Är SAS Skandinaviens svar på Ryan Air?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av adam1000, 2 Januari 2014.

  1. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag brukar uppleva det som att SAS ofta har förvånansvärt "rent" och städat i sina ofta ganska nedgångna kabiner. Men visst finns det säkert tillfällen när städningen felar eller i värsta fall helt uteblir. Då är det nog på sin plats att höra av sig till SAS direkt för att påtala detta.

    Jag hörde själv av mig till SAS för ett tag sedan angående ett tillfälle då vi möttes av en kabin som långtifrån motsvarade vad man kunde förvänta sig. Jag förväntade mig bara ett svar om att de ska se över sina rutiner osv. Men SAS höll med efter att ha fått se lite bilder på det hela, tackade för att jag hade uppmärksammat de på det inträffade och skickade med 100€ /pers i vouchers.

    Sprayandet av kabinen är ju inget SAS kan styra särskilt mycket över. Jag har flera gånger varit med om att man sprayar kabinen med passagerare ombord. Det kanske är olika regler för detta på olika platser i världen?
     
    2 personer gillar detta.
  3. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nej, inte reguljärt vad jag vet.
    Det var säkert charter.
     
    Last edited: 2 Januari 2014
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Jag är väl ingen expertis på området men jag har alltid utgått från att det är för att få maximal effekt. Sprayas kabinen innan ombordstigningen kommer dörren fortfarande stå öppen minst en halvtimme innan den stängs då nya insekter kan komma ombord, dessutom kan passagerare föra med insekter i både ytterkläder och handbagage.

    Jag kan också förstå om det upplevs som obehagligt om man inte varit med om det tidigare och kanske inte heller är helt klar över anledningen. Själv funderar jag inte så mycket över det nuförtiden, men visst är det rätt skönt när det är klart.
     
    3 personer gillar detta.
  5. Jacob

    Jacob Medlem

    Aha, så det är Dengue det handlar om, en fluga och en sjukdom jag har stor respekt för som man dessutom inte kan vaccinera/medicinera sig mot. Att åka på denguefeber är inte att leka med. Nu vet jag inte hur väl en sådan fluga skulle klara sig i Sverige men jag kan bara se framför mig tidningsrubrikerna med en dengueepidemi på Arlanda.

    Låter rätt sunt att spraya kabinen i så fall. Madeira har väl dessutom inga passagerarbryggor utan planet står helt öppet på plattan vilket gör det ännu enklare för flugorna att flyga in.
     
  6. Hall

    Hall Medlem

    Ort:
    ARN; BMA
    Land:
    Sverige Sverige
    Denguemygga inte fluga. Kan det vara så att man sprayar med passagerare på plats om man står på plattan men innan passagerarna kommer ombord om det är passagerarbrygga direkt från terminalen?

    Bra referens:
    http://www.who.int/bulletin/archives/78(8)995.pdf
     
    Last edited: 2 Januari 2014
  7. andersl

    andersl Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Jag flög Cathay från HKG till KUL i går och det sprejades innan landning, gick till precis enligt Jacob's beskrivning, och personalen som sprejade hade munskydd och plasthandskar på sig.
     
  8. TheEagle

    TheEagle Medlem

    Ort:
    Smygehamn
    Land:
    Sverige Sverige
    Befinner mig i Malaysia och läste i förrgår i tidningen här att de har fått en stor ökning här av denguefeber det senaste åren. Vissa provinser var väldigt drabbade.
    Turkish airlines sprayade för övrigt planet innan landning på Male för några veckor sedan när jag var där.
     
  9. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Och Thai sprayade planet just innan avgång till London häromdagen, med dörrarna stängda och alla passagerare ombord (bryggor användes). Personalen använde handskar och munskydd så det är nog inte så nyttigt om man gör det ofta, men som passagerare så blir det ju så sällan man berörs (om man nu inte pendlar till Asien eller andra destinationer detta görs)...

    Mvh
    /NotRyan
     
    Last edited: 2 Januari 2014
  10. Tommy Palomäki

    Tommy Palomäki Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När det gäller städning, så tycker jag att ni ska skicka in feedback till SAS och alla andra flygbolag samt säga det till kabinpersonal. Då finns det rapporterat och T.ex. SAS kan göra en reklamation till städbolaget. Jag har jobbat många, många år sen i ett bolag i HEL flygplats under mina studietider som tog hand om städningen på flygplan åt t.ex. SAS och Lufthansa. Jag hanterade bland annat reklamationer från flygbolag. Genom dessa reklamationer kunde vi förbättra våra processer för att kunna leverera bättre kvalité i framtiden.

    Så, Skicka in feedback så i detta fal kan SAS rapportera detta vidare till deras leverantör. Utan feedback får de aldrig veta vad som hänt och kan inte förbättra sig.
     
    8 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×