Senaste nytt

Åka utomlands med svensk hyrbil?

NyfikenGrau

Medlem
Eller så kör man Tyskland - Österrike/(Tjeckien-Slovakien) - Ungern - Rumänien - Bulgarien - Grekland.
Östeuropa kan ha sin charm också....

Skulle tagit upp den vägen - den är visserligen inom EU men det verkar få uthyrare bry sig om, utan ser Rumänien/Bulgarien som no-go.

Grekland är extra krångligt pga färjorna, exempelvis går Italien nästan alltid bra, men sällan Sardinien och Sicilien.
 
Jag har ofta letat efter liknande möjligheter (från Tyskland) och vi planerar en liknande resa i september fast med egen bil och från Berlin.
Jag har tyvärr fortfarande inte sett något ställe som tillåter Grekland - antingen måste du lämna EU genom Serbien och Nordmakedonien, eller ta mycket långa färjor från Italien som du skriver.

Jag skulle kontakta enskilda uthyrare och göra en deal om att du får köra Grekland fram och tillbaka via färja från Italien så du håller dig inom EU/Schengen. Bäst färjerutter transportmässigt till Grekland är de från Ancona, som går sen eftermiddag, anländer norra Grekland på förmiddagen eller Patras sent på eftermiddagen.

Vilken färja som passar Sverige-Tyskland beror ju på var du bor i Sverige och när du åker hemifrån.
Bor i Stockholm :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Bor i Stockholm :)

Ok då kan ju nattfärja till Tyskland vara mycket lämpligt, Malmö-Travemünde ger okej med sovtid. För mer lyx, Göteborg-Kiel.

Hur som helst tror jag att din plan kan funka, men du får nog vara beredd på att ringa runt till en hel del uthyrare (oavsett kedjor eller ej) för att se om nån nappar på idén, lycka till :)

Avis Europa som nämns ovan gissar jag slutar vid Kroatien ungefär. Ungern/Kroatien/Italien brukar vara så långt sydöst man får åka.
 

NyfikenGrau

Medlem
Snackade med Sixt, de sa att det var ok men låg runt 17.5k för 1 månad med bil i klassen XC40 och 3000km var inkluderade.

Ok! 17,5k låter kanske mycket när man hör det men för att ha bil en hel månad i Europa efter denna jättedepression känns det helt okej tycker jag.

Viktigt här blir ju km-priset utöver 3000 km, för de når du ju mycket snabbt...du kan korta miltalet lite till genom att ta långa färjor som Göteborg-Kiel och Venedig-Igoumenitsa/Patras, men du kommer ändå hamna långt över 3000.
 
Toppen