ungdom ofta inte kostar över 500 kr..

Anledningen är att ungdomspriserna har alltid från pris 699 kr för Europa och 399 för inrikes. Och då SAS har kampanjer mm så kan det vara billigare. Inge fel i det men en if-stats som väljer minimum av vuxen och ungdomspriserna visas skulle kunna vara bra och snygg gest mot kunderna
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Hmm kanske. Vad jag vet kostar det 500 kr för ombokning för både sas GO och sas ungdom (dock ej inrikes för ungdom) = lika. Kan mycket väl vara någon skillnad men för mig är det samma villkor då inrikes ungdom ofta inte kostar över 500 kr..

Alla SAS biljetter går att boka om mot avgift. Har man köpt en billig O-biljett så blir denna givetvis svår att boka om utan att betala mellanskillnaden till nästa biljettklass, medan en ungdomsbiljett i ofta går att boka om till samma biljettklass då V brukar finnas tillgänglig nära inpå avgång.
 

In_Sweden

Medlem
Detta är vanligt hos många bolag som tillämpar prissättning utbud och efterfrågan och i vissa fall även en annan sorts prissättning för t.ex. ungdomssegmentet. Dock håller jag med om att i SJs fall är det märkligt stor skillnad. Ett exempel från SAS är: Visa bifogad bild 23681 Visa bifogad bild 23682

Att söka ungdom på SAS är hopplöst. Därför så bör man alltid använda Wideroes hemsida om man vill boka ungdom.
De:
1. Visar en flight även om det inte finns ungdomsbiljetter
2. Visar alla tillgängliga alternativ (Ungdom, eco, plus/flex/business)
 

nota bene

Medlem
Att söka ungdom på SAS är hopplöst. Därför så bör man alltid använda Wideroes hemsida om man vill boka ungdom.
De:
1. Visar en flight även om det inte finns ungdomsbiljetter
2. Visar alla tillgängliga alternativ (Ungdom, eco, plus/flex/business)
Håller helt med. Fördelen med ungdom är tillgången nära avgång till vettigt pris. Att ungdom alltid skulle vara billigare än vuxen är ju inte fallet, och dessutom kan det ibland vara någon hundring billigare att boka två enkla än en retur, vilket naturligtvis är helt löjligt, men antar att det delvis har med sökfrekvens att göra.
 
Toppen