Senaste nytt

Är transit landvägen till Kastrup nu tillåten?

Canadien

Medlem
Står i den engelska ännu tydligare, detta gäller svenskar, tyskar, finnar, islänningar och norrmän:
Transit through Denmark for the purpose of going on holiday outside Denmark, for example persons permanently resident in Germany who want to transit through Denmark for the purpose of going on holiday in Sweden or elsewhere in Germany, such as on Sylt, are deemed to have a worthy purpose of entry.
Svenskar får alltså med denna nya skrivelse fritt transitera Danmark på väg till ferie utanför Danmark.
 

John Rambo

Medlem
Så jag talade precis med en trevlig dam på dansk politi hotline.

Flera av er ovan tolkar det rätt (bättre än mig uppenbarligen..) Det är enligt henne inga problem att som svensk åka ut från Kastrup. Det man behöver uppvisa är någon slags bevis på att man är stadigvarande boende i Sverige, samt en biljett till aktuell destination.

Att landa i Cph har ju sedan tidigare varit problemfritt, vilket jag provade för några veckor sedan då jag flög Stockholm-Cph. Fantastiska nyheter. Jag återkommer nästa vecka, då jag fått klar för mig om jag blev insläppt i Frankrike eller ej :cool:
 

Ricci

Medlem
Så jag talade precis med en trevlig dam på dansk politi hotline.

Flera av er ovan tolkar det rätt (bättre än mig uppenbarligen..) Det är enligt henne inga problem att som svensk åka ut från Kastrup. Det man behöver uppvisa är någon slags bevis på att man är stadigvarande boende i Sverige, samt en biljett till aktuell destination.

Att landa i Cph har ju sedan tidigare varit problemfritt, vilket jag provade för några veckor sedan då jag flög Stockholm-Cph. Fantastiska nyheter. Jag återkommer nästa vecka, då jag fått klar för mig om jag blev insläppt i Frankrike eller ej :cool:
Såg denna text på polisens hemsida så det skall gå bra och jag jag hört andra nu också som fått ok att flyga från Kastrup när man kommer från Malmö.

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-skal-rejse-ind-i-eller-via-danmark

upload_2020-5-29_15-30-28.png



"Transit gennem Danmark med henblik på ferieophold uden for Danmark. Fx har en person med fast bopæl i Tyskland, der ønsker at rejse igennem Danmark med henblik på at holde ferie i Sverige eller andetsteds i Tyskland, eksempelvis Sylt, et anerkendelsesværdigt formål med indrejsen."
 
  • Gilla
Reactions: pep

NyfikenGrau

Medlem
Innebär detta att man som svensk får åka bil till Tyskland eller finns det restriktioner i Tyskland?

Det enda som fortfarande finns i Tyskland är (numera) sporadisk gränskontroll, som upphör helt 15 juni. Transit utan uppehåll genom Danmark har aldrig varit nåt problem vad jag vet? Iofs har jag själv valt Rostock-Trelleborg på mina nödvändiga resor för att vara så säker som möjligt, onödigt blanda in ett tredje land om det inte behövs.
(Tänk bara på att ta med munskydd, krävs i princip överallt inomhus, som t.ex.bensinstationer)
 
Toppen