Senaste nytt

Är Lufthansa business class verkligen så dåligt?

Thomasn

Medlem
Åkte till Peking häromveckan, dit via Frankfurt med LH i C med nya 747-8 och hem med
Swiss. Lufthansa är verkligen inte dåliga men tycker ändå att Swiss var bättre. Framförallt var det skillnad på service och maten och även om Lufthansas nya C-klass är mycket bättre så föredrar jag stüblin hos Swiss. Lufthansa är sällan dåliga men når sällan högstanivån.
 

Ricci

Medlem
Flög strax innan jul LH FRA-HKG i biz med nya 747-8 och satt där uppe och hade helt ok service. Hårdvaran var också ok(men det finns bättre..). Hem via HKG-MUC det 340-6 och där var servicen sådär och hårdvaran katastrof....
Jag har läst någonstans att LH är på G att byta ut hårdvaran på 340-6.
 

Ricci

Medlem
Servicen har visserligen inget med flygplanstypen att göra, mer med crew och passagerarnas egna inställning.

1 av 24 A346 har nya C. Den med nya C är baserad i München.

Synd att du fick en trasig stol, du kunde ha sagt till crew så hade de nog gett dig en annan om det inte var helt fullt i C. Hårdvaran i fungerande stolar är ok - inte det bästa på marknaden men inte heller det sämsta.

Jag vet att inte hårdvaran och servicen är samma sak ;-)
(Min fru är gammal CC på LH)
Men om du jämför med pris i biz så ligger LH för högt till den hårdvara som LH har i 340-6.
 

Stefan62

Medlem
Har precis landat i München efter en förmiddagsflygning med LH från Dubai.

Visserligen har jag inte så stor erfarenhet, men LH är definitivt inte dåligt. Perfekt service och konceptet är helt utmärkt. Mat och dryck av hög klass - sen finns det säkert andra flygbolag som är snäppet bättre. Jag återkommer med reserapport inom kort från en av mina bättre resor i C-klass.
 

gusten

Medlem
Har just slagit mig ner i 14A på LH630 och tyvärr är det den gamla C kabinen. Självklart inte alls dåligt, men jag kan jämföra med den nya från en 747-8 och det är en väldig skillnad. Nåja. Snart kommer det väl ett glas bubbel som ställer allt till rätta.
 

Agö

Medlem
Två fina segment med Lufthansa C intra-Europa att rapportera. A320 på CPH-FRA (avgång 09:55), tre rader, sju i affärsklass. CRJ-900 (CityLine) MUC-CPH (avgång 17:45), tio rader, tre i affärsklass (jag och två japaner).

Det positiva:

- Seatblock
- Mycket trevligt och personligt bemötande på båda flighterna. Den unge manlige pursern på CPH-FRA var utmärkt och tilltalade en med efternamn.
- Serveringen i sig. Jag gillar att LH fortfarande har ambitioner kring hur serveringen utförs. På båda flighterna var de ute åtminstone fem-sex ggr och frågade om allt var OK och om jag ville ha mer/annat att dricka.
- Stolen: jag tycker faktiskt att den är skön och gillar att det trots allt blir mer benutrymme.

Det negativa:

- Ingen vidare priority boarding. Dålig på CPH-FRA, inte alls på MUC-CPH (bussgate vilket förstås leder till att detta är helt onödigt - det förklarades också föredömligt vid gate)
- Maten. Det är helt enkelt inte gott. Föredrar definitivt SAS-lådan.

Tokyo 2014 039.JPG


Tokyo 2014 041.JPG


Tokyo 2014 183.JPG


Tokyo 2014 185.JPG
 

Hissen

Medlem
Flyger inte Lufthansa C intra europa ofta, gjorde så denna vecka Arn-Mun t.o.r. Mat, service mm. ingen höjdare. SAS plus slår detta alla dagar i veckan.
image.jpg

Blomkål-sallad a la Lufthansa....
 
A

Aurora

Guest
@Hissen - hehe, har fått samme kanin-mat hos LH C MUC-ARN (ettermiddagsavgang). Måtte spise brødet for att bli mett, men den kaken var god da... :) Synd den er så liten!
 
Efter åtta genomförda flygningar i Business Class hos Lufthansa intra Europa hittills i år håller jag med om att maten mellan FRA/MUC och Skandinavien inte är så intresserat. Däremot tycker jag alltid frukosten ner till FRA har varit riktigt bra! :)
 

Senator

Moderator
Nu åker jag aldrig Lufthansa till MUC/FRA från ARN för maten :) Skämt åsido, min gamla chef som var HON och alltid åkte F kommenterade alltid till LH lokalt i Sverige att maten var dålig...

Nej, LH mat till FRA/MUC har aldrig varit bra i de snart 13 år jag har åkt...
 
Toppen