Senaste nytt

Är Indien värt att besöka?

Juraj

Medlem
Så det är ingen idé att hyra en bil och köra själv?

Låt mig förklara på följande vis :). Kanske den enda saken som jag älskar lika mycket som att flyga är att köra. Jag tycker det är roligt att samla så många länder som möjligt där jag körde. I Indien, när jag såg trafiken, så visste jag direkt hur det skulle se ut om jag hyrde bil: jag skulle stanna vid sidan av vägen och börja gråta....
 

Troy1

Medlem
Kör du motorcykel så är det ett riktigt kul land att köra i – så länge du håller dig borta från de större städerna. Det är betydligt enklare och smidigare än bil. Annars finns det gått om kollektivtrafik om du inte vill bli lurad av taxichaufförer.
 

Jander

Medlem
Kul tråd, ny användare här. :)

Det funkar att köra bil. Men det finns två regler som gäller bilkörning i hela södra asien:
1. Kör inte bil när det är mörkt.
2. Kör du på/över någon stackars fotgängare/cyklist - stanna inte vid olycksplatsen.

Själv brutit mot regel 1, lyckligtvis klarat mig från att behöva applicera regel 2.
 

agehall

Medlem
Välkommen till Businessclass @Jander!

Eftersom du är ganska ny här, har du nog missat att @Jonas C just tog körkort. Jag har själv kört bil i snart 20 år och jag skulle under inga som helst omständigheter utsätta mig för bilkörning i storstäder i Indien. De jag jobbade med i Indien, som var infödda indier, ville helst inte köra själva ens utan hade chaufförer. Är man inte en mycket erfaren bilförare som är beredd att ta stora risker ska man helt klart avstå från att köra bil i ett flertal länder, varav Indien är ett av dem.
 

Juraj

Medlem
Kul tråd, ny användare här. :)

Det funkar att köra bil. Men det finns två regler som gäller bilkörning i hela södra asien:
1. Kör inte bil när det är mörkt.
2. Kör du på/över någon stackars fotgängare/cyklist - stanna inte vid olycksplatsen.

Själv brutit mot regel 1, lyckligtvis klarat mig från att behöva applicera regel 2.

Körde du i Indien? Jag tror att jag fattade hyfsat varför de tutar, men en sak fattar jag inte, och det kan du kanske svara om du körde där - hur fasen vet du om någon tutar åt dig eller åt någon annan? Alla kör ju så nära, så för mig gick det inte att urskilja det.



Välkommen till Businessclass @Jander!

Eftersom du är ganska ny här, har du nog missat att @Jonas C just tog körkort. Jag har själv kört bil i snart 20 år och jag skulle under inga som helst omständigheter utsätta mig för bilkörning i storstäder i Indien. De jag jobbade med i Indien, som var infödda indier, ville helst inte köra själva ens utan hade chaufförer. Är man inte en mycket erfaren bilförare som är beredd att ta stora risker ska man helt klart avstå från att köra bil i ett flertal länder, varav Indien är ett av dem.


Jag anser mig själv som en erfaren bilförare, men skulle aldrig vara beredd att ta den risken att köra där, det är inte värt det och det är billigt att åka taxi eller hyra en chaufför.
 

Jander

Medlem
@agehall - korrekt, jag missade att han just skaffat körkort, då kan jag hålla med om att man borde skaffa några års körvana i andra länder först.

@Juraj - I städer kan blir det ju mycket tutande, där tutar de mera för att säga "jag är här och vill fram" till alla som är i närheten...
 

nilsson

Medlem
Jag har bott på ITC Grand Central i Mumbai flera gånger och gillar det. En av vinnarna av India Times restaurant of the year finns där.
 

Alf

Medlem
Kul tråd, ny användare här. :)

Det funkar att köra bil. Men det finns två regler som gäller bilkörning i hela södra asien:
1. Kör inte bil när det är mörkt.
2. Kör du på/över någon stackars fotgängare/cyklist - stanna inte vid olycksplatsen.

Själv brutit mot regel 1, lyckligtvis klarat mig från att behöva applicera regel 2.

Jag körde för många år sedan i Nepal och då fick man lägga till kor i den regel nr 2. Det blev nästan värre straff än om det var en människa.
 

henrik l

Medlem
Eftersom du är ganska ny här, har du nog missat att @Jonas C just tog körkort. Jag har själv kört bil i snart 20 år och jag skulle under inga som helst omständigheter utsätta mig för bilkörning i storstäder i Indien.

Dessutom kan man väl tillägga att det är vänstertrafik. Av ren självbevarelsedrift hyr jag inte ens scooter i länder med vänstertrafik, hade nog med att hålla mig på vänster sida när jag var ute med Bangkok by bike. Och då har jag ändå kört scooter i rusningstid i Ho Chi Minh City, men där är högertrafik:) Fö har jag tre korta vistelse i Indien och känner igen en del beskrivningar. Men en överraskning var klimatet när jag var på konferens i Bangalore i slutet av juni, var nog runt 25-30 och inte uppåt 40 som jag i min okunskap hade förväntat mig.
 
Toppen