Senaste nytt

Är premium economy värt pengarna?

micsjo

Medlem
Lite märkligt dissande av PE. PE är lätt 10 ggr bättre än monkey alla dagar i veckan. Betalar man privat för ett sällskap på sex personer (2 vx, 4 barn) så blir skillnaden till biz väl stor.

Allt beror så klart på pris men med familjelång framförhållning är PE superbra.
 

Canadien

Medlem
PE är en kassako för flygbolagen, så därefter kan man fundera på värdet. Det är sällan win win när man köper flygbiljetter.
 
  • Gilla
Reactions: pep

pep

Medlem
For mig er PE ikke loesningen (jeg har dog kun erfaring med LH og SU). Bedre enten ren oekonomi (hvor man har chance paa 3 saeder med armlaen der kan loeftes) eller Business.
 

palmen

Moderator
Lite märkligt dissande av PE. PE är lätt 10 ggr bättre än monkey alla dagar i veckan. Betalar man privat för ett sällskap på sex personer (2 vx, 4 barn) så blir skillnaden till biz väl stor.

Allt beror så klart på pris men med familjelång framförhållning är PE superbra.
På sas föredrar jag economy över premium economy alla dagar i veckan om jag får rad 30 eller nödutgång. Fått upgrades till plus ett antal ggr när jag haft dessa platser och har alltid begärt att få bli flyttad till ekonomi och min ursprungliga plats.

Enda anledningen som jag ser det på sas att boka plus är om man behöver poängen eller behöver gratis dryck.
 

Voyageur

Medlem
Ser man procentuellt på skillnaden mellan eco och premiul eco, betalar man oftast väldigt dyrt för den lilla skillnaden det blir från eco till premium eco. Att det är 3-5 cm bredare säte är inte revolutionerande och som påpekat kan man hos de flesta bolag med status och tur få ett exit row säte gratis. Återigen när ett företag betalar biljetten har jag full förståelse men själv att betala x 2 priset av eco när biz oftast är x 3 blir bara fel. Alldeles för liten skillnad emellan flatbeds, riktig mat, lounger osv.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Blueman

Ny medlem
Tycker man måste se till helhet för att kunna svara på om det är värt med PE eller inte

Så för mig vad det gäller PE eller inte, så beror det på:
Behöver jag mer bagage?
vill/behöver jag fast track?
vill/behöver jag lounge?
vill/behöver jag priotag på väskan?
vill/behöver jag en snäppet bättre stol?
vill/behöver jag få dricka på planet? (gäller bara SAS)

Detta kombinerat med:
Pris
Status inom alliansen för OP Carrier
Tid på flygplats (incheckning/säkerhet/lounge/vänta på väska)
Poäng
 

Jonas C

Medlem
Premium Economy är för mig ett halvmått. Ser inget värde i att betala mer för en stol som inte är avsedd för sömn, såvida inte det rör sig om max 2000 SEK. Om arbetsgivaren betalar business är för dyrt eller inte tillåts i policyn så är det en helt annan femma.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Voyageur

Medlem
Pratar man om 10h i en lite större stol med lite bättre benutrymme och ett litet steg högre catering ombord så tycker inte jag x 2 priset av eco är värt Premium eco. Då lägger jag hellre 5000kr på två nätter på ett riktigt bra 5 stjärnigt hotell och får pengar över till kanske en middag till och med beroende på destination. Några timmar i luften vs ett par nätter i lyx.....
 

varva77

Medlem
Jag vet inte var alla hittar sina priser men visst kostar det 2-3ggr mer än (dyr) Eco är det ytterst tveksamt om det är värt det men tar man SAS tycker jag snarare ofta det är överraskande billigt för det man får. Nu blir ju skillnaden än större på SAS eftersom deras Eco är mer åt LCC (nu får man ju inte ens poäng om man bokar fel klass) än andra "flag carriers" men med allt inräknat är en PLUS saver ofta helt ok värde enligt mig. Hamnar en USA-resa på 8-12 med hemresa i PLUS är det taget.
 

Patrik

Medlem
Pratar man om 10h i en lite större stol med lite bättre benutrymme och ett litet steg högre catering ombord så tycker inte jag x 2 priset av eco är värt Premium eco. Då lägger jag hellre 5000kr på två nätter på ett riktigt bra 5 stjärnigt hotell och får pengar över till kanske en middag till och med beroende på destination. Några timmar i luften vs ett par nätter i lyx.....

Är man lite flexibel så är det snarare 1500-2000kr och är man av vikingamått som en annan så är skillnaden att sitta med framförfarandes säte tryckt mot knäna och sätet framför i ansikte jämfört med att sitta drägligt i 10h. Är man liten och nätt så är det klart att det inte är värt det, då skulle jag också lägga pengarna på annat. :)
 
Toppen