Senaste nytt

Är premium economy värt pengarna?

FrontX

Medlem
Har bara provat PE en resa, ARN-SIN-SYD och tillbaka samma väg, PE var bättre på rutten SIN-SYD, både stolar och service. Vi satt längst fram i kabindelen på alla fyra flygen så jag har därför ingen erfarenhet av att få ett framförvarande ryggstöd "i knäet". Men nog föredrar jag business class, lägger hellre en större peng på det.

Tror nog de flesta av oss skulle föredra Business framför PE. Frågan var mer om det var värt pengarna att flyga PE
 

Hachans

Medlem
PE är den perfekta produkten för mig, både privat och jobbresor, då jag inte får flyga Business i jobbet. Jag är modellen större, särskilt i axelbredd. Får man en liten nätt asiatiska brevid sig, är det aldrig något problem, men kommer en till i min storlek brevid blir det direkt riktigt obekvämt.

Sen springer ju tyvärr priset iväg ibland, och kostar oresonligt mycket. Jag startade en tråd tidigare om hur SAS prissättning av PE har totalt förändrats på rutten HKG - STO när den nu går via CPH. Det brukade kosta 8-12k kr att flyga PE . Nu via CPH kostar runt 18-20k kkr (Finns enstaka datum runt 12k kr men mycket svårt att hitta). Det är inte alls konkurenskraftigt pris och jag har därmed slutat flyga SAS. Ser fram emot när Finnair lanserar PE på sina longhaul!

Uppenbarligen är folk villiga att betala det priset annars hade det varit lägre. Betalningsviljan är säkerligen en anledning till att de flyttade linjen till CPH.
 

RobHK

Medlem
Uppenbarligen är folk villiga att betala det priset annars hade det varit lägre. Betalningsviljan är säkerligen en anledning till att de flyttade linjen till CPH.

Så måste det ju vara, gissar på fler affärsresenärer som inte är lika priskänsliga. Så svaret på trådens fråga för mig är: det beror på priset!

Kostnad t.ex. X=5000kr
Economy: X
PE: 1.5X-2X
Business: 4-5X

Ovan då väljer jag alltid PE på longhaul.

Om däremot:

Economy: X
PE: 3X-3.5X
Business: 4-5X

Då blir det Economy ibland och Business ibland, då PE priset inte är konkurenskraftigt för vad man får för produkten.
 

chazzie

Medlem
Så måste det ju vara, gissar på fler affärsresenärer som inte är lika priskänsliga. Så svaret på trådens fråga för mig är: det beror på priset!

Kostnad t.ex. X=5000kr
Economy: X
PE: 1.5X-2X
Business: 4-5X

Ovan då väljer jag alltid PE på longhaul.

Om däremot:

Economy: X
PE: 3X-3.5X
Business: 4-5X

Då blir det Economy ibland och Business ibland, då PE priset inte är konkurenskraftigt för vad man får för produkten.

Den där ekvationen borde bli pinnad :D
 

LarsCph

Medlem
Jeg er begyndt at rejse lidt til USA's vestkyst og der syntes jeg tit at SAS ser ud i stil med dette her

SAS02.jpg


Altså * 1,6 til PE og * 2,3 til business. Det syntes jeg i det samlede billede - specielt på et natfly - ikke at PLUS er merprisen værd sammenlignet med business.
 

Canadien

Medlem
Jeg er begyndt at rejse lidt til USA's vestkyst og der syntes jeg tit at SAS ser ud i stil med dette her

Visa bifogad bild 90969

Altså * 1,6 til PE og * 2,3 til business. Det syntes jeg i det samlede billede - specielt på et natfly - ikke at PLUS er merprisen værd sammenlignet med business.

Såg för billigt ut först men det var DKK antar jag. Ser ut så här i SEK

SmartSelect_20190521-070027.jpg


SmartSelect_20190521-070046.jpg


Alltså 42k i Business, 14.4k i Go ger faktor 3x.
26k i Plus är väldigt o-värt.
 

RobHK

Medlem
Jeg er begyndt at rejse lidt til USA's vestkyst og der syntes jeg tit at SAS ser ud i stil med dette her

Visa bifogad bild 90969

Altså * 1,6 til PE og * 2,3 til business. Det syntes jeg i det samlede billede - specielt på et natfly - ikke at PLUS er merprisen værd sammenlignet med business.

Detta är väl dock one-way. Så för en tur och retur resa, så blir det *3.2 och *4.6
 

LarsCph

Medlem
Priserne varierer jo selvfølgelig og ibland er go lidt billigere. Generelt syntes jeg det er ganske dyrt til US sammenlignet med Asien hvor jeg ellers har haft fløjet meget til. Man skal generelt ganske langt frem for at finde de billigste business class billetter (Business Smart). Til gengæld er jeg nu gået fra at være SAS Sølv til SAS Diamond på 5 måneder, det tæller vel også lidt :)
 
Toppen