Senaste nytt

Åka eller inte? Fågelinfluensan i Kina + Nordkorea

Som vanligt så kan man inte vara rädd för allt, det kommer alltid finnas någonting farligt både här och där. Åk, lev livet och hoppas på det bästa :) lycka till!
 

linus

Medlem
Ja, det finns helt klart viktigare saker att reagera på när det gäller Kina....men nu kände jag viss fundersamhet kring det här. Hoppas det är OK? :confused:
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Håller med Miles om att trafiken är en betydligt större fara. Själv ska man fara runt timvis på vägarna. Så använd sunt förnuft så är nog risken begränsad.

Jag vill inte vara ohövlig men vänligen observera att det finns en anvädare som heter miles och jag är Dr. Miles (eller AHO som tidigare kallades). :)

Tillbaka till ämnet:
Om 10 personer döda i ett land där officiellt 1,3 miljarder folk bor, blir det 1 person per 130 miljoner. Betydligt fler folk dör i trafiken i Sverige.
Som jag skrev tidigare, om du inte går till ställen där det hanteras fåglar/färsk fågelkött, risken att smitta är väldigt minimalt (det var annorlunda med svininfluensa som smittade mellan människor).
 

bhen

Medlem
Firman jag jobbar för, som är en av de större i Skandinavien, införde reserestriktioner till Sydkorea förra veckan. Endast resor "critical to business" får genomföras. Detta avgörs på chefsnivå i varje enskilt tillfälle.
Bara som referens..
 

NyfikenGrau

Medlem
Mitt standardförfarande är:

1) Avråder UD från resor till landet/området? Om ja, åk inte.

Generellt är min erfarenhet att det bara är en sträng avrådan "avråder från ALLA resor" som verkligen är något att ta hänsyn till, oftast är det trots varningen mycket farligare att vara ute i trafiken.
Jag kollar så smått lite resor till Libanon och Egypten just nu och båda länderna har partiell avrådan på som jag ser det tveksamma grunder (inga dödade eller ens skadade turister vad det verkar). Men visst, om man själv är den som har ansvaret (UD) så vill man naturligtvis inte få dödsfall motiverade av otillräckliga resvarningar på sitt samvete, det är väl därför de är "rejält tilltagna".
Synd bara för t.ex. Sinai som behöver alla turister de kan få nu och i det läget får "avråder från icke-nödvändiga resor" lagt på sig efter en handfull kidnappningar som lösts snabbt utan att en enda turist har dött. Jag vågar inte ens tänka på hur mycket turister som dör i trafiken varje sommar i Europa, till och med när det inte ens är deras fel!

Ganska intressant förresten när man går in och kollar på resforum om t.ex. Libanon är säkert och folk som verkjligen *bor* där upplyser om att till och med bussarna Beirut-Damaskus(!) går helt som vanligt med mycket passagerare...det säger en del.


Jag vet att allt detta är ett sidospår i tråden, men lite statistik är aldrig fel i säkerhetsbedömningar.
 

kangru

Medlem
Jag vet att allt detta är ett sidospår i tråden, men lite statistik är aldrig fel i säkerhetsbedömningar.

Det finns mycket sant i det du säger. Det man missar med statistik är dock att när det väl händer så är det trots allt så att det händer. Alla gör sina egna val och har prioriteringar för dem. Naturligtvis förändras detta över tiden och oftast med familjesituationen och andra saker kring det hela.

Jag väljer själv att i de flesta fall undvika onödiga extra risker då det inte finns någon större vinst med dem, rent krast så gör ett enskilt besök sällan en stor skillnad hos en ny kund eller partner, det är att bygga en relation och en kontinuitet som gäller, därför utvärderar jag huruvida detta är rimligt och i förhållande till annat det bästa sättet att spendera min och företagets tid och pengar. Oftast så faller det ut till att det finns bättre sätt att spendera dem och därför faller dessa alternativ bort.

Kanske blir detta off-topic men jag tror att den generella funderingen kring säkerhetsfrågor i resande är något som BC.se skulle kunna ta upp lite mer. Vissa frågor (som Fågelinfluensan) är uppenbara och man kan enkelt hantera dem genom lite kunnskap men andra frågor är lite djupare och inte alls lätta att hantera (risken för problem i Sydkorea tex de närmasta veckorna) och om vi på BC.se i en fortsatt proffesionell ton kan diskuttera detta så vore jag tacksam.
 
Jag vill inte vara ohövlig men vänligen observera att det finns en anvädare som heter miles och jag är Dr. Miles (eller AHO som tidigare kallades). :)

Tillbaka till ämnet:
Om 10 personer döda i ett land där officiellt 1,3 miljarder folk bor, blir det 1 person per 130 miljoner. Betydligt fler folk dör i trafiken i Sverige.
Som jag skrev tidigare, om du inte går till ställen där det hanteras fåglar/färsk fågelkött, risken att smitta är väldigt minimalt (det var annorlunda med svininfluensa som smittade mellan människor).

Jag ber om ursäkt Dr Miles. :)Kan samtidigt passa på att säga att jag under en längre tid har imponerats av din kunskap och ditt engagemang att hjälpa olika användare på detta forum.
 
Toppen